Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Vanaf 1 september was het zover, de ingeruilde Xsara werd achtergelaten voor een DS3 Racing met 68.000km op de klok.
Het betreft een Nederlands exemplaar, bij Citroën Amsterdam Zuid-Oost nieuw gekocht en daarna bij Lanting/Van Zwienen Zaandam in onderhoud geweest. Is deze DS3 Racing hier op het forum bekend? De vorige eigenaar is een verstokte roker geweest want er zijn her en der kleine brandplekjes.
Vooraf me goed geïnformeerd over de THP belevenissen. Via mijn werk bij Total had ik toen ook oliesamples genomen bij diverse Citroën en Peuget dealers om via de olie te checken wat de oorzaken konden zijn. Na diverse DS3 Racings te hebben bekeken en proefgereden ben ik in Helmond bij een Mazda dealer terecht gekomen.
Tijdens de proefrit viel op dat de motor niet krachtig aanvoelde als de vorige Racings, dat bleek te komen doordat er Euro95 was getankt i.p.v. Euro98. Gisteren afgetankt met BP Ultimate (Euro98) en nu pas voelt de motor zeer koppelrijk onderin en het vermogen bovenin.
Dit betreft een Racing van juli 2011 met het navigatie-hifi-parkeersensoren en sticker optie, daarnaast zit er een SCM alarm in. Verder helemaal origineel.
https://flickr.com/photos/146679496@N05/sets/72157672148347690
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Mooi, maar wel spijtig van rookgeur, die er blijft inhangen.
Fun en rijplezier gewenst.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Oei, dat moet wel lekker rijden! De racing stoelen zien er gaaf uit! Jammer van die brandgaatjes, maar misschien kun je dat nog laten aanpakken door een bekleder (als je je eraan stoort). Veel rijplezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
En wat was dan de reden voor motorproblemen volgens de olieanalyse?
Hoeveel druk bouwt ie op?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dank vtske, met de aflevering hebben ze hun best gedaan om de rookgeur te verminderen.
@Bas, de Mazda dealer heeft de zitting van een nieuw stuk alcantara voorzien bij een bekleder
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
@jakkersma, indikking van de toenmalige voorgeschreven Total Q. Ineo ECS 5W30 kwam door EGR en carterventilatie. Daarnaast verbrandt de vele minerale componenten van een 5W30 snel in een super hete kleine 1.6 THP. Met als gevolg vuilopbouw bij de fire ring en zuigerveren. Dat is weer de oorzaak van een hoog olieverbruik.
PSA heeft met Total de Total Q. Ineo FIRST 0W30 (Total Q. EFFICIENCY 0W30 voor MINI) voorgeschreven omdat deze de hoge temperaturen wel aankan zonder de extreme vuilopbouw. Het afdoppen van de carterventilatie helpt al behoorlijk om de vervuiling te verminderen.
Overigens doe ik veel van het onderhoud zelf en ga ik een Total/Mobil1 0W40 gebruiken. De huidige nieuwe First 0W30 gebruik ik als spoelolie.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Ik schrik hier wel een beetje van.
Ik dacht dat de moderne synthetische motorolieën zo stabiel waren dat dit soort ongein niet meer voorkwam?
Of werd de auto waar dit voorkwam gewoon mishandeld?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De (moderne) motoroliën zijn goed. PSA/BMW en Total/Castrol hadden een 0W30 vanaf het begin van de VTI/THP moeten voorschrijven i.p.v. de 5W30. Het punt is dat met downsizing van motoren extremere condities met zich meebrengen. Het is een combinatie van factoren die invloed hebben op de belasting van oliën.
-Directe inspuiting komt heel nauw, een kleine verstoring in de luchtstroming naar de verbrandingskamer of een verkeerd inspuitbeeld door verstopping van injectoren kunnen al tot meer vervuiling zorgen en de vervuiling verergeren. De benzine wordt niet op de inlaatkleppen gespoten maar centraal in de verbrandingskamer, dus geen reiniging van de inlaatkleppen. Vuil kan zich blijven ophopen op de kleppen waardoor er geen lucht in de cilinders komt. Een vol synthetische motorolie reinigt de kleppen wel goed en daarbij miniem mee verbranden.
