Hoi Sm’ers!
Ik heb een vraag of iemand een waarde indicatie kan geven van wat een sm mag kosten. Ik heb een oud draadje op dit forum gevonden uit 2010 waarin de prijs voor een sloper zo rond de 3000 euro wordt geschat. Echter weet ik verder niet zo heel goed wat een sm mag kosten.
Het verhaal is namelijk dat mijn vader nu in frankrijk ergens een aantal sm’s heeft zien staan en daar interesse in heeft. Ik heb geen idee hoe ze eruit zien e.d. maar hij zei dat ze ‘een beetje roestig’ waren en wist niet of ze lopen. Ik weet, een motorrevisie kost je makkelijk 10k maar stel dat de rest van de auto het niet waard is (of andersom), voor welk bedrag is het de moeite waard om een SM naar nederland te halen? zelfs als het uiteindelijk een lijk blijkt te zijn?
edit; ik lees net dat ze bij macon zitten, zul je zien dat ie bij regembeau voor 500 euro een sm probeert te kopen…
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Een SM is van redelijk goed staal gemaakt waardoor roest zelden een groot probleem is, als deze wagens wel roest vertonen zou ik zeer kritisch zijn of ze de moeite van het redden waard zijn. Als de motoren lang niet hebben gelopen kan je er gif op innemen dat deze gereviseerd dienen te worden. Tip ga niet met deze motoren waarvan het onderhoud onbekend is rijden, kan meer schade aanrichten dan je lief is.
Motor revisie kost je snel €15000
Hydroliek/remmen: snel €2000
Plaatwerk ???
Spuiten €3000/4000
Banden €1000
Interieur: snel €1500
Vergeet waarschijnlijk nog een hoop maar een SM kan heel snel heel duur worden
Een goed rijdende SM koop je voor +-30K, is geen show winnaar. Kosten hierboven zijn al €23500 dat is exclusief onvoorzien. Een sloper/opknapper mag dus niet meer dan een €1000-€3000 om enigszins rendabel te zijn
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Top, bedankt voor je snelle reactie! Ik laat weten of er een staart aan dit topic komt!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
ja, het was dus toch regembeau waar mn vader stond, helaas geen vervolg van dit draadje, er kan een slot op.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
De door Maarten opgegeven prijzen zijn zeer aan de zonnige kant. Voor een complete sloper is 3.000 leuk. Tot 5.000 als de onderdelen mooi zijn. Daarboven heb je graag dat het weer een auto wordt. Bedenk dat er nog veel werk zit in het slopen van een SM, zeker als je nette onderdelen wil overhouden. Chique werk kost bij goede adressen ongeveer het volgende:
nieuw leren interieur en stoffering ongeveer 7500 ex
spuiten 7.000 ex
plaatwerk afhankelijk van de roest, deuken en oud prutswerk
afbreken en opbouwen ongeveer 7.000 ex afhankelijk van hoeveel er moet worden gepolijst en uitgedeukt aan de lijstjes
motor en bak vanaf ongeveer 15.000 afhankelijk van de staat van de cilinders, zuigers, nokkenassen, krukas, centrale as en ingewanden bak. Cyril en Nard laten de koppen echt reviseren, met nieuwe geleiders en nieuwe zetels. Dat kost uiteraard meer dan enkel nieuwe klepjes erin stampen. Vaak gaat de prijs voor enkel motor en bak eerder richting 25.000. Chique werk met het spuiten van alle onderdelen in het motorruim is veel duurder dan 15.000.
Al met al is het bijzonder lastig een prijs op te geven voor de kosten van chique restauratiewerk. Ooit was het gebruik in Nederland gewoon alles of iets minder slechte onderdelen terug te stoppen in de motor. Bij Renard en Citrosars wordt gemeten wat de staat van de onderdelen is. Cyril gelooft in nieuwe zuigers en cilinders en de rest reviseren om garantie te kunnen geven. Cilinders opboren en een overmaat zuiger, kan ook.
Het leukst is een SM te vinden met okay spuitwerk en een origineel interieur in goede staat. Dan kun je volstaan met het aanpakken van het motorruim. Het kán nog om zoiets te vinden. Als je een auto zoekt om op te knappen, houd dan rekening met de hiervoor genoemde prijzen. Het stichten van een chique SM inclusief aanschaf blijkt in de praktijk snel vanaf 65.000 te kosten. Kant-en-klaar een heel goede is de referentie de veiling van vorig jaar, ongeveer 75.000.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Zo robin, dat zijn inderdaad hoge prijzen! en meteen ook prijzen waar mijn vader noch ik een auto voor willen restaureren. Echter, niet om het een of ander, heb ik gemerkt dat cyril sars aan de hoge kant van het prijzenspectrum ligt als het neer komt op werk aan een DS. Ergens anders is er uiteindelijk even goed werk geleverd voor 1/4e van zijn prijsopgave. Vooruit, een motorrevisie zou ik dan door Sars laten doen maar verder doen we wat we kunnen zelf en daarmee spaar je wel veel geld uit. De rest van de techniek zou ik zelf goed aandurven. Spuiten en plamuren kan ik niet maar daarvoor gaat ie dan ook naar een kwalitatief goed adres voor een veel lagere prijs.
