na een afwezigheid van een jaartje of 5 ben ik binnenkort weer terug in Citroën-land.
Zojuist heeft, na een zeer grondige proefrit, mevrouw Tinfoil de deal bezegeld voor een Citroën C8 2.2 16v Ligne Ambiance uit 2006. Zelf heb ik afgelopen zaterdag al met de auto gereden, maar zonder goedkeuring van degene die er de meeste kilometers in gaat maken, ging de deal natuurlijk niet door.
Na 5 jaar in een [kuch]Fiat Ulysse[kuch], die met 12 jaar (2004) en 240.000 km toch wel redelijk op begon te raken, wilden we graag hetzelfde aan ruimte en comfort terug.
Onze nieuwe C8 is weliswaar slechts 2 jaar jonger, maar heeft veel minder kilometers op de teller en meer luxe.
Nog heel even geduld voor de puntjes op de i voor de aflevering; over een dag of 10 is het zover.
Wordt vervolgd ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Welkom terug!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6487
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Kijk aan kijk aan. Maar ook zonder citroen is posten toegestaan hoor…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Zat zelf met dezelfde vraag na mijn eerste C8, wat hierna? Terug een C8, als je die ruimte gewoon bent is er niet veel andere keuze.
Heeft die al oranje tellers?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Heeft die al oranje tellers?
nee, deze heeft nog groene tellers.
Jammer, want dan is ook de “poederdoos” op het dashboard groen i.p.v. zwart.
Maar om daar nu een auto op af te wijzen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Oranje tellers is ander elektrisch systeem en beter, ook wel complexer.
Elk voordeel….
Maar ook dan zijn je handgrepen nog van mindere kwaliteit, chroom laat los op gegeven moment, ook bij de dakdragers, is spijtig.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
afgelopen zaterdag was het al zover; in plaats van de verwachte 10 dagen heft de garage maar 3 dagen (!) nodig gehad om alles in orde te brengen. -En ik kan je vertellen dat de lijst van mevrouw Tinfoil geen kattepis was ...
We waren zeer aangenaam verrast dat de garage werkelijk elk minuscuul opmerkinkje van onze lijst serieus heeft genomen en het problem heeft verholpen, gerepareerd of het onderdeel vervangen.
Zo zijn de wielen van de Fiat overgezet, op initiatief van de dealer, omdat onze Michelins nog splinternieuw zijn en de velgen van de C8 redelijk beschadigd waren;
het schakelmechanisme van de Fiat is omgezet, omdat er erg veel ruimte zat op dat van de C8 (dat was bij aanschaf van de Fiat 5 jaar geleden ook het geval; toen is het hele mechanisme vernieuwd - dat zit nu dus weer in de C8);
het mechanisme van 3 van de 7 stoelen is grondig gereviseeerd en gerepareerd
en zo nog tal van kleinere dingetjes.
Het is natuurlijk droevig, maar 9 van de 10 keer is er wel iets “vergeten”, “niet mogelijk” etc.
In dit geval niets van dat alles.
En dat terwijl deze auto beslist niet de hoofdprijs heeft gekost.
Genoeg lof over de dealer (overigens een echte Citroën-dealer); de auto zelf is ook de moeite waard om over te schrijven.
Alhoewel ze zelfs met 160pk niet de snelste is, is de motor we heel erg soepel.
Het schakelen in een benzine-auto is na jaren dieselen even wennen, maar het gevoel komt al ...
Het verbruik in de eerste paar dagen valt nog wat tegen: 1 op 8, maar wellicht dat daar nog een kleine verbetering in te behalen valt.
De electrische schuifdeuren zijn het nieuwe favoriete speelgoed van de 2 jongste tinfoiltjes - maar wie ben ik om daar iets van te zeggen. Als je mij vraagt wat nu het leukste is aan deze auto ...
Na vijf jaar met veel plezier in de incognito C8 te hebben gereden, ben ik er absoluut zeker van dat we met minstens evenveel plezier de komende jaren in een echte C8 gaan doorbrengen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Welkom terug! En keurige bak zo op de foto te zien!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
de eerste 2 weken met de C8 zijn een feit.
De ervaring tot nu toe is zonder meer positief.
