Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Het programma ziet er als volgt uit:
10:30-11:00 verzamelen bij de showroom van Garage Bonhof Hier wordt ons door Garage Bonhof koffie, thee en koeken aangeboden.
12:30 Start toerrit via hoogwatergeul Veessen-Wapenveld naar het huis van Peter Bonhof. Bij goed weer kan achter op het grasveld geparkeerd worden en kunnen we genieten van een lunch aangeboden door BX Club Nederland en vervolgens lekker bijkletsen.
16:30 Einde, voor de liefhebber nog een hapje eten. (Let op! dit is voor eigen rekening.)
Bestuur BX Club Nederland
Adresgegevens van de start locatie: Garage Bonhof Hammerstraat 5 8161 PH Epe (Gld).
Adresgegevens van de finish locatie: Huis Peter Bonhof Ledderweg 49 8161 SZ Epe (Gld).
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Leuke evenement altijd! Ben er al meerdere keren heen geweest.
Heb er alleen helaas niets meer te zoeken wegens geen bx en/of gsa meer. Ook geen lid meer.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
van de voorpagina
GS, GSA en BX langs de IJssel
Een mooie traditie: Citroën-specialist Garage Bonhof in Epe is jaarlijks gastheer van de BX Club en de GS/GSA Vereniging. Zaterdag 17 september was het weer zover. Kort verslag van een in tweeën geknipte meeting, met een fraaie toerrit langs de IJssel ertussenin.
Een gezamenlijke meeting van de BX Club Nederland (1997, 270 leden) en de GS/GSA Vereniging Nederland (1988, 200 leden) ligt voor de hand: de BX, gefabriceerd tussen 1982 en 1994, was immers de opvolger van de GSA (1979-1984), die op zijn beurt de GS (1970-1979) was opgevolgd. Zo’n vijftien GS’en en GSA’s en twintig BX’en stonden afgelopen zaterdag dan ook broederlijk (of zusterlijk zo je wilt) bij elkaar op het terrein van Garage Bonhof in Epe.
Beginpunt van de meeting aan de Hammerstraat 5
Tijdens of na de koffie met koek is er volop gelegenheid elkaars auto’s te bekijken en wat te kletsen. Zoals secretaris Roel Tiemersma van de BX Club zegt: sommige leden hebben al lang geen BX meer, maar blijven lid vanwege de gezelligheid. Het weer zit gelukkig ook mee, dus buiten rondlopen kan zelfs als je van suiker bent.
Een heel gemakkelijk herkenningsteken voor de beginner: een GSA heeft kunststof bumpers…
… terwijl de oudere GS van verchroomde stalen bumpers is voorzien.
Eenvoudig en elegant; over dit dashboard is nagedacht. Ook het door de DS geïnspireerde stuurwiel is bijzonder sierlijk. Vergelijk dat eens met die met airbags en knoppen volgepropte sturen van nu!
Voor- en achterzijde van de GS zijn door de ontwerpers van de CX (1975-1991) goed bestudeerd. Of de GS origineel in dit groen is geleverd, is mij niet bekend.
Niet alles is wat het lijkt: deze als een 16-klepper ogende BX heeft in werkelijkheid een op gas lopende 1400-motor…
Dankzij twee dubbele 40 mm Solex-carburateurs, in combinatie met een 1900-motor, wint de BX Sport ook na dertig jaar nog steeds de meeste stoplichtsprints.
BX’en met vierwielaandrijving zijn uiterst zeldzaam, zeker als ze zo mooi zijn als dit exemplaar. Kom maar op met die pakken sneeuw!
Na de middag is het tijd voor een toerrit door het prachtige IJssellandschap, die onder andere voert langs de hoogwatergeul Veessen-Wapenveld. Deze brede bypass, aangelegd in het kader van het project “Ruimte voor de Rivier”, moet bij zeer hoog water de slingerende IJssel zelf ontlasten en zo overstromingen helpen voorkomen. Normaal gesproken staat hij echter droog, waardoor de bruggen die erover zijn aangelegd wat vreemd aandoen.
Na een uur of anderhalf uur bereiken we de tweede locatie: het woonhuis van Peter Bonhof, staande op een ruim perceel, waar alle auto’s een plekje weten te vinden en waar de BX Club Nederland ons een uitstekende lunch aanbiedt. Zo wordt het gezellige samenzijn nog een paar uur voortgezet. Al met al een zeer geslaagde dag!
Met dank aan onze aimabele gastheer Peter Bonhof (rechts)
tekst: Rougefurio; foto’s: Erik Peek Fotografie, Rougefurio
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Rougefurio schreef:Voor- en achterzijde van de GS zijn door de ontwerpers van de CX (1975-1991) goed bestudeerd.
Niet zo raar hé, beide auto,s zijn ontworpen door Robert Opron.
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het was reuze gezellig gisteren. Gelukkig mocht ik met de Volvo ook gewoon meedoen
(Als het gevraagd was had ik de achterklep wel even dichtgedaan voor die foto, hoor…)
Verder een erg mooie omgeving en een geweldige gastheer. Het paste allemaal weer prima.
Ik wist niet welke auto van wie was, Hilko, dus vandaar dat ik niets gevraagd heb.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Peter, wederom bedankt voor de gastvrijheid en het in ere houden van een jarenlange traditie. Tot volgend jaar.
Uiteraard ook veel dank aan de organisatie van dit altijd gezellige evenement. Volgend jaar weer toch?!?!