Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Een pracht video inderdaad! Ik heb de Jag ook wel eens live gezien en ik kan me uitstekend voorstellen dat je er elke dag van geniet, zelfs als je er alleen maar naar kijkt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
¨Want hij is natuurlijk wél uniek, hè?¨
En dat issie!
Penny Lane schreef:Een pracht video inderdaad! Ik heb de Jag ook wel eens live gezien en ik kan me uitstekend voorstellen dat je er elke dag van geniet, zelfs als je er alleen maar naar kijkt.
Derk
Ik heb in de achterkant van de woonkamer een schuifpui en kijk tegen drie deuren met grote ramen in de garage en kan de hele dag de Jaguar zien.
Ik vond een helaas onscherpe foto van de Jag toen hij nog van de heer M.Tailleur was, ik denk begin jaren 70.
Edit: de foto is weer vertrokken en die kan ik hier niet planten vanaf mijn pc.
Ik lag vannacht na te denken over de Jaguar, waar ik dit jaar nog nauwelijks mee gereden heb, net als met de vier motorfietsen waar ik nog geen meter mee heb gereden in 2023.
Maar de Jaguar: de beide benzinetanks zijn helemaal leeg en die heb ik aan de binnenkant behandeld zodat ze niet roesten.
Want hij loopt op LPG, maar daarmee is de actieradius vrij beperkt en als je zonder gas komt te staan moet je toch verder.
Dus had ik de benzinepomp rechts afgedopt en de benzinepomp links voorzien van een lange slang welke aangesloten is op een tankje van een buitenboordmotor. Maar die hebben de aansluiting op de bovenkant en daar zit zo’n knijpbalpompje op en ik vroeg me wel eens af of als het er echt op aankomt, of de benzinepomp genoeg kracht heeft op het op te zuigen.
Want het is zo’n Lucas pompje met contactpuntjes.
En opeens wist ik het: ik heb sinds 2014 de Norton Dominator motorfiets en daar heb ik een extra benzinetank bij. Die is plat van onderen en niet zo hoog en ik heb een nieuw benzinekraantje en die zitten gewoonlijk aan de onderkant van de tank, dus loopt de benzine vanzelf naar de pomp.
Dus vanmiddag boottank er uit en motorfietstank er in, uiteraard leeg en ik heb twee van die dikke kunststof jerrycans van 5 liter in de koffer en daar haal ik wel 40 km mee.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Praatjes vullen geen gaatjes, je praat er eindeloos over, maar je kan er ook eens stukje mee gaan rijden.
Ik denk dat minimaal de helft van je posts die hier op het forum typt dit jaar het woord Jaguar bevat, kan je toch beter dat stuur in je handen hebben?
Maar ik heb nog vier andere auto’s.
Maar ik beloof je dat ik er binnenkort een eind mee ga rijden, want hij rijdt fantastisch.
Ik dacht gisteren: laat ik eens een stukje gaan rijden met the good old Jaguar. Want hij stond alweer een tijd te wachten op wat aandacht.
Hij start altijd goed op LPG en ik reed hem de garage uit, veegde de ruiten schoon en stapte in, maar had geen koppeling meer.
Dus voeding van de bobine losgenomen en op de startmotor achteruit weer de garage in en dat gaat een stukje omhoog, dus dat kost het oude startmotorje nogal wat moeite, maar het is gelukt.
De vloeistof in de hoofdkoppelingcilinder was op peil. Ik met mijn 81 jaar oude lijf onder de Jag gekropen en de slave cilinder verwijderd en gedemonteerd. Die lekte nog niet, maar de binnenkant is dermate dat ik hem ga vervangen.
En vanmiddag de hoofdcilinder er uit gehaald en dat is geen fijne klus, maar met moed beleid en enig doorzetten ligt die ook uit elkaar op de werkbank en ook die ga ik vervangen door nieuw spul.
Beide cilinders liggen uit elkaar en vooral van de slave cilinder, die ik lang geleden al eens heb vervangen, is de cilinderwand behoorlijk aangetast.
In de originele handleiding en smeerplattegrond wordt SAE J1703A aangeraden en dat is DOT4 en ja, ik heb alle originele papieren en boekjes nog bij de 55 jaar oude machine.
En we weten dat DOT4 nogal ongezellig is voor metaal, mede omdat het hygroscopisch is en ik het remsysyeem is het hoge kookpunt heel belangrijk, maar bij de koppeling speelt dat geen enkele rol.
Dus heb ik de rubber delen van beide cilinders in een potje met olie gelegd welke besteemd is voor hydraulische machines en dat lijkt me gewone minerale olie of iets dergelijks. En als het rubber daar niet wordt aangetast doe ik het nog een keer maar nu met olie welke bestemd is voor garagekriks.
