Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of het voor de stuurkogels uitmaakt, maar ik vermoed dat de Birotor de voortrein deelt met die van een CX smalspoor.
En van een CX smalspoor zijn onderdelen vaak lastiger te krijgen en wijkt vaak net even af van de latere breedspoor modellen die veel gangbaarder zijn.
http://www.cx-basis.de is altijd handig om even te raadplegen voor onderdelen. Anders zal je contact op moeten nemen met de CX specialisten in Nederland.
voor onderdelen voor CX is Peter Bomhof in Epe/Zuuk een goed adres. Voor online bestellingen is http://www.cx-basis.de een goede en complete aanbodsite voor CX. Daar wordt de GS bi-rotor ook genoemd voor de binnenste stuurstangkogels.
PS. kijk ook even of die kogels wel goed vastgeschroeft zitten. Dat heb ik bij een CX al meegemaakt dat ze gewoon los zaten op het stuurhuis en daardoor speling hadden.
auto’s:
DSuper5
DS 21 pallas
DS 21 IE H
DS 21 Break
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Geweldig Egbert! Gefeliciteerd met je aankoop! Ik ga dit topic volgen.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Citroensmgz schreef:Egbert schreef:
Daarna uitzoeken of de binnenste stuurstang kogels van een GS of een CX zijn, want daar zit op beide kanten speling op.
Egbert: De complete voorwielophanging is van een CX eerste model, niets van een GS erbij. Achter is 100% GS.
Als dit zo is ( en daar twijfel ik niet aan )
Pak dan de tweede serie ( dit is geen breedspoor) maar met fuse’s en dergelijk wel gang baarder en makkelijker te verkrijgen.
Heb ik met mijn Cx ook gedaan is ook smalspoor.
Voor de spoor stangen weet ik niet zeker of er verschil is maar voor de draagarmen en wiellagerblok maakt het zeker uit.
(Makkelijker verkrijgbaar)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Het is een plaatje, en de echte sensatie is het geluid. Met de beetje geluk kan een eend achter je rijden op de onverbrande benzine die de uitlaat weer uitvliegt. Dat roken hoort er wel bij. Zeker in deze zomerperiode zullen de buren denken dat er een bosbrand is ontstaan als je hem start. Gefeliciteerd in ieder geval.
C3 eHDI Collection 2012, Xantia Break HDI 110 Exclusive 2000, GS Birotor, CX Prestige turbo 2 1989,
BX Sport 1985, Xantia V6 Activa 1999, C5 Break 2.2 HDI Aut. Exclusive 2003
Prachtige autos!
In Gazette Speciale nr 98 heeft een verhaal gestaan over een birotor die door een engelsman weer gangbaar is gemaakt. Die heeft van alles uitgezocht over de wielophanging. Stuur even PM als je zijn adresgegevens wilt. Peter van Bemmelen zal er ongetwijfeld ook veel over weten.
Hans
Weer een stapje verder:
De verkoper had een copie van Duits Werkplaats handboek en copie onderdelen boek.
Al lekker wat zitten lezen.
Als klusje in huis de km teller gangbaar gemaakt. De naald vloog helemaal naar max bij een klein ritje. Teller uit elkaar (Omdat het een zon’n mooi rond Jaeger klokje is, moest ik de zwarte rand heel voorzichtig terugbuigen). Schoon gemaakt: er zat corrosie tussen de ronddraaiende magneet en het opneem trommeltje aan de teller naald. Ook de ruimte tussen die 2 iets groter gemaakt.
Bij de Brezan een universele uitlaat demper in de goede maat van de achterste demper besteld, pijpjes binnenkort overzetten en lassen en ik heb een goede uitlaat.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi maal 3!
Zal het 2 oktober allemaal zien ,heb er zin an.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig egbert!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, die uitlaat wordt super mega heet bij een wankelmotor. De originele uitlaat is derhalve helemaal ingepakt en volgens mij ook niet van pisbakkenstaal gemaakt. Je moet een standaard demper dus ook weer heel goed isoleren want anders vliegt de kofferbak in de fik…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
daarvoor is er ook een gaasbescherming extra onder de uitlaat gemonteerd dacht ik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
De uitlaat van een Birotor bestaat uit 2 delen: de zogenaamde “naverbrander” voor aan de motor die inderdaad roodgloeiend kan worden als je het “systeme de de-pollution” gebruikt ( extra rijk mengsel gebruiken om de uitlaat zo heet te krijgen dat je naverbranding krijgt..). Die zou ik in RVS laten namaken als je die nodig hebt, en dan nooit meer die anti-pollution gebruiken. ( In het handboek staat trouwens: bij bezoek aan de garage de anti-pollution altijd uitschakelen….) . De dwarse pot die achter voor de bumper ligt is “vrij normaal”, dat is de eingelijke geluidsdemper..zo te zien heeft Egbert die vervangen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is het voordeel van de naverbrander? Puur milieu overwegingen?