De motor loopt heerlijk soepel; de term “zijdezacht” komt telkens op.
Het verbruik valt een beetje tegen na 5 jaar dieselen, al lees ik dat 1 op 9 niet slecht is voor korte ritjes.
Wat me opvalt, is dat ik bij het rijden zonder gordel (op ons woonerf ) krijg ik wel een waarschuwingslampje, maar geen geluidssignaal.
In de gebruiksaanwijzing kan ik niets vinden over het aan- of uitschakelen van het piepje;
weet hier misschien iemand hoe dit kan?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
een nieuwe vraag, met verhaal.
gisteren op het werk kreeg ik een telefoontje van mevrouw Tinfoil:
de electrische schuifdeuren wilden niet meer open.
Geen van alle knoppen werkte nog, met of zonder (elektrisch) kinderslot aan.
Alle zekeringen gecontroleerd, maar daar was niets aan de hand.
‘s Avonds bij thuiskomst heb ik ook nog even gekeken en tot onze verbazing werkte alles weer als een zonnetje ...
We hebben in elk geval even melding gemaakt bij de dealer (we hebben nog garantie), maar voor alsnog geen special acties.
Ken iemand dit verschijnsel?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
mevrouw Tinfoil had de sleutel toch niet te lang in het contact zitten waardoor die in Eco mode was gegaan?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
weer een tijdje verder op weg met de C8.
Zoals verwacht, bevalt de auto prima met alle tinfoiltjes - maar daarom hebben we hem ook uitgekozen.
Benzine rijden valt een beetje tegen,zowel het verbruik als de power.
Eens afwachten wat onze regering met diesel rijden gaat doen, maar wat mij betreft wordt de volgende weer een diesel.
Minder was dat enkele weken geleden de koppeling het begaf.
Diagnose van de wegenwacht: druklager versleten.
De garage heeft zonder morren en onder garantie een nieuwe koppeling gemonteerd.
Sinds mijn laatste post functioneren de deuren naar behoren.
‘t Zal de computer wel zijn geweest.
Zoals ik een programmeur ooit hoorde zeggen:“als je wilt dat iets fout gaat, moet je het een computer laten doen ...”.
Wel handig dat je de electrische deuren ook uit kunt schakelen, want dat knopje op de deurstijl van de 2e zitrij is gewild speelgoed voor de jongste tinfoiltjes - om gek van te worden
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
en hoe bevalt ze nu?
de C8 bevalt prima, JF;
het meeste kenden we natuurlijk al van onze incognito C8, maar eerlijk is eerlijk: deze is net iets “lekkerder”.
In December heb ik een aanrijding met een middenberm gehad, nadat ik moest uitwijken voor een fietser die plotseling de weg op reed. Met 80 km/u over een middenberm in 4 delen, maar de auto blijf in een rechte lijn doorgaan tot ze stilstond. Daarna slechts uitlijnen en een wiel vervangen en de zaak was opgelost.
Degelijke auto ...
Inmiddels heb ik en afspraak gemaakt bij de garage voor wat kleine dingen, zoals (denk ik) draagarm rubbers, een nieuwe accu en een kijkje in de versnellingsbak.
De versnellingsbak is eind vorig jaar vervangen nadat de drukgroep bezweek. E.e.a. netjes onder garantie, dus zonder kosten voor de Tinfoil-familie.
Ik vind alleen dat de versnellingsbak harde klappen maakt bij het schakelen in lage versnellingen.
Al met al niet heel slecht voor een auto van -inmiddels- 11 jaar oud.
We rijden er nog een tijdje mee door.
Alleen het verbruik valt tegen, maar dat heb ik al eerder opgemerkt, geloof ik.
Van 1 op 9 wordt ik niet vrolijk ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43285
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tinfoil schreef:
Alleen het verbruik valt tegen, maar dat heb ik al eerder opgemerkt, geloof ik.
Van 1 op 9 wordt ik niet vrolijk ...
Ach, een C4 GP is niet heel erg veel zuiniger. En anders zet je d’r toch gewoon ff lpg in? Dat heb je d’r zo uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ach mijn oude eva van 21jr zit ook 1 op 10.