Overigens zijn die olievlekken niet van de Norton. Ik haal in die hoek ook automotoren uit elkaar en dan knoeit er wel eens wat olie.
Ik heb vorige week wel een eindje gereden met de nu 67 jaar oude NSU Max. Die heeft de bobine achter het motordeksel zitten tegen de dynamo aan en dat kan nogal heet worden. En de isolatie is na 67 jaar wat verouderd.
Hij startte de ene keer prima, maar de andere keer had hij geen zin en als ik dan keek naar het vonkje werd ik niet gelukkig. Nou ben ik iemand die alles bewaart, dus had ik al een jaar of 50 een kleine 6 volt bobine liggen.
Dus de draad van de contactpunten naar de originele bobine losgenomen en een lange draad ervoor in de plaats en naar buiten geleid en die gaat naar die kleine bobine waar ik een mooi plekje voor heb gezocht aan het frame.
De plus draad naar de andere aansluiting, een trap en lopen als een nieuwe. Stuk gereden zodat hij goed warm was, kwartiertje gewacht en weer starten als een nieuwe.
Het is geen snelheidsmonster met zijn 18 pk, maar hij ploft lekker.
Mijn eerste NSU Max, begin jaren 60 met de toen nog jonge freule er op. Hij heeft me een jaar of vijf overal heen gebracht en nooit een verkeerde klap gegeven. Toen de freule midden in een december stormnacht besloot om een kind te gaan baren, we hadden geen telefoon en de buren deden niet open, bracht hij me volgas naar de verloskundige.
De freule heeft mijn tweede Max niet meegemaakt, de Norton wel en zij was daar super trots op.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooie herinneringen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vanmiddag voor de eerste keer dit jaar een stukje met de Norton gereden. Hij loopt en start nu prima en hoe rijdt dat nou?
Het is een motor van 65 jaar oud, maar dat is niet merkbaar aan de rijkwaliteiten. Hij doet precies wat je wilt, stuurt net zo licht en makkelijk als een fiets, heeft een brede powerband en dat merk je aan de acceleratie.
Want hoewel het vermogen de 40 pk niet haalt, gaat ie verassend snel van zijn plek en je merkt dat het rijwielgedeelte uit de racerij afkomstig is. De zithouding zit tussen een toer en sportmotor in, licht voorovergebogen en erg prettig.
De remmen halen het niet bij die van de moderne motor en een stoppie maken ( zo hard remmen met het voorwiel dat het achterwiel omhoog komt) gaat niet lukken, maar het is wel genoeg om op tijd stil te staan. De achterrem van een motor gebruik je om wat bij te remmen op de rotonde bijvoorbeeld, maar als het echt moet gebeuren heb je de voorrem hard nodig.
Van het gewicht van rond 190 kg merk je eigenlijk niets onder het rijden en hij laat heel makkelijk met zich gooien en smijten. Kortom: ik moet vaker met hem gaan rijden, net als 56 jaar geleden.
Hij staat nu weer een paar weken onder de overkapping en ik ben altijd bezig met die meuk. De ene keer loopt hij met een of twee trappen en de andere keer trap je je een stijf been, maar dan verdomt ie het.
Als hij loopt, loopt hij perfect, reageert heel snel en heel fel op het gas en lijkt er niks mis mee. Maar haal ik de bougies er uit en kijk naar de vonk, dan vind ik het maar een lullig vonkje.
Van de Lucas K2F magneto gebruik ik alleen de contactpunten, de primare wikkeling heb ik losgesoldeerd en als ik weerstand ga meten dan is die minimaal, dus de aansturing van de 2CV bobine moet goed gaan.
Nou heb ik een Velleman kitje gescoord en in elkaar gesoldeerd en daar heb ik de verdeler van een of andere auto aan gehangen, een bobine en aan een 12 volt accu gehangen en met de accuboormachine laat ik die verdeler draaien en dat geeft pas een echte vonk, daar kun je bijna mee lassen.
Nu kan zo’n Velleman kitje ook met 6 volt werken als je een paar weerstanden verandert, maar het werkt niet met plus aan massa. Dus wat ik ga doen is het volgende: ik moet ff een 12 volt dubbele bobine van een van mijn Honda’s afhalen en dan koppel ik de accu los van de Norton, zet er een 12 volt accu naast met min aan de massa van de motorfiets, koppel de dynamo los en ga de Norton starten met die Velleman kit.
Als hij daarmee goed start en keer op keer, dan weet ik waar het startprobleem zit. Ik heb ook een tweede 2CV bobine geprobeerd, maar dat maakt geen verschil.
Nou zijn er een paar mogelijkheden: de bestaande dynamo kan ook 12 volt leveren en met de ‘flashing’ methode kun je hem ook ompolen zodat de min aan massa kan. Maar dat is wel een heel gedoe en het blijft een 60 watt stumperdje.
