Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Xm vrienden,
Mijn kachelradiateur blijft lekken bij de O-ring waar de radiateur op de 2 aluminium pijpjes zit gekoppeld. Hebben jullie soortgelijke ervaringen of heb ik de kachel gewoon niet goed gekoppeld of er voor zitten?
Ik heb hem al een keer weer los gehad, nieuwe ringen ertussen, maar het helpt niets.
Ik doe nu niets anders dan koelvloeistof bijvullen, en binnenbekleding drogen. het is geen drama… maar wel onhandig.
Iemand tips???
Ik meen me te herinneren dat de O-ringen die je bij sommige kachelradiateurs krijgt iets te dun zijn. Oplossing is dan iets dikkere ringen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Wim,
Dit lijkt me een plausibele verklaring, ik heb even in mijn voorraad kast gekeken en vond ergens ringen die iets dikker zijn maar ook harder aanvoelen (ik heb nog een reserveset ringen liggen, vandaar dat ik kon vergelijken). Kan ik deze rubber ringen proberen of is niet elke rubber ring geschikt om te monteren? Deze ringen komen uit zo’n setje rubber afdichtringen die je bij de Action of een gereedschap zaak voor 2 euro koopt.
Of kan ik beter een nieuwe originele set bij de dealer halen?
Ik weet namelijk niet of er een originele kachel radiator in zit, ik had bij aankoop bedongen dat de oude vervangen zou worden, deze was namelijk lek. Ik ga er een beetje vanuit dat er een aftermarket radiateur in zit.
Wat zou je advies zijn?
Ik weet natuurlijk niet hoe hard die andere ringen zijn, maar als ze niet hard zijn door ouderdom en geen scheurtjes hebben dan zou ik die gebruiken. Voor koelvloeistof heb je geen specifiek rubber nodig.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
OK, ik hoef dus niet bang te zijn voor een te hoge temperatuur.
Wim bedankt voor de tip, je hoort nog hoe het afloopt.
Ik zou ze wel monteren als je niet beter hebt, maar dan ook op zoek gaan naar passende van goed materiaal.
NBR waar de meeste o-ringen van gemaakt worden verliest vanaf 90 graden z’n goede eigenschappen , ook al kun je het gebruiken tot 105 graden. Als die uit een setje komen kun je er zeker van zijn dat er zo goedkoop mogelijk materiaal gebruikt is. Dat gaat dus een tijdje ( minstens een paar maanden) goed. Je Xm werkt met 1.4 bar overdruk in het koelcircuit. Dan ligt je kookpunt boven de 114 graden en je koelvloeistoftemperatuur bij normaal gebruik boven de 100 graden. FPM/FKM/Viton kan dat gemakkelijk aan.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ok, dus toch naar de dealer?
Je kunt ook bij Eriks of Brammer proberen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb deze site gevonden, hier hebben ze heeeeeeeeeeeeeeel veel o-ringen
en kantprofielen voor de oudere Troens…
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb bij eerdergenoemd adres iets dikkere ringen gekocht. Vandaag nieuwe radiateurs geplaatst, dus de koelvloeistof moest er toch uit, dus de kachel maar eens bekeken. Eerst een dikkere ring er omheen geschoven, ik kreeg hem niet lekker in de kachelradiateur. Omdat ik het niet goed kon zien, de kachelradiateur er uit gehaald. De dikkere ring er in gepast en kwam tot de conclusie dat die niet past, te dik. Ik zag wat braampjes op de plek waar de buisjes erin schuiven, blijkbaar waren ze er niet goed ingeschoven. Ik heb alle randen van de afdichting schoongemaakt, de kachelradiateur er weer ingezet, de originele rubbers om de buizen geschoven en voorzichtig weer in de kachelradiateur gestoken. Getest of ik ze nog een beetje aan kon drukken toen ik ze er in gestoken had, ter controle of de buizen nu wel goed zitten en de klem weer aangedraaid. Beter gezegd, de torx dolgedraaid. Bout maar uitgeboord en vervangen door een inbusbout (ik vond de torx al een waardeloze constructie). De buisjes bij het aandraaien begeleidt, de buis die het minste ver er in zat wat aangedrukt tijdens het vastdraaien.
Het lijkt nu dat hij niet meer lekt, nog even een paar dagen aankijken of dit inderdaad zo blijft. Ik hoop van wel want ik was het gedrup van koelvloeistof bij de passagierszijde zat.
Op de foto de opening van de kachelradiateur met in 1 ingang een afdichtrubber. Hier kun je ook duidelijk zien dat een dikker rubber acht niet gaat passen.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Na twee jaar begint hij spontaan weer te lekken, balen, morgen maar kijken wat de oorzaak is… weer een zwembadje bij de passagier…
Welk materiaal o-ring had je gebruikt ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
De ringen die bij de kachel geleverd waren, ik weet niet wat voor materiaal dat is, mijn garage had destijds de nieuwe kachel geleverd, ik neem aan dat dat geen origineel Citroën was…
Ik had wat dikkere ringen besteld Viton, maar die pasten echt niet…. Toen de originele er maar in en die kreeg ik uiteindelijk wel dicht…
In principe heb je EPDM ringen nodig , die kunnen het best tegen kvs. Viton werkt ook, maar NBR werkt zeker niet. Ik zou er een paar in de exact goede maat bestellen, komt nauw en als het niet echt perfect is dan krijg je het of niet gemonteerd of ze gaan naar x uur kapot. Er is ook een hoop zeer matige kwaliteit NBR ringen te koop, helaas.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb de boel los, natte bende, de klembout iets aangedraaid, toen ging die harder lekken, iets losser gedraaid en toen werd het minder. Ik zal maar nieuwe ringen bestellen, EPDM begrijp ik dus… waar zouden de originele ringen van gemaakt zijn?
Zou ik die beter kunnen bestellen want volgens mij zijn die nog leverbaar.
Of EPDM ringen, de originele heb ik nog een extra setje van maar die zien er niet zo geweldig uit, dus ik ga geen tijd steken in het plaatsen van gammele ringen, wat is jullie advies? origineel Citroen of EPDM bij https://www.technirub.nl/ bestellen
Ik zou gewoon origineel Citroën nemen. Maakt in prijs niet uit, maar je hebt wel de juiste diameter en dikte.
Wim,
Disciplus Simplex