Hoe werkt zoiets dat je het ook uit kan schakelen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die naverbrander heeft volgens mij wel een doel: het schoonbranden van de uitlaat omdat die enorm vervuild raakt door olieresten. Een wankelmotor verbruikt nogal eens wat olie en die blijft dan aangekoekt hangen in de uitlaat. Net zoiets als het ontkolen van de uitlaat van je ouwe bromfietssie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Iets gecompliceerder:
- Bij een wankelmotor van de Birotor (en vele andere wankelmotoren) worden de rotordichtingen ( aan de zijkant en de topdichtingen) gesmeerd door olie toe te voegen aan de inlaat, d.w.z. aan de benzine of door inspuiten in de inlaat ( bij een injectie). De rotor loopt op een “krukas” ook in de olie, maar dat is goed afgedicht. Een Wankelmotor verbruikt dus anders olie dan een zuigermotor. De olie “vervuilt” ook niet door verbrandingsgassen, vandaar dat je bij een wankel geen olie hoeft te verversen, maar wel moet bijvullen.
- Ook in jaren 70 was er al bewustzijn over luchtvervuiling, met name omdat “smog” toen wijdverspreid was, we spreken over de tijd voor de catalysator. De vroege adepten waren te vinden in Californie, waar toen gouverneur Ronald Reagen in 1967 de eerste wet tekende die een Schone Lucht organisatie oprichtte. In de USA was zo’n wet er al sinds 1955, met een belangrijke “upgrade” in 1963, maar die ging de Californiers niet ver genoeg ( die eerste wet wordt vaak gezien als een zoethoudertje van de auto industrie..) Sindsdien is Californie “leidend” in bestrijding van auto vervuiling.
- Daarom zie je ook dat bij DS’en en SM’s die naar de USA verkocht werden een luchtpomp aanwezig was om extra lucht in de uitlaat te pompen ( wat ook voor naverbranding zorgt), en dat bij sterk afremmen op de motor uitlaatgas teruggevoerd wordt naar de inlaat. Eind jaren 70 er daar uitlaatgasrecirculatie bijgekomen. De effectiviteit van dat systeem werd toen al betwijfeld, tegenwoordig zet iedereen dit buiten werking of demonteert het compleet.
- De Birotor heeft een motor die samen met NSU ontwikkeld is in Comotor, het was de bedoeling dat ook de NSU motoren van Comotor zouden krijgen. De Birotor motor ( ook wel KKM624 genaamd) had al een rudimentair systeem om de uitlaatgassen minder vuil te maken, met name in de stad: In de 2e versnelling ( die je normaal in de stad gebruikt), werd het mengsel verrijkt zodat in de naverbrander het onverbrande mengsel verband werd en de uitlaatgassen schoner werden. ( Ik persoonlijk vindt dat een paard-achter-de-wagen methode, meer vuiligheid maken om minder te vervuilen). In de 1e en 3e versnelling wordt het niet gebruikt, de 1e versnelling gebruik je alleen in de bergen en de 3e op de snelweg, volgens het toenmalige handboek. De Birotor heeft een C-matic! Mazda gebruikte die naverbranding ook op de 12A wankel motoren.
Als neveneffect verbrand ook de olie die gebruikt werd om de trochoide ( de 3-hoekige zuiger) te smeren.
Waarom roookt een wankelmotor dan zo bij een koude start: Er is olie blijven zitten op de dichtingen, en omdat met name bij een koude start smering nodig is wordt er dan nog wat extra olie toegevoerd. Daarnaast werkt na 40 jaar de dosering vaak niet al te best, beetje extra en klaar. Dus rookt een oude wankel bij een koud start. Als de motor eenmaal op temperatuur is zie je niks meer. Je kunt dus ook niet zien aan een wankel of die versleten is aan de hand van de rookpluim.
- Toen men de wankelmotoren van een catalysator ging voorzien ( bij Mazda in 1979) was zo’n naverbrander niet meer nodig, want het overschot aan olie werd in de hete katalysator vanzelf meeverbrand. Bij latere wankel motoren heeft men de smering van de dichtingen veranderd,
- Als je wilt weten hoe “versleten” een wankel motor is moet je een compressie test doen: Maar ook daarvoor heb je een speciaal apparaat nodig dat 3 compressiemetingen per omwenteling kan doen, anders meet je het gemiddelde over de 3 “slagen” en dat zegt weinig.
To err is human, not to err is divine.