Er zijn wisselstroomdynamo’s te koop die 12 volt leveren bij 150 watt en die passen op de plek van de oude Lucas dynamo, maar kosten meer dan 400 euro. Als ik die er op beun en de verlichting naar 12 volt breng, kan hij met de Velleman kit gewoon lopen en kan ik rijden met de verlichting aan.
Maar ik ga ook nog wat anders proberen: ik heb vijf Lucas K2F magneetontstekingen waarvan er een paar vonken, maar niet genoeg om te starten. Dat komt omdat het ankertje met de primaire en secundaire wikkeling een diameter heeft van 50 mm en dat draait in een magnetisch veld, maar met de helft van het krukastoerental.
Bij je vroegere JLO, HME, Kreidler of Zundapp bromfiets zit er een vaste ontstekingspoel op de ankerplaat en zitten de magneten in de buitenkant van het relatief grote vliegwiel, dat met het krukastoerental rondgaat. Dus die magneten komen relatief snel langs de ontstekingspoel.
Wat ik van plan ben: er zijn kleine blokmagneetjes te koop die wel tot 35 kg kunnen tillen en als ik die zo’n Lucas magneet beun, dan krijg je hem niet meer rond. Maar als je magneetjes van pakweg 8 tot 12 kg er in beunt, moet je wel een veel sterkere vonk kunnen krijgen.
https://www.supermagnete.nl/blokmagneten-neodymium
En zo blijven we lekker bezig.
Vanmiddag de magneetontsteking uit elkaar gehaald, condensator losgesoldeerd, 12v accu naast de Norton gezet, bobine van de Honda er uit gehaald, Velleman kitje aangesloten, accu van de Norton losgekoppeld, dynamo aansluiting losgekoppeld, Velleman kitje op de 12 v accu aangesloten, paar trappen en lopen als nieuw en elke keer met een enkele trap lopen.
Dus mjn gevoel zat wel goed, het startprobleem is de ontsteking. Kijken hoe we nu verder gaan.
En vanmiddag kwam het pakketje met de magneetjes. Je moet je voorstellen: kleine blokjes van 30x12x12 mm en als je die tegen een stalen pijp laat hangen, krijg je ze nog maar nauwelijks los. Die ga ik morgen met een K2F magneetontsteking welke helemaal geen magnetisme meer heeft testen, kijken of en hoe hij daarmee vonkt.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar. Dit is nou weer typisch van dat ‘onmogelijke’ herstelwerk wat leuk & leerzaam is om te volgen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het probleem met zo’n oude Lucas magneetontsteking is dat het alleen werkt met een wisselend magnetisch veld en hij heeft een vaste magneet waarbinnen de wikkelingen roteren.
Ik moet nog onderzoeken hoe het wel en niet werkt. Het is een U vormige magneet, maar dan wel in ronde vorm en er zal bovenin een sterke magneet moeten geplaatst worden met de noord en zuidpool naar links en rechts.
Als ik die magneetjes links en rechts aan de zijkant plaats werkt het niet en ze zijn zo sterk dat je ze met zeer grote moeite van elkaar kunt halen.
Er er zijn nog veel sterkere magneten, tot wel 200 kg trekkracht en dan heb je het over relatief kleine blokjes.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, bestaat er geen “eenvoudigere” plug and play oplossing voor die k*tmagneetontsteking?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op het britbike forum zijn discussies over die verdomde magneto’s en het komt hier op neer dat de kwaliteit die ze 70 jaar geleden hadden er niet meer is.
De originele condensator, die optaters kan krijgen van 600 volt, is er al vele jaren niet meer en de vervangers van Panasonic zijn allemaal opgekocht.
De secundaire wikkeling bestaat uit zeer dunne koperdraad en moet rond de 7 kOhm meten, maar de opnieuw gewikkelde van mij meet 3.2 kOhm, dus dasniegoe.
En zoals ik eerder heb uitgelegd draait het ankertje van 5 cm de helft van het krukastoerental, dus met het kickstarten gaat ie nauwelijks rond. Als ik met de linkdraaiende grote boormachine en een dop de krukas aandrijf, loopt hij in no time met die magneet en dan loopt hij ook prima, maar starten met het pedaaltje gaat niet lukken.
En je weet dat met bobineontsteking heb je al een vonk als de puntjes openen, ook als hij nauwelijks rondgaat.
Met dat Velleman kitje gaf hij soms al een knal als ik het op de accu aansloot.
Maar ik vind het gewoon leuk om aan die motoren te beunen en te experimenteren en er zijn best veel opties om hem goed voor elkaar te krijgen, maar ik vind het een sport om het ook tegen weinig kosten voor elkaar te krijgen.
