Mijn GS 1015 uit 1974 is afgekeurd op een lekke uitlaat bij de motor, men geeft aan dat het vermoedelijk de spruitstukpakkingen zijn? Ik hoor het zelf bij de motor licht blazen en wat sissen, echter kan niet ontdekken waar het vandaan komt, de pijpjes voor de carburateurverwarming zijn het niet, deze zijn nieuw.
Klopt het dat voor diagnose en herstel/vervanging het noodzakelijk is om de gehele voorspoiler/keienvanger te demonteren? of kan een garage met een hefbrug het zonder deze te demonteren? Normaal probeer ik altijd alles zelf te doen, maar door omstandigheden lukt dit niet. Hoeveel werk/uren mag een garage hier voor rekenen?
Alvast dank voor alle tips en eventuele hulp.
Gspécial 1974 orange ténéré
Dspécial Confort 1972 bleu camargue
Om spruitstuk ( pakking) te vervangen moet inderdaad front en keienvanger er af. Diagnose stellen moet gewoon van boven af. Voorpijpjes kunnen natuurlijk ook lek zijn. Dat kan je goed op de brug vaststellen.
Spruitstuk ( pakking) vervangen: Als alle m7 boutjes lekker los willen 3 uur.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Tip: met een stuk (tuin)slang aan je oor kan je redelijk precies bepalen waar de lekkage zit wanneer je het uiteinde in de buurt van de lekkage houdt, succes!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
het zullen eerder de pijpen door de tunnel zijn die lekken aan de aansluiting met de collector links en rechts !
en daar kan je zo bij , alhoewel niet echt een plezier . ( ondertussen zijn de nachtmerries over )
in de tijd dat die dingen dagelijks reden ging er gen wek voorbij of die buizen en Y stuk moesten wel een keer vervangen worden
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja dat waren mooie tijden: voorpijpjes GS vervangen, Y-stuk etc.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Mooi, zegt ie…
Kuub Gungum ertussen en na een week weer lek….
Wat een constructie…
Zelfs op het meest schone plekje van het land zat je nog in de uitlaatgassen…
Okee, iets gechargeerd
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De beste manier om aan het voorste deel van de uitlaat te werken is om het front en de keienbak te verwijderen. Dan kun je het beste de juiste diagnose stellen en kun je makkelijk het probleem oplossen.
Er zijn nogal wat punten waar lekkage kan optreden.
1e uitlaatpakkingen tussen blok en spruitstuk
2e uitlaatspruitstuk zelf doorgeroest.
3e lekkage op de aansluitingen tussen spruitstuk, y-stuk en hotspotpijpen.
Je plaagt jezelf als je de keienbak niet demonteert, is mijn ervaring. Het demonteren kost misschien in het begin wat extra tijd, maar daar heb je later plezier van.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
H@ns schreef:Mooi, zegt ie…
Kuub Gungum ertussen en na een week weer lek….
Wat een constructie…
Zelfs op het meest schone plekje van het land zat je nog in de uitlaatgassen…Okee, iets gechargeerd
Het is inderdaad ook niet mijn favoriete klus. Toch is het niet eens zo heel erg moeilijk.
Als je de beide motorsteunen op het subframe losdraait, kun je de motor enigszins zijdeling verschuiven.
Op die manier kun je kant voor kant de voorpijpen klem zetten, los/vast monteren en daarna goed uitrichten.
Als alles goed zit en er voldoende ruimte zit tussen subframe en voorpijpen, de boel definitief vastdraaien.
Op deze manier is het zelfs mogelijk zonder uitlaatpasta een lekdicht systeem te krijgen.
Probeer de originele uitlaatklemmen te bemachtigen. Die zijn wat smaller dan de universele en voorzien van M7 boutjes i.p.v. M8. (sleutel 11 i.p.v. sleutel 13) Dat werkt wat makkelijker bij de aansluiting met het y-stuk