-Daarboven op wordt uitlaatgas door de EGR de inlaat in geleid t.b.v. vermindering van stikstofoxiden in het uitlaatgas. Directe inspuiting maakt een hogere compressieverhouding mogelijk en daarmee een hogere theoretisch rendement van de motor. Het gevolg van een hogere compressieverhouding is toename van de stikstofoxiden tijdens de ontbranding (zie VW TDI schandaal). Het gehele inlaattraject wordt goed vuil en daarmee ook sensoren/actuatoren in de inlaat. De lucht die in de cilinders komt is dus al gemengd met uitlaatgas tijdens deellast. Door “blow by” wordt het een deel van de gemengde inlaatlucht de carter ingeblazen. Daardoor neemt motorolie uitlaatgas op en in grotere mate dan bij indirecte inspuiting met EGR.
-Carterventilatie; dampen van motorolie, brandstof en resten van uitlaatgas worden rechtstreeks in de inlaat gepompt. De inlaat, de verbrandingsruinte en de motorolie vervuilen nog meer.
-Het nieuwe rijden; met zo min mogelijk toeren naar de hoogste versnelling. De motor krijgt niet de kans om opgebouwde vervuiling goed te verbranden. Het beste is om afwisselend te belasten en liever iets meer dan minder toeren te maken.
-30.000km onderhoudsintervallen, eigenlijk zijn deze te lang voor het tijdig verversen van de motorolie van gedownsizde motoren. Een verzwaard interval zou beter zijn.
Oplossingen:
- De voorgeschreven Total Q. Ineo First 0W30 toepassen. Een 0W motorolie heeft een breed temperatuurbereik, verbrandt miniem mee en helpt om ergere vuilopbouw te voorkomen.
- Bij een flinke daling van het motoroliepeil, motorolie verversen in plaats van bijvullen. Dit is een teken van vuile, vastzittende zuigerveren.
- Spoelen, een korte tijd met verse motorolie rijden en dan weer verversen. Om zoveel mogelijk opgebouwde vuil kwijt te raken.
- Carterventilatie afdoppen. Peugeot paste deze modificatie vrij snel toe.
- Carbon Cleaning bij iedere beurt. Waterstof wordt in de inlaat gespoten om opgebouwde koolstof vuil op te lossen tijdens de ontbranding.
- Het stralen van de inlaatkleppen, ik heb hiermee geen ervaring.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Dank u voor deze deskundige toelichting! Heel verhelderend.
Vroegâh werd gezegd dat als je je carterventilatie afsloot, je dan de keerringen eruit blies?
Voor m’n oude Berlingo gebruik ik Aldi olie, maakt toch niks meer uit.
Voor m’n nog oudere Forester gebruik ik synthetische 5W40 olie van de Action..
Ik ga nu wel ‘n beetje twijfelen.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gaaf zo’n racing, blijft een mooi ontwerp!
Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Hoi Jakkerma, graag gedaan. Oude type motoren zijn heel makkelijk met motorolie en vervuiling. Dus voor de Berlingo en Forrester zou ik me geen zorgen maken .
Het wordt voor moderne gedownsizde motoren met directe inspuiting een uitdaging. Al heb ik het idee dat de VTI en THP motoren nu onder controle zijn.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Arjan Verkade schreef:Gaaf zo’n racing, blijft een mooi ontwerp!
Veel plezier ermee!
Dank je wel Arjan .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Die brandplekjes kun je laten herstellen, google er maar eens op.
Voor die rooklucht, reinig je auto minutieus binnenin en vervang de interieurfilter.
Je kunt een ozonbehandeling laten doen, ben je de auto een dag kwijt, de reuk ook.
Ik durf aircocleaner op de zetels en tapijten te vernevelen, diezelfde bus die dient voor het systeem, doe ik op het werk in de bestelbussen en vrachtwagens, niet teveel want dan kun je er de eerste dagen niet in komen.
Je kunt er een ionisator inzetten (zelf ozonbehandeling dus), of continue met zo eentje in de 12V stekker steken, zie maar eens bij Conrad of zo.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Bedankt voor de tip Paso. De overige minuscule brandgaatjes zijn uit het zicht gelukkig. De rooklucht valt me mee of ik ben er al aan gewend geraakt. Ik zal aan de ozonbehandelimg denken, is het overwegen waard.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een goeie uitleg over de thp heb je hier geschreven. Top!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Graag gedaan Waterman!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !