Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
jantje1948 schreef:Hoe kan die nou lek raken?
Iemand lomp mee geweest, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De betreffende leiding heb ik inmiddels maar zelf uit een sloper gevist. De aangeboden leiding via een andere partij bleek al verkocht. Voordeel: ik weet nu hoe het zit én deze leiding komt uit een niet lek systeem, gegeven het feit dat er een mooie “pssjt” klonk toen ik de eerste aansluiting loste. De “pssjt” was waarschijnlijk een restant onderdruk van het legen van het systeem. Hoe dan ook, het wordt een klusje want het hitteschild moet uit de motorruimte en de tweede leiding van pomp naar verdamper moet er ook uit, anders is het niet te doen. Die tweede leiding heb ik ook meegenomen trouwens, beter mee verlegen dan om verlegen.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Altijd fijn als je even kunt oefenen op de sloop.
waterman schreef:Herkenbaar verhaal Hilko. Ook voor mijn Mercedes heb ik geleerd om toch vooral eerst bij de dealer een prijs te vragen dan pas naar imitatie of online te gaan kijken. Zo zijn de remblokken nergens zo voordelig en goed als originele van de dealer.
Dat is een verkeerd geloof van menige. Zeker bij Mercedes eerst naar originele stukken vragen want die zijn echt wel goedkoop in hun stukken. Op mijn vorige werk werd er daarom speciaal met Mercedes gereden, niets zo goedkoop als stukken voor een Mercedes zei de hoofdtechnieker.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hij doet het, hij doet het, hij doet het!
De aanhouder wint. Het vervangen van de hoge/lagedrukleiding was uiteindelijk het laatste euvel. Vacumeren oké, op onderdruk blijven staan oké, vullen oké.
En nou ben ik benieuwd hoe lang het spul blijft werken.
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De aanhouder wint, mooi man! Precies op tijd voor het tropische weer bovendien.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk Hilko en we duimen voor een lange kauwe bek!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Lekker, ijsblokjes uit je ventilatieroosters! Net op tijd voordat het verschroeiend heet belooft te gaan worden
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog even wat puntjes op de ¨i¨ gezet.
Lucht- en interieurfilterhuizen gewisseld, motorafdekplaat gemonteerd (past net met de Vialle installatie eronder, de plaat staat alleen een beetje bol) en de ruitenwissersproeier aan bestuurderszijde weer normaal werkend gemaakt.
Dan nog voor de liefhebbers: dit was het gat in de hoge/lagedrukleiding… Pas te zien na omvouwen. Ik heb het als niet reparabel beoordeeld en het ding een zwiep gegeven.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die is wel stuk ja.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed, de airco werkt nu. Nu alleen het defecte scherm nog vervangen en de radio tot de orde roepen, want dat geknal over speakers bij het starten kan natuurlijk niet.
Dus vandaag weer naar de welbekende specialist in de kop van Noord-Holland om een en ander te laten fixen. Het scherm dat hij geplaatst had was duidelijk stuk en is dan ook vervangen.
De knal uit de radio krijgen kostte bepaald meer moeite. Eerst besloten om iets met condensatoren te proberen, maar dat was niet afdoende. Het laat de BM54 wel beter klinken, trouwens. Daarna de print maar vervangen en dat hielp, maar nu gingen de speakers fluiten op het toerental van de motor. Daarvoor uiteindelijk nog een filter ingebouwd en eindelijk werkt alles dan zoals zou moeten.
Op de terugweg genoten van rustig cruisen met cruise control en de airco aan. In de file op de A4 ging de kilometerstand door de 400.000, dus nu is deze Bimmer dan officieel ingelopen, wat mij betreft.
Ik heb de auto gekocht bij kilometerstand 393.500 in februari van dit jaar. Dus in 5 maanden + 1 dag 6.500 kilometer gereden, tussen alle reparaties door. Alle reparaties, want het is veel.
Het complete koelsysteem, de complete airco (op de verdamper na), radio, navigatie beeldscherm, remmen, ontsteking, luchtmassameter multiriemen, stuurpomp, lucht- en interieurfilterhuizen, het oliefilterhuis, de dashboard verlichting: allemaal vervangen. En natuurlijk de “normale” onderhoudsbeurt nog.
Dat kost een berg geld, inmiddels meer dan de auto gekost heeft. Gelukkig krijg je daar ook echt veel “Freude am Fahren” voor terug.
Op dit moment staan de banden nog op de nominatie om vervangen te worden (voor de winter, ze hebben droogtescheurtjes maar nog niet zorgwekkend) maar dat is het dan eigenlijk ook wel (knocks on wood).
Spijt heb ik absoluut niet van de aanschaf van deze auto, maar als ik de Reparaturstau vooraf zo had in kunnen schatten had ik hem waarschijnlijk wel laten staan. Maar zoals hij er nu voorstaat ben ik er gewoon heel erg blij mee. Vanaf nu wordt het bijhouden van de techniek en proberen de auto cosmetisch weer netjes te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog maar eens een ergernis aangepakt: ik had de inlaatluchtslang van luchtmassameter naar de tweede luchtinlaatslang vervangen. Voor een Febi slang. In eerste instantie leek dat prima, maar later viel me op dat de slang een soort van ovaal werd en meer samengeknepen raakte als er meer lucht doorheen moest. Ver van ideaal natuurlijk.
Omdat ik de oude slang nog had liggen vanwege het feit dat er eigenlijk niks aan makeerde (...) heb ik deze uitgebreid gereinigd en daarna weer terug gemonteerd. Zie het verschil:
De Febi ¨kwaliteit¨
Versus origineel:
Daarnaast eindelijk uitgevonden hoe de motorkap te stellen. Aan de passagierszijde kierde die nogal na het verwijderen en terugmonteren van het front tijdens de aircoreparatie-avonturen. Stellen blijkt enorm simpel als je het eenmaal weet en dat dus maar even gedaan. Ziet er weer strak uit.
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Van Febi heb ik nog nooit iets goeds gehoord.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik wel, maar das war einmal, blijkt.