Goed zo, Derk! Alleen: “volgende zomer”? Kan dat niet wat eerder? Jullie hebben toch geen winterslaap daar in het noorden?
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee maar ik zet ‘m de winter over in de stalling en dan is de kans dat ik ook werkelijk iets aan die auto doe toch geringer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
dus eigenlijk wel een soort van winterslaap
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En toen was het tijd om die winterslaap maar eens te beëindigen. Eind deze maand moet de Capri weer een verse APK hebben, dus tijd om te kijken of dat ook wat gaat worden. Vanmiddag dus de bandjes weer netjes op druk gezet, startkabeltjes erop, even doorstarten: hoppa, marcheren. Ommetje gemaakt en daarbij vastgesteld dat de rechter voorrem nog wat moeite heeft met de nieuwe situatie, dus later deze week die eens even masseren. Gereviseerd is dat allemaal al eens, dus zo’n groot probleem mag dat niet zijn. Beetje stram van het stallen, kan gebeuren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou. De remmen zijn in orde. Toch is de auto afgekeurd: koplamp links staat wat te hoog en het wiellager rechtsvoor heeft lawaai. Dat laatste verbaast me een beetje: daar is afgelopen zomer een nieuw lager met nieuw Kroon wiellagervet in gekomen, dus dat had eigenlijk geen issue mogen zijn. Nou ja. Van ‘t weekend weer wat te doen!
Inmiddels is tanken met de Capri echt irritant geworden. Dat oude Pinto-blok heeft 98MLV nodig om te overleven. Dat betekent al een jaar of wat knoeien met flesjes loodvervanger en op zoek naar tankstations met 98 octaan aan de pomp. Het laatste station dat 98 verkocht hier in Bumblef*ck is daar mee opgehouden. Nu moet ‘t bij de eerstvolgende BP (BP Ultimate 98) - 15 kilometer verderop
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
TinQ Siddeburen schijnt het ook te hebben, misschien net zo ver, misschien iets goedkoper ?
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kop laten aanpassen van zo’n ding is toch niet heel moeilijk Derk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
bornholm straat competition maar ja bornholm straat leg dat maar eens uit
In mijn CX 1984 gooi ik Wynn’s loodvervanger + (voor de zekerheid) de “super” van Esso, BP (Ultimate), Shell (V-Power), Texaco enz. Niet al die supers zijn RON 98, maar ik heb nog nooit problemen gehad. De loodvervanger is toch juist tegen pingelen, net als een hoger octaangehalte? Dus zolang ik Wynn’s gebruik zou ik misschien net zo goed RON 95 kunnen tanken. Maar ja, jouw Capri is nog weer wat ouder denk ik.
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mijn Capri is van 1976. De kwestie met loodvervanger is dat dat je klepzetels beschermt, iets wat anders door een afzetting uit gelode benzine gebeurt. Pinto-blokken kregen later (in de laatste Taunus dacht ik, misschien zelfs pas in de Sierra) wel geharde klepzetels, maar dat heeft deze tor niet. Dan loop je een redelijk gevaar dat de kleppen gaan inslaan (hetzelfde effect treedt op met LPG in sommige oudere motoren, waardoor LPG een tijdlang de naam had om ‘moeilijk in onderhoud’ te zijn). Door de oppervlakte-geharde nokkenas met een min of meer brak smeersysteem is de kleppentrein van een Capri toch al vrij kwetsbaar, dus probeer ik de risico’s wat te beperken.
Op 95 octaan pingelt het ding met alles op fabrieksinstelling ook als een malle, omdat de motor echt voor 98 octaan is ontworpen. Ik heb er wel eens over gedacht om er een Sierra kop op te leggen, maar ik weet niet hoe ik dan met compressie en ruimte voor de kleppen (er zijn lage en hoge compressie Pinto-motoren) en met spruitstukken en dergelijke uitkom. Bovendien zijn Taunus- en Sierra koppen ook niet meer op elke straathoek te vinden. Op zich zou het anders wel een leuk item zijn om eens uit te zoeken. Wat me tegenhoudt om gewoon de hele tor voor een Sierra-aggregaat te wisselen, is dat ik er achter kwam dat de wagen nog matching numbers is. Op zich functioneel gesproken totaal oninteressant natuurlijk, maar ik vind het eigenlijk wel leuk dat er in deze Capri ook nog gewoon het originele blok ligt, in het kader van ‘onverknutseld’.
Een koprevisie met plaatsen van geharde klepzetels is zeer waarschijnlijk op zich goed mogelijk. Omdat ik de eerste jaar of wat hier in het dorp zelfs nog gewoon 98MLV kon tanken en dus dat hele geknoei met ver weg tanken en allerhande flesjes niet nodig was, heb ik de kop bij gebrek aan aanleiding nooit losgehad. Bovendien blijf je er dan mee zitten dat je nog steeds wel 98 octaan moet tanken (of dan weer met flesjes octaanbooster moet knoeien).
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Als ik je goed begrijp gaat het dus om de vraag of de klepzetels al dan niet gehard zijn. Indien niet, dan heb je een loodvervanger nodig. Bij een hobby-auto vind ik het niet zo bezwaarlijk om zo’n flaconnetje in de kofferbak te hebben. Wat mij niet helemaal duidelijk is, is of RON 95 + loodvervanger op “hetzelfde” neerkomt als RON 98 zonder toevoegingen.
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nee. Als ik 95 + loodvervanger tank, blijft de auto enorm pingelen. Dan zou ik dus 95 + octaanbooster + loodvervanger moeten tanken.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik snap het; dat is een heel gedoe. Dan zou ik kijken of ik langs een of andere weg aan een passende kop met geharde klepzetels zou kunnen komen.
Ik stop ermee, groeten Kees
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
If unleaded petrol is to to be used in a Capri, the problem of pinking must be overcome, and this is done by retarding the ignition timing as follows;
1300cc Kent engines Retard from 6 to 2°
1600cc Kent engines Retard from 6 to 2°
Early 1600 OHC Retard from 6 to 2°
VV carb 1600 OHC Retard from 12 to 8°
2 litre OHC Retard from 8 to 4°
2.8 Injection Retard from 12 to 9°
3 litre Essex Retard from 14 to 10°
Shell V-Power is RON 97, kom je daar niet een eind mee ?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive