Voorwerk.
Het resultaat.
Toen ik deze auto 44 jaar geleden kocht, zat er schade aan het achterportier, gevolg van ergens te dicht langs rijden en er zat ook wat roest.
Ik kwam een mooi portier tegen en die heb ik er toen in gebeund, maar die had niet helemaal de juiste kleur.
En toen er onlangs iemand langs de motor liep die er naast stond en met zijn voet achter de jiffy haakte, viel die motor om en met het stuur tegen het portier.
Dat leverde een klein deukje op en dat was een mooie aanleiding om dit achterportier nu eens in de goede kleur te spuiten.
Deukje er uit getikt, klein laagje staalplamuur, primer en twee lagen lak. Twee componenten natuurlijk, hoewel ik de oude synthetische lak prettiger vind om mee te werken, maar dat mag niet meer van de milieufiguren.
Op een windstille morgen de garage even behangen met plastic zeilen, deuren tegen elkaar open, spuitmasker op het gezicht en blazen met die hap. Maar dan nog heb je met die 2K lak altijd wel een paar zg ‘vulkaantjes’. Dat komt door nog achtergebleven siliconen of door een huidschilfertje, had je met die synthetische lak geen last van en ondanks het goed schoonvegen met speciale vloeistof, ontkom je daar niet aan.
Wat ik dan doe: als de lak voldoende is uitgehard en niet neer kleeft, maak ik een klein beetje lak en met een sateprikker vul ik die vulkaantjes met een druppeltje lak. De volgende morgen is die lak nog zacht en met een nieuw blaadje van een stanleymes onthoofd ik die druppels, snijd ze zo kort mogelijk bij de laklaag af.
Daar heb je een vaste hand voor nodig en gelukkig heb ik op dat gebied geen klachten. Vervolgens laat ik de laak een dag of wat uitharden en dan ga ik de hele boel schuren, nat met korrel 2000, tot alles zo glad is als een spiegel.
Vervolgens gaat de polijstmachine er overheen en dan krijg je een portier zoals hij er 51 jaar geleden ook ongeveer uitzag. Daar gaat een hoop tijd in zitten, maar die is voor mij gratis en als ik een spuiter wist die het ook zo kon doen, deed ik het niet zelf. Maar ik heb zeer matige ervaringen met autospuiters, die heel goed waren in facturen schrijven, maar het werk stelde weinig voor, dus doe ik het zelf.
Tja, die foto’s verdwijnen na een tijdje, maar dat is verder niet belangrijk. De Jaguar heb ik nog en ik heb er dit jaar een keer of drie mee gereden, misschien wel vier keer.
Ik krijg morgen een film/fotoploeg en een interview voor de Autovisie en de Telegraaf. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.
Ik vond ook nog een filmpje van 24 jaar geleden: https://youtu.be/D0mW4k1JaUc
Mooi filmpje Han. Ik vind het heerlijk hoeveel rust er in het filmpje zit.
Ik weet niet waarom, maar ik krijg ineens zin om weer op het gitaarnetforum te gaan hangen..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat GN is ook een heel stuk rustiger geworden Niels en we weten nog goed hoe dat vroeger was met types als Hoofd en Maisy, Bassbitch, om er een paar te noemen.
En ga je naar het MX5 owners forum dan zie je dat daar wekenlang helemaal niks wordt gepost. Het enige forum waar ik kom en waar het spuugdruk is, is het motor forum, waar ook Erik de Perik nogal actief is.
Maar goed, de Jaguar gaat morgen naar het bos voor een fotoserie en het wordt mooi weer.
Het was een succesdag. De man die het interview deed is een prima gozer en hij had nog nooit in zo’n Jaguar gezeten, maar was volgens mij behoorlijk verrast over wat zo’n auto van 53 jaar nog kan.
Ook uitgebreid gesproken over de Citroen DS en hoe verschillend die is van de Jaguar, maar beiden zijn wat mij betreft mijlpalen in de autogeschiedenis.
De XJ6 weegt bijna 1700 kg, maar de man was redelijk verbaasd over de trekkracht van de motor, die over een breed toerengebied veel vermogen en veel koppel heeft, maar ook ongelooflijk soepel loopt. We zijn naar het Streekbos gereden voor de foto’s en vlak voor dat bos is een kleine rotonde, die we gewoon pakten in de vierde versnelling en na die rotonde het gas er op (letterlijk want hij loopt op LPG) en dan sta je ervan te kijken hoe vlot hij er vandoor gaat.
Opvallend is ook dat als je achter een stuk of wat fietsers rijdt, met vieren naast elkaar natuurlijk, dan rijd je in de derde versnelling en de motor geeft geen krimp.
En de vering is ook niks mis mee, het is geen bollenauto, maar er valt weinig over te klagen. Op de grote parkeerplaats de foto’s gemaakt en natuurlijk komen er dan mensen kijken, de motorkap moet open en men is over het algemeen zeer geïnteresseerd, want deze auto kun je gewoon niet lelijk vinden. En standaard de vraag of hij te koop is en het antwoord is dat bijna alles te koop is, maar deze auto is niet geschikt voor de koopjesjager. Maar ik word binnenkort 80 en mijn kinderen hebben weinig met de Jag en kunnen hem ook niet onderhouden. Dus als ik een echt geschikte koper vind, die hem ook verdient, dan wil ik er over nadenken want deze auto moet goed bewaard blijven. Maar ik heb uitgerekend dat ik nog wel 10 jaar blijf rijden.
Terug naar huis gereden en volgens mij wordt het een mooi verhaal. Over twee weken in de Telegraaf.
Vanmiddag de uitgestelde video opgenomen in het bos en de Jag is na jaren weer een keer nat geworden.
Zaterdag a.s het artikel in de Autovisie en Telegraaf en de video online.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tof, ik ga hem zeker bekijken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 17-01-2014
- BX 19 TZD AUTOMATIC
Mooi verhaal.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Heel leuk om je eigen verhaal zo gedocumenteerd te zien. Daar mag je trots op zijn (en op de auto ook)!
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi verhaal Han! Jammer dat we destijds niet even “geruild” hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Fantastisch Han. Echt een lekkere video.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Mooi verhaal Han! Jammer dat we destijds niet even “geruild” hebben.
Je bent altijd welkom Jan.
waterman schreef:Fantastisch Han. Echt een lekkere video.
De credits zijn voor Arno Lingerak, vind je op facebook en die is een verdomd aardige vent die dit soort dingen doet voor de Telegraaf en Auto visie en hij doet dat allemaal zelf. Ik ben er blij mee.
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 24-10-2011
- 2CV AK350
- Dyane Acadiane
Wat een geweldige video Han! Ik heb van je verhaal genoten.
Nog heel veel plezier met de Jag!