Hallo, even gezocht hier in het forum maar mijn probleem niet dadelijk gevonden.
Het gaat om het volgende :
Mijn Xsara start soms niet, ofwel na vijf keer demareren. Het is echt heel onverspelbaar. Soms start hij dadelijk dan weer niet. Het duurt ook wel langer voor hij aanslaat. Ik heb reeds de gleoibougies nagemeten en eentje vervangen. Het is ook precies als hij bergop heeft gestaan dat hij niet start.
Na het starten loopt hij als een klok.
Heel erg raar!!
Dank reeds voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
neem aan dat het een diesel is??? ivm melding gloeibougie, even alle leidingen en wartels na lopen van de brandstof-leidingen, en meschien even na trekken, soms wil het brandstof-filter ook wel eens roetin het eten gooien, waneer is deze vervangen, te lang geleden dan vervangen, meschien te veel vocht in het filter.
Ja, klopt is een diesel.
Het is wel raar dat als hij draait dat er niks mis is, alles loopt gesmeerd zonder schokken of wat dan ook.
Enkel bij het starten en zeker als hij berg op staat!!!
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
ja als de neus omhoog staat, dan gaat daar de lucht naar toe. en een diesel start nou een maal niet met lucht in de leidingen. dus met door starten, verdwijnt het waarschijnlijk, maar je moet ook ergens beginen met zoeken, kan je wel gaan vertellen dat je eerst het blok moet openen, om te kijken of je iets raar vind, het is een diesel he, dus een zelf ontbrander, er komt voor de rest niks bij kijken, geen vonk of zo, als je gas geeft komt er alleen meer brandstof (diesel) bij, waar door ie lucht aanzuigt. bij een benzine motor is dit anders om. dus of je hebt lucht in het systeem, of je voorgloei systeem werkt niet goed meer, wat je eventueel kan proberen is 2x voor gloeien,
o,ja nog dit, als er gloeibougies slecht werken, dan bemerk je dit door waneer de motor aanslaat, dat ie heel rauw loopt en staat te bokken omdat niet alle cilinders gelijk mee lopen, (ontsteken), na een paar seconden is dit dan over omdat door de zware compressie dan de cilinder wel mee gaat draaien. door de compressie (wrijving) ontbrand de diesel. om een diesel uit te krijgen wordt de brandstof toevoer afgesloten.
Het voorgloeisysteem heeft dan te maken met de gloeibougies?
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Kun je aangeven welke dieselmotor het precies is ?
1.9 D, al of niet met turbo, 1.6 HDi, 2.0 Hdi ?
1.4 HDI van nov. 2003.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Hier is dus NIET het advies geldig zoals bij een 1.9 D: klepspeling controleren/stellen !
Succes met de zoektocht / oplossing . . . .
Dank!
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De HDI-motoren gloeien eigenlijk niet meer voor, dan moet het al behoorlijk streng vriezen wil dat wel het geval zijn.
Het lijkt mij eerder op een probleem in de brandstoftoevoer, mogelijk is de terugslagklep in de toevoer stuk.
Omdat de klachten optreden als de auto met de neus hoger staat.
De tank gaat dan zuigen aan deze leiding.
Uit mijn hoofd zit de terugslagklep in of nabij de knijpbalg, waarmee je het system ontlucht na de vervanging van het brandstoffilter.
Aan de rechterzijde van de motor, iets voor het schutbord.
@ Beremans, hiervoor hoeft het blok echt niet open, hoor.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Kunt u mij de precieze plaats aangeven van de knijpbalg. Ik vind hem namelijk niet terug.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Trek eerst even die kunststof kap van de motor af.
Dan is die zichtbaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nr. 4
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik kan deze niet vinden. Is die er bij een xsara 14 hdi. Had die wel bij mijn BX vroeger.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Plaatje is van een Xsara 1.4 HDI.
Knijpbalg moet er zitten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb hem gevonden. Als ik er op nijp dan zie in de darmpjes heel veel bellen. Is dit normaal?