Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat betreft de olie: BMW geeft al sinds jaar en dag aan dat er pas iets hoeft te gebeuren als het gebruik meer dan 1 op 1000km is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
het laatste nieuws:
na een geslaagde vakantie in Noord-Spanje en Zuid-Frankrijk gaf de C8 bij Venlo aan er geen zin meer in te hebben. Met gegier, rook en een brandlucht de boel aan de kant gezet.
De wegenwacht constateerde dat er vrijwel geen motorolie meer aanwezig was en stelde na (luisteren naar) een mislukte startpoging “het begin van een vastloper” vast.
De afwezigheid van olie verbaasde mij - ik weet dat “de bolletjes indicatie” bij het starten al enige tijd niet betrouwbaar meer was, maar dat had zich tot nu toe altijd geuit in een “overbezorgde” reflectie van de werkelijkheid; zelfs met knipperende streepjes wees de peilstok altijd nog voldoende olie aan.
Wat me ook verbaast, is dat er behalve de bolletjes (bij wegrijden na het eten in Maastricht waren het er nog 2) geen enkele andere waarschuwing is geweest voor een te laag oliepeil.
Vandaag wordt de auto vanaf het depot van de berger naar onze huisgarage gebracht, die er nog een second opinion op zal geven. Wij bereiden ons voor op afscheid van de C8, na 8 jaar trouwe (en iets minder trouwe) dienst.
Een vraag aan de forum-specialisten:
het viel mij altijd op dat de C8 (een 2.2 - 16v) bij het trekken van welke aanhanger dan ook heel snel warm werd. Waar temperatuur bij onbelast rijden zonder enige hik rond de 90 graden bleef, werd dat bij het trekken van een aanhanger steevast 100 graden. Deze zomer in Zuid-Frankrijk, met 38 graden buitentemperatuur, 7 man erin en een vouwwagen van 900kg erachter (we hebben berekend dat de totale combinatie zo’n 3,400 kg zal wegen), werd meer dan eens de 120 nog net niet aangetikt (op dat moment ging de airco uit en daalde de temperatuur redelijk snel).
Met het rijden in de bergen hebben we geprobeerd zoveel mogelijk “op koppel” te rijden (wij dachten 3500 rpm - volgens autoweek is dat 4100 rpm), maar probeer maar eens weg te trekken op een helling met 4000rpm ...
Rijden op vermogen is vrijwel onmogelijk; het maximale vermogen ligt bij 5650 rpm, waarbij horen en zien je vergaat.
De vraag:
is de C8 (in het bijzonder de 2.2) meer een luxepaard dan een werkpaard?
Hebben wij onze C8 (teveel) mishandeld?
Als potentiele vervanger kijken we (o.a.) naar een Berlingo XL, maar ik maak me zorgen bij de gedachte aan een 1.2 met 130 pk die 7 man en een vouwwagen van 900kg de berg op moet trekken ...
(Die vraag komt terug in het Berlingo draadje.)
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
In mijn ervaring is die C8 een prima werkpaard, maar alles kan kapot.
Als je de motor zo heet rijdt dat hij automatisch de airco uit zet dan wil dat zeggen dat je te veel vraagt, want airco uit is het laatste redmiddel.
Je zou dan niet zonder meer moeten doorrijden maar de motor laten afkoelen, kijken waarom de motor zo heet wordt en eventueel naar een garage gaan.
In de bergen dien je echt anders te rijden als in Nederland waar de Vaalserberg het maximum is en de Brienenoord brug de grootste snelweg heuvel is, dus niet op koppel, maar inderdaad op vermogen.
Als je bij 3500 toeren met vrijwel plankgas een berg op gaat dat vraag je het maximum van de motor, en voor continue zijn ze daar niet op gemaakt.
De gouden vuistregel vroeger was: Als je geen “reserve” meer hebt ( d.w.z. de auto repareert niet op meer gas ) dan had je al terug moeten schakelen en in een lagere versnelling bij een hoger toerental die berg op moeten rijden.
Dat er geen olie meer in zit na een “vastloper” is normaal, als je zuiger zo beschadigd raakt dat hij vrijwel vastloopt en dan weer loskomt als hij afkoelt dan dicht hij niet meer af en dan loopt het olieverbruik behoorlijk op. Motor overleden als resultaat.
Kan best zijn dat je motor nog prima was, maar dat het gebrek aan koeling hem fataal geworden is, maar dat helpt je niet verder, kapot is kapot.
Maar het kan ook zo zijn dat je motor einde levensduur was. Je zou kunnen overwegen er een tweedehands 2.2 motor in te laten leggen, want zoals de C8 2.2 worden ze niet meer gemaakt. Alle downsizing heeft er voor gezorgd dat je bij een grote ouderwetse bestelbus uitkomt als vervanger en ook die zijn zeldzaam.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:Maar het kan ook zo zijn dat je motor einde levensduur was.
... dat laatste bleek het geval na grondig onderzoek.
Er zat toch nog wel olie in de motor (vraag me niet waarom de wegenwacht dan niets aantrof), maar hij wilde eenvoudig niet meer.
Een nieuw blok komt op “ergens tussen de 4k en 6k euro - zonder enige vorm van garantie.
Logisch -denk ik- want je moet toevallig maar weten waar het blok vandaan komt en hoe ermee omgegaan is.
Daarnaast blijken 2.2 blokken relatief zeldzaam en is het technisch zeer uitdagend om er een 2.0 of 3.0 in te leggen als alternatief (andere versnellingsbak, andere aandrijfassen en wat er verder nog bijkomt).
In conclusie: de familie Tinfoil is voor het eerst in 22 jaar “Citroen-loos”.
We gaan ons eens rustig bezinnen op de volgende familie-transporteur, terwijl in de tussentijd onze Focus CC is verheven tot gezinsauto onder het motto “the last easy day of your life was yesterday”.
Trekhaak er (definitief) onder, beugel voor de fietsendrager erop (om gestrande tinfoiltjes op te halen) en “aan het werk”!
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250