Afgelopen zomer weer heerlijk op vakantie met de CX als vervoer. Zittend voor de tent op een laag stoeltje keek ik naar de achterkant van de CX en toen viel me op hoe lelijk je tegen de tank en uitlaatdemper aankijkt. De Pallas versies hebben een plaatdeel onder de achterbumper die het e.e.a. verhult. De Athena heeft dat origineel niet. Maar zolang het “bolt-on” is vind ik het niet zo’n probleem om de originaliteit wat geweld aan te doen. Dus er moest zo’n plaatdeel komen…
Bij het clubmagazijn vond ik zo’n plaatdeel onder de achterbumper (hoe noem je die plaat? kinnebak? achterplaat?) die nog aan een sloper-prestige vast zat. Op het eerste gezicht zag dat plaatdeel er redelijk uit, dus eraf gedraaid. Het plaatdeel bleek uiteindelijk toch behoorlijk slecht:
Tja, ga daar allemaal nieuwe plaat in lassen? Het blijft een taartschep die een hoop straatvuil mee pakt en dus makkelijk roest. Ik besloot om het oorspronkelijke plaatdeel op te lappen en strak te maken om er een mal van te trekken zodat ik het plaatdeel in epoxy na kon maken.
Dus eerst de gaten op de ranzige manier dicht maken:
Dan strak meken en in de spuitplamuur:
Klaar om er een mal van te trekken:
Toen de mal klaar was en het oorspronkelijke plaatdeel eruit gehaald was kon ik de replica maken. Ik heb zwarte gelcoat gebruikt.
Hier is de replica gelost uit de mail.
De randen bewerkt:
Daarna heb ik er voor de zekerheid overspuitbare antisteenslag over geblubberd. Ten slotte nog twee foto’s mét en zonder zo’n plaat onder de bumper:
Het was weer leuk hobbyen!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat mooi gemaakt!
Overigens had ik een ‘85-er CX 20, met die plaat er onder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je! Ergens in de jaren ‘80 hebben ook de eenvoudiger versies zo’n plaatdeel gekregen, maar in de jaren ‘70 was het voorbehouden aan de duurdere versies zoals Pallas, GTI en prestige voor zover ik weet…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Ik vind hem prima gelukt. Je moet er wel hobby aan hebben lijkt me, het kost nogal wat uren dunkt me.
Klopt, het kost veel tijd. Deze methode is eigenlijk pas nuttig als je meerdere producten wil maken. De mal is immers opnieuw te gebruiken. Maar ik vind het wel leuk om te doen en ik heb niet heel veel ervaring met mallen maken. Ik gebruik het dus ook om ervaring op te doen.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Wat gaaf! Ik heb geleerd dat men deze afdekplaat achter ookwel ‘achter kinnebak’ of ‘kinnebak achter’ noemt.
Enfin, ik had hem destijds ook niet en ben toen gaan shoppen bij Hydraulique. Aldaar kwam ik er achter dat er ook hiervan, jawel, meerdere varianten zijn. Sowieso qua productie vorm (de uitsparing bij de uitlaat hebben sommigen nog een stalen strip zitten, zodat het geheel stijver is). Maar er is dus een ‘hoge’ en een ‘lage’ variant. Ik zal eens kijken of ik daar nog foto’s van hem.
Ik vind dit heel erg nuttig, want dit stukje verfraaiing is inderdaad nogal roestgevoelig gezien z’n locatie. Veel van die platen zijn dan ook aardig lelijk geworden in de loop der tijd. Wellicht eens inventariseren via de club of je een batch kan maken?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik wist niet dat er verschillende varianten van de “achterkinnebak” zijn. Weer wat geleerd! Ik ben dan wel benieuwd of ik de “hoge” of “lage” heb gebruikt. Ik weet niet goed hoe schaars deze plaatdelen tegenwoordig zijn. Ik heb op de bovenverdieping van het magazijn gezocht, maar daar kon ik ze niet meer vinden. Maar wellicht heb ik met mijn neus gekeken. Bij CX basis zijn ze nog te krijgen zowel nieuw als gebruikt tegen serieuze prijzen. Mocht er vroeg of laat vraag zijn, zou ik extra exemplaren kunnen maken.
Ik ben benieuwd naar de foto’s van de verschillende varianten van de achterkinnebak.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Volgens mij heb jij duidelijk een hoge. Ik weet ook niet of er nog makkelijk aan te komen is.
Het was even zoeken, maar bij deze een foto van twee verschillende exemplaren.
Bij mij is de lage er onder gekomen uiteindelijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
zwrtw schreef:Ik weet niet goed hoe schaars deze plaatdelen tegenwoordig zijn. Ik heb op de bovenverdieping van het magazijn gezocht, maar daar kon ik ze niet meer vinden.
