Totaal aantal Berichten: 11766
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De Drietand: Maserati onder Citroën
Het zou te ver voeren om op deze plek diep in te gaan op de geschiedenis van Maserati. Laten we het erop houden dat die geschiedenis tussen 1968 en 1974 nauw vervlochten is met die van Citroën: in die periode was Maserati eigendom van ‘ons’ merk. Het maakte één van de meest legendarische modellen van Citroën mogelijk: de SM. Omgekeerd maakte Maserati in die periode gebruik van techniek en onderdelen van hun nieuwe eigenaar. Hydraulische systemen waaronder DIRAVI, dashboards, schakelaars, deurgrepen: het kwam veelal uit de koker van Citroën.
Hieronder de Maserati’s die onder Citroën werden uitgebracht (productie-aantallen via de engelstalige Wikipedia):
1969 - 1975: Maserati Indy, AM116, 1.104 exemplaren
foto: Stelvio.dk
1971 - 1978: Maserati Bora, AM117, 275 exemplaren, uitgerust met Citroën hydraulische systemen
foto: RM Sotheby’s
1972 - 1983: Maserati Merak, AM122, 1.830 exemplaren, uitgerust met Citroën hydraulica en een iets vergrote SM motor. Dashboard en diverse onderdelen zijn uit de voorraad van Citroën afkomstig.
1974 - 1976: Maserati Quattroporte II, AM123, 13 exemplaren, gebouwd op de bodemgroep van de SM
foto: NN
Voor de Quattroporte II werd een belangwekkend prototype gebouwd: een Citroën SM met V8, opgebouwd uit twee overdwars doorgezaagde SM V6 motoren. Behalve dat er diverse circuittests mee zijn gereden, deed Giulio Alfieri hier zijn boodschappen mee. De originele wagen is vernietigd, maar het originele prototype V8-blok is teruggeplaatst in een SM.
foto: Autoweek.com
foto: Ultimatecarpage.com
1974 - 1982: Maserati Khamsin, AM120, 435 exemplaren, DIRAVI en rembekrachtiging van Citroën
foto: NN
De geschiedenis van de Citroën-periode van Maserati is beschreven in het boek Maserati - The Citroën Years van de hand van Marc Sonnery. Berichten over dat boek, waaronder een interview van Jay Leno met de auteur, vind je hier.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!