Hallo,
Mijn DS 20 van 1971 wordt op dit moment gerestaureerd, nadat ik haar verkocht had, maar ik ben nu in de gelegenheid om haar weer terug te kopen voor €14.000. Ik vind de C6 echter ook een prachtige - en modernere - auto, en vraag mij af of ik er beter aan doe om in zo’n auto te investeren dan in de DS.
Kortom: ik zou graag een realistische vergelijking hebben van de twee auto’s, wat betreft:
- Ontwaarding
- Gebruikskosten (belasting, verbruik)
- Reparatiekosten
- Comfort
Alvast bedankt.
Fem




































Totaal aantal Berichten: 17419
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Of zo’n vergelijking zinvol is, weet ik niet, maar voor de C6 zou je dit draadje eens kunnen lezen: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231560/.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank, Rens. Ik lees problemen met aanvoer van onderdelen en elektronische ongein wb de C6, dus ik denk dat ik trouw blijf aan mijn liefde-op-vier-wielen, de DS.
Jammer dat mijn Grieks tekort schiet…
Fem schreef:....
Kortom: ik zou graag een realistische vergelijking hebben van de twee auto’s, wat betreft:- Ontwaarding
- Gebruikskosten (belasting, verbruik)
- Reparatiekosten
- Comfort
...
Op een paar punten kan ik je wel van dienst zijn:
- ontwaarding van een fatsoenlijk onderhouden DS is nul, met mogelijke waardestijging, terwijl een C6 voorlopig nog in waarde zal blijven dalen.
- de wegenbelasting van een DS is nul (alle DS-en zijn, ongeacht brandstofsoort, volledig vrijgesteld van wegenbelasting), die van een C6 is daarentegen hoog omdat de C6 nu eenmaal een zware auto is en de meeste bovendien een dieselmotor hebben.
- een DS is, afhankelijk van de mate van gebruik, goedkoper te verzekeren dan een C6. De DS is nu al een oldtimer, met dito verzekeringsmogelijkheid, de C6 moet nog oldtimer worden en is eigenlijk nog niet eens een ‘youngtimer’.
- het verbruik van een DS op LPG ligt op zo’n 1 op 7/1 op 8. Dat is tegen de huidige LPG-literprijs nog geen 6 ct per kilometer. Een C6 op benzine zou 1 op 24 moeten rijden om dezelfde brandstofkosten te halen. Ik kan het je alvast verklappen: dat haalt een C6 niet. Op diesel zou de C6 1 op 18 moeten rijden om slechts 6 ct per kilometer te kosten. En ook dat gaat je niet lukken.
- de reparatiekosten van een DS, bij dagelijks gebruik, kunnen die van een moderne auto benaderen. Denk aan zo’n 10 ct/km. Problemen met de verkrijgbaarheid van onderdelen zijn er eigenlijk niet, mits je het onderhoud bij een echte DS-specialist laat doen. Die hebben alles zo’n beetje op de plank. Bij een C6 zijn, zo is mij verteld, lang niet alle onderdelen direct verkrijgbaar. Het kan dus gebeuren dat je eens een dag of wat op onderdelen moet wachten. Wil je daar het fijne van weten, zou je eens bij een super C6-specialist als Oldenhage in Nieuw-Vennep langs moeten gaan.
- het comfort van een DS is grandioos, maar het schijnt dat de C6 wat dat betreft grandiozer is. Qua geluidsniveau in de auto is de C6 natuurlijk, met zeer grote voorsprong, de stillere van de twee.
- qua charme wint de DS het dan natuurlijk weer
- de DS is in heel veel verschillende, leuke, kleuren leverbaar, de C6 is, op een paar mooie kleuren na, alleen verkrijgbaar in 50 tinten grijs en nog wat andere sombere donkere kleuren.



Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Hallo Fem,
Een interessante afweging. Twee maanden geleden kocht ik een C6, ik hoorde ook van de slechte verkrijgbaarheid van onderdelen. Om helderheid te krijgen of dergelijke berichten er alleen maar zijn vanwege het “van horen zeggen” plaatste ik een bericht op het forum:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231598/
Tot nu toe is daarop slecht één reactie geplaatst. Ik heb dus geen goed beeld hoe het nu werkelijk is met die onderdelen. En ik rijd te korte tijd met de C6 (overigens een fantastische auto) om uit eigen ervaring daarover iets zinnigs te kunnen zeggen.
Met vriendelijke groet,
Niek
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eigenlijk kan je een DS niet vergelijken met een C6 voor dagelijks vervoer. (je kan ze wel vergelijken als in hun eigen tijdsbeeld of als hobby auto).
Mijn eerste zorg is eigenljk wat restauratie betekend…
Een restauratie houd voor mij in, plaatwerk, chassis, interieur en motor + bak en overige techniek. Eem DS waar dit goed is uitgevoerd kost minimaal 30k.
Een middelmatige DS kost zo’n 14k tegenwoordig (soms vragen ze dat zelfs voor een ronduit slechte auto). Voor 14k kan je een DS ook nooit goed restaureren. Je kan eigenlijk al gerust aannemen dat het een deel restauratie is of zelfs alleen maar wat groot onderhoud uitgevoerd.


Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Ik heb het eens nagekeken wat onderhoudskosten zijn geweest. Over heel 2015 € 1641,= en dat is incl. 4 nieuwe banden
na 55000 km.Volgens mij is dat heel netjes.
Teller staat dit jaar op € 2675,= en dat is inclusief automaatbak spoelen en carbon cleaning. Daarnaast een eigen bijdrage voor een oliepomp vervanging (zit ook in de Jaguar en Land Rover, dus niet typisch Citroën).
Wanneer ik die kosten er af haal,dan zit je op € 1.100,=
Automaatbak doe je eens in de 80.000 km, dus daar ben ik volgend jaar weer niet aan toe.
Uiteraard kun je van een auto in dit segment niet verwachten dat het super goedkoop is. Al met al vind ik het te overzien, maar dat is voor iedereen anders.
Black C6 schreef:Ik heb het eens nagekeken wat onderhoudskosten zijn geweest. Over heel 2015 € 1641,= en dat is incl. 4 nieuwe banden na 55000 km.Volgens mij is dat heel netjes.
Teller staat dit jaar op € 2675,= en dat is inclusief automaatbak spoelen en carbon cleaning.
...
Maar hoeveel kilometer heb je gereden vanaf begin 2015 t/m heden? Met dat gegeven erbij komen de kosten een beetje in perspectief.
€ 4.300,—op 100.000 km is weinig (n.l. 4,3 ct/km) maar op 10.000 km is het veel (n.l. 43 ct/km).


Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 22-01-2012
- C6 (2005-2012) 3.0 Exclusive 2012
Ik schat ca. 36000 km