Enfin, kort gezegd; de groenten halen we bij de lidl, het bier bij de appie en het vlees bij de keurslager maar om lekker te eten hoef ik niet perse naar een restaurant.
desalniettemin bedankt want het is goed om een referentie te hebben!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hen123drik schreef:Echter, niet om het een of ander, heb ik gemerkt dat cyril sars aan de hoge kant van het prijzenspectrum ligt als het neer komt op werk aan een DS. Ergens anders is er uiteindelijk even goed werk geleverd voor 1/4e van zijn prijsopgave.
Kan je daar prijzen aan hangen?
Rondje plaatwerk restauratie voor een DS kost je ook al snel richting de 10k, lijkt me niet dat zoiets bij Sars 40k gaat kosten…
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb 110.000 km met een sm gereden van 2003 tot 2015 en dat heeft, uitgaande van een ontzettende goede en keiharde basis sm met 100.000 km op de teller 50.000 euro gekost. O ja, op het plaatwerk na heb ik alles zelf gedaan.
Sm restaureren on a budget werkt niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Arjan Verkade: ik kan daar prijzen aan hangen; klein stukje bodem lassen, plaatwerk rondom strak maken, uitdeuken, plamuren, spuiten, afhangen, antiroest en nog een paar kleine dingetjes kostte uiteindelijk 7000 euro bij konijnendijk. Cyril startte met offerte van 25.000 en daar was niets vanaf te praten (oke, dat is niet precies 1/4). inmiddels wel weer een jaar of 3-4 geleden trouwens.
@waterman: ik geloof je, ik heb een aantal draden op het forum van voor tot achter doorgelezen, waaronder die van jou en je SM.
Trouwens, wat ik bij Sars zag staan zag er wel allemaal erg netjes uit en het is niet mijn bedoeling om danwel Cyril Sars af te breken of konijnendijk te promoten, ik dacht dat sommige zaken misschien wel goedkoper kunnen als je rondshopt bij verschillende garages.
enfin, waar het eigenlijk om ging, er komt geen SM naar nederland want mijn vader stond bij regembeau door het hek te kijken. Had gehoord van een kennis dat er ergens langs de RN 6 nog een paar ouwe citroens stonden en vertelde mij dat ie, als ze goedkoop waren, er wel een paar mee nam. Aan de moderators de keuze om de discussie voort te zetten of om dit draadje te sluiten. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Toch een groot verschil. Jan levert gewoon erg goed werk af. En alles gebeurt in huis incl. spuiten.
Ik vermoed dat het uurtarief bij Cyril wat hoger ligt, maar dat verklaard niet het volledige verschil…
ik weet het ook niet, misschien toch een iets andere markt/doelgroep? voor laswerk aan de koets van de 2cv ging ik bij boudewijn langs in beesd, das wéér anders. Maar een eend loopt ook bijna op een tank lauwe zeik en schroef je met een paar dopsleutels en een schroevendraaier in een dag helemaal uitelkaar, das wel anders bij een SM schat ik zo.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Oeps, dubbele post met hierna vanwege trage telefoonverbinding…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Een vergelijkend prijsplaatje geven voor het doen van plaatwerk, lijkt me sowieso een onmogelijkheid. De prijs is afhankelijk van de staat van een auto, hoeveel roestgaten, deuken en oude slechte ‘reparaties’. Daarbij kun je een auto goed laten plaatwerken en ook dicht laten smeren. De plaatwerker die voor Citrosars het werk doet, doet het eerste. SM’s zijn goedkope auto’s geweest. Het werk eraan is vaak in die lijn gedaan. Dus als je een SM kaal maakt, komt er vaak een hoop narigheid tevoorschijn. Dat is allemaal niet ge zien als je met je SM komt aanzetten bij een plaatwerker of specialist voor een prijsopgaaf.Volgens mij valt het uurtarief bij Sars wel mee, iets van 55 of 60 ex BTW. Gebruikelijk in de branche.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Appels en peren vergelijken kan ik nog steeds niet!
En dat is ook precies het verschil in prijs.
Je kunt een auto spuiten voor 6000 euro en die is PERFECT !!!!
Een vriend van mij heeft er ongeveer 30 K voor neergeteld strak maken plus spuiten.
En die auto is ECHT HELEMAAL PERFECT .
Dit is dus het verschil in prijs.
En dit geld voor alles.
Natuurlijk uurloon verschilt ,onderdelen verschillen…..
Maar vakmanschap verschilt en heeft zijn prijs
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.