Een Velleman kitje kost geen 15 euro en werkt gewoon prima.
Ik zit er over te denken om een Thorspark kit te bestellen.
The system uses very little power (about 1/4 amp in total, including the coil), in order to work in conjunction with the original 6 volt Lucas dynamos fitted to most British bikes, as well as upgraded 12 volt electrics. The total power use is about 2 or 3 watts.
https://www.sussexmotorcycles.com/thorspark.html
Met zo’n kitje kan alles blijven hoe het is, de contactpunten plus houder gaat uit de magneto, zit met één centraal boutje vast en daarvoor in de plaats gaat een rotortje met magneetjes en een opnemertje.
En werkt dat niet, dan experimenteren we gewoon verder. Ik zal nog maar nauwelijks met die Norton gaan rijden, maar hij moet wel goed starten en lopen. Als ik dit aardse tranendal heb verlaten blijft hij bij mijn jongste zoon, want die hecht er veel emotionele waarde aan omdat zijn vader en moeder als jonge blaagjes ermee hebben gereden en hij is niet te koop, ook niet voor een ton.
Een andere mogelijkheid is de dynamo flashen zodat min aan massa kan en dan het Velleman kitje aanpassen naar 6 volt en ik weet hoe dat moet, kwestie van een paar andere weerstandjes.
Maar ik heb gisteren de stroomsterkte gemeten bij lopende motor en dat schommelt tussen de 1.2 en bijna 2 Ampere en dat is bij 12 volt rond 20 watt. Maar de originele Lucas dynamo levert maximaal 60 watt en dus houd ik 40 watt over voor de lampjes.
En dan zou ik naar led kunnen gaan, maar hij is 6 volt en volgens mij is dat een probleem want die zijn overwegend voor 12 volt.
Ik heb kontakt met Sussex, de mensen van de Thorspark en die set gebruikt 2 a 3 watt en het maakt niet uit of het plus of min aan massa betreft.
Thorspark setje besteld, 5 jaar garantie en met verzenden kost dat 200 euro en 68 cent.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat lijkt me een zeer waardevolle aanpassing. Benieuwd naar de resultaten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En inmiddels heb ik de Thorspark set gemonteerd en dat geeft een goede vonk, maar af en toe had ik kortsluiting.
Dus het plaatje met het opnemertje er weer uit gehaald en daar bleek dat de spanning op dat plaatje staat, maar dat is geisoleerd van het ronde geval waarmee het in de Lucas magneet zit en dat raakte af en toe de behuizing van de magneet als ik de bedrading bewoog.
Dus een dun velletje plastic er onder/tussen gelegd en dat probleem was over.
Maar het afstellen van de ontsteking is wat ingewikkeld. Inplaats van het plaatje met de contactpunten zit er nu op die plek een klein rotortje met twee magneetjes en die kan in elke stand op het asje van het magneetankertje. Op het opnemertje/sensortje staat een zwart streepje en daar moet een van de magneetjes precies op zijn plek komen want daar ontstaat de vonk.
Normaal normaal stel je de ontsteking af met een gradenschijf op de krukas, maar in dit geval moet je het controleren met een lopende motor en de Lucas magneet met mechanische vervroeger blijft gewoon op zijn plekje, dus aan de buitenkant blijft alles origineel.
Vanmiddag dus gecontroleerd, lange draad naar de Honda voor de 12 volt, stroboscoop aangesloten, opnemertje van de stroboscoop met het pijltje richting bougie en de oude Norton gestart.
Dat is een hele procedure, hoofdschakelaar onder de seat op aan, ontstekingschakelaartje op aan, oliekraan open want daar zit een microschakelaar op die als de kraan dicht staat de spanning onderbreekt naar de ontsteking, zodat starten zonder olie onmogelijk is.
Bij de tweede trap liep hij meteen mooi en dus de stroboscoop op het krukastandwiel gericht, waar ik drie witte streepjes op heb gezet. Een voor BDP, een voor 0 graden vervroeging en een voor maximale vervroeging en die streepjes moeten corresponderen met een zwart streepje op een stukje aluminium wat ik op de binnenkant van de primaire kettingkast heb gebeund.
En wat denk je? Tot mijn niet geringe verbazing stond hij exact op tijd, met gas geven zag je hem vervroegen naar de voorgeschreven 32 graden.
Dus ik had puur op het gezicht het rotortje precies goed gezet.
Verder een mooiere deksel op de kettingkast gebeund die ik eerder via marktplaats had gekocht, het chroom als nieuw. Voetsteunen gemonteerd, remlichtschakelaar, dekseltje pas gemaakt voor de magneet, want daar moet een uitsparing in voor de bedrading.
Morgen zet ik de amperemeter er tussen en kijken of het spul werkelijk 2 tot 3 watt consumeert, ik ben benieuwd.