En als het rubber daar ook goed blijft gaat er geen DOT4 meer in het koppelingsysteem.
Ik ben benieuwd of iemand daar iets meer over kan vertellen.
Edit: ik heb even opgezocht wat voor olie die hydraulische meuk is en dat is DIN51524 en dat is ongedoopte minerale olie en mijn conclusie is dat die olie niet hygroscopisch is en geen cilinderwanden aantast. En als het rubber na een paar dagen nog goed is weet ik wat ik ga doen.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig Han, maar man, moet je niet eens kijken of je een kleine schaarhefbrug kunt gebruiken? Ik ben 47 en al klaar met onder auto’s doorkruipen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb er nog helemaal geen moeite mee, heb een garagekrik, zet er steunen onder en onder de wielen een stapel stukken balk en lig lekker te beunen.
En je weet wat zo’n machine weegt, de mijne 1700 kg en als ik er plek voor had stond er al een echte vierkoloms brug want ik heb niet zoveel vertrouwen in die goedkope lichte dingen.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
DOT4 in een remsysteem moet je meestal elke 2 jaar vervangen, eigenlijk ook als je er weinig met rijdt, juist ook omdat het hygroscopisch is.
Staat dat voor je koppeling niet voorgeschreven?
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
En je weet wat zo’n machine weegt, de mijne 1700 kg en als ik er plek voor had stond er al een echte vierkoloms brug want ik heb niet zoveel vertrouwen in die goedkope lichte dingen.
M’n mk1 is ook rond de 1600 kg. Die heb ik op een hydraulische schaarhefbrug die 100 cm hoog kan komen. Lomp sterk ding weegt 500 kg , kan 3 ton op. Werkt echt heel fijn, voor ons geknoei is 100 cm hoogte zat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:DOT4 in een remsysteem moet je meestal elke 2 jaar vervangen, eigenlijk ook als je er weinig met rijdt, juist ook omdat het hygroscopisch is.
Staat dat voor je koppeling niet voorgeschreven?
Ik ben het helemaal met je eens en ik ga het remsysteem ook totaal verversen.
Maar de koppeling heeft lang die druk niet nodig en zal ook geen last hebben van kookverschijnselen, dus vraag ik me af of het niet beter is om daar geen DOT4 in te hebben.
Stel je voor dat de rubber cupjes bestand zijn tegen LHM, waarom zou je dat er dan niet in mikken? De kans dat de cilinderwandjes worden aangetast is dan nul komma niks.
Het is mijn probleem hoor, mijn hele werkzame leven oplossingen moeten vinden voor technische problemen en ik kan het niet laten.
En zo’n slave cilinder er onder vandaan sleutelen is een eitje, maar die master cilinder is een h**renklus, typisch Engels.
De master cilinder is behoorlijk prijzig, maar die heb ik goed schoongemaakt, de boring is niet beschadigd en momenteel staat het spul met minerale olie er in in de bankschroef, uitgang afgedopt en het pedaal onder spanning en dat blijf een nacht staan en als het pedaal dan niet is ingezakt en er geen lekkage is, hoef ik geen nieuwe.
De slave cilinder is dermate beschadigd op de boring dat die niet meer bruikbaar is.
En ook daar vind je grote prijsverschillen en zelfs bij dezelfde leverancier:
https://www.sngbarratt.com/English/#/UK/parts/eb620e1e-c7f9-4d1c-bb38-cefd16645ddc
Edit: dit was gisteren, vandaag:
Hij heeft de hele nacht in de bankschroef gezeten met de uitgang afgedopt, olie er in en het pedaal onder spanning en dat was rond de middag geen mm van zijn plaats gegaan en er was geen lekkage langs het onderste stiftje van de master cilinder.
Dus die heb ik weer gemonteerd en hopelijk hoef ik dat niet nog eens te doen.
Het kan ook makkelijker, maar het is een Engelse auto en dan sta je vaak voor verrassingen. Zo grijpt het pedaal in een vorkje van de master cilinder en daar zit een stift doorheen met een splitpen om dat stiftje/asje op zijn plaats te houden.
En als je slank en lenig bent kun je daar vanaf de onderkant net bij komen en dat splitpennetje verwijderen. En dan wil je dat stiftje er uit trekken, maar dat is dus een mm te lang, dus dat krijg je er niet uit.
Dus heb ik van beide kanten van dat stiftje een stukje af geslepen en mocht ik nog een keer die master cilinder moeten verwijderen, dan kan ik dat stftje vanaf de onderkant er uit krijgen en hoef ik alleen de twee moertjes waarmee de cilinder vast zit los te halen en trek ik hem er zo uit vandaan.
Problemen oplossen blijft een leuke sport.