Nou, ze ongetwijfeld hier en daar nog liggen, maar het echt zoiets wat in de vergetelheid raakt. Bij werkzaamheden aan de bumper, trekhaak, tank of combinatie van deze onderdelen moet die plaat er altijd af, dus wellicht wordt/werd ‘ie wel eens vergeten terug te monteren. Bij Hydraulique mocht ik rustig neuzen tussen de 10~15 exemplaren die ze los hadden liggen, en toen uiteraard diegene meegenomen die mij het meest beviel
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ben benieuwd of de nu nagemaakte versie dan altijd standaard past, als er een hoge en lage versie is.
Mijn achterkinnebak is wat roestig (is zelfs een stuk uit) dus op termijn… Dus aannemende dat het past: zeker geïnteresseerd in zo’n exemplaar…!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Wat leuk zeg! Goed bezig Wijnand!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Mulder schreef:Ben benieuwd of de nu nagemaakte versie dan altijd standaard past, als er een hoge en lage versie is.
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Is dat dan wellicht vanwege verschillende modellen tanks, of is het juist vanwege verschillende modellen trekhaken? Enfin, ik vind het een mooie oplossing.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lekker bezig geweest met een “aan de keukentafel kerstvakantie klusje”: een aux aansluiting in de oude Philips radio van de CX maken. Om muziek van de smartphone af te spelen gebruikte ik een “FM transmitter”. Dat werkte wel, maar vaak was de accu van de transmitter leeg als ik het ding wilde gebruiken. Ook gebeurde het soms dat er een radiozender tussendoor kwam.
Kortom: ik wilde een “old school” kabeltje tussen smartphone en autoradio. Op het internet had ik al een schema/reparatie manual van de radio gevonden. Ik kon vrij makkelijk zien waar ik moest “inbreken” in de electronica. De eindversterker in de radio bestaat uit een aparte print.
Radio eruit:
Radio open, de “groene"print waarbij je op de printsporen kijkt is de eindversterker:
Dit is de print van de eindversterker (op aanraden van een gewaardeerde collega die thuis is in de techniek van radio’s een kritische elco vervangen):
De verbinding tussen het radio-gedeelte en de eindversterker kan nu uitgeschakeld worden met een kleine schakelaar, de smartphone kan m.b.v. een 3,5 mm jackplug aangesloten worden.
Hier weer in het CX houdertje ingebouwd. Bij de linker draaiknop zit linksboven het schakelaartje, linksonder de “aux” aansluiting voor de smartphone. De aanpassing is dus wel zichtbaar, maar ik vind het niet zo storend.
Het werkt ook nog… Hoe goed of slecht het werkt zal de praktijk moeten gaan uitwijzen!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Afgelopen Citromobile heb ik bij CX basis de extra deurrubbers gekocht. Voor de mensen die deze rubbers niet kennen: er komt bij de zijruiten in de portieren een extra rubber die in het raamframe geklemd wordt. Hierdoor heb je een tweede afdichtingsrubber (het standaard deurrubber blijft ook gewoon aanwezig) met als doel dat je minder windgeruis zou hebben.
Hoewel ik meerdere goede verhalen heb gelezen over de extra rubbers, zijn mijn ervaringen niet positief. Ik had voldoende rubberprofiel gekocht om de zijruiten van de voor- en achterportieren te doen. Het erin maken van de rubbers is een geduld klusje, maar met een verf-roerhoutje prima te doen. Ik had ze niet gelijmd en ze zitten klem genoeg om te blijven zitten zonder lijm.
Als ik met een zaklampje het rubber bekeek bij gesloten portier, zag ik dat het extra rubber niet overal mooi aansloot. Ook kon ik zien dat het voorste raamframe ten opzichte bij de B-stijl iets verder naar buiten week door het extra rubber. Bij het achterste raamframe ten opzichte van de C-stijl was dat ook het geval.
Gisteren voor het eerst gereden met die rubbers op hun plek. Bij 80 km/h hoorde ik al duidelijk windgeruis, terwijl dat voorheen bij 80 niet echt opviel. De snelweg op. Meestal rijd ik 110 km/h op de GPS. De volumeknop van de radio moest duidelijk verder dan “normaal”. Maar ik had tegenwind. Zou het daaraan liggen? Stoppen op een parkeerplaats, extra rubbers er weer uit getrokken (blij dat ik de boel niet gelijmd had…) en gaan. Het windgeruis was weer terug op het oude (lagere) niveau zoals ik gewend was en de volumeknop van de radio hoefde ook niet meer zo ver rechtsom gedraaid worden.
Kortom: voor mijn CX werkten de extra rubbers niet. Ik heb het vermoeden dat de nieuwe rubbers wat extra kracht op het raamframe veroorzaken waardoor de (inmiddels oude harde) originele deurrubbers niet goed meer afdichten. Het nieuwe extra rubber dicht niet goed genoeg af om dat “lek” te compenseren. Weg gegooid geld dus…
Wellicht werkt het beter met frisse deurrubbers of door het verbuigen van het raamframe o.i.d. Maar dat ga ik niet doen nu blijkt dat de originele rubbers nog fatsoenlijk afdichten (zonder de extra CX basis rubbers). Mocht iemand nog wel willen experimenteren met de CX basis extra deurrubbers: ze zijn voor weinig over te nemen. 30 km gebruikt…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980