Nu nog een tevreden XM rijder maar binnenkort een overstap naar een C5 break uit begin 2005. Weet iemand wat de maximale grootte is van een in te bouwen gastank op de plek van het reservewiel? Is 59 liter haalbaar? Blijf dan met de 0.8 opslagfactor net binnen de 1450 kilo en dat scheelt weer in de belasting. Wil overigens een volkomen vlakke laadvloer houden en dus niet een bobbel in de vloer….
Mitch
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb met mijn V6 berline er een tank in liggen waarmee ik als die leeg is 50 liter kan tanken. Helaas ga je het niet redden om een volledig vlakke laadvloer te behouden. Bij mij is het geheel een paar centimeter opgehoogd.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Zou ik echt balen vinden, zo’n rare pukkel in je mat….Ga van de week even langs de gasboer, eens kijken wat er mogelijk is…Misschien volledige vloer iets verhogen met een houten vlonder….
Hallo Mitch,
Je krijgt geen pukkel als je de hele vloer een paar centimeter opvult.
M.v.g. Manus
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waarom neem je geen diesel? Rijdt een stuk lekkerder en geen extra tanks in je auto
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wel kan ik je mijn dieselgebruik melden: 15,4 km/l over meerdere malen 10.000 km.
Dat is dus voor een 2.0HDi 100kW 16V, massa 1549 kg vlgs kenteken.
Ter voorkoming van appels en peren kan je hiermee aan de slag.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En ik rijd 1 op 11 op LPG van 47 ct/l
Mijn MRB is 93 euro per maand.
Een diesel kost meen ik ergens rond de 130 per maand.
Omslagpunt ligt dus op een negatief kilometrage…..
En om de TS te helpen:
Ik heb in mijn 2002 C5 een tank liggen van ca. 37 liter netto.
Groter kan, maar dan moet je de vloer iets ophogen.
Oh, heb ik het nog niet over onderhoud: Een diesel wil graag elke 20k binnen voor minimaal een kleine beurt.
Een Benzine redt het met elke 30k.
Op gas is het aan te raden om de bougies ongeveer elke 40k te vervangen, maar als je niet heel onhandig bent en een sleuteltje 10 en een bougiesleutel hebt is dat kinderspel.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Mocht je nu een goedkope site zoeken voor LPG-tanks en andere benodigdheden:
Alles met de juiste keuringscoderingen en papieren.
Voor wat betreft de prijzen worden we in Nederland aan alle kanten opgelicht.
Doe er je voordeel mee!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ander belangrijk voordeel van LPG is dat je er waarschijnlijk de komende jaren nog vrijwel overal mee mag komen.
De eerste C5-diesels mogen de eerste stadscentra al niet meer in….
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Kijk: daar gaan we al. Ik had het over lekker rijden.
Mijn diesel: € 367 per kwartaal, een V6 break automaat op gas € 273 per kwartaal (Prov. Utrecht). Beide auto’s wegen (V6 met gas) evenveel.
We moeten het wel over vergelijkbare auto’s hebben. Met name het koppel van een 2.0 is niet te vergelijken met die van de diesel en die zelfs al niet met die V6. En dat koppel is nou juist zo heerlijk.
Met die V6 op gas mag je erg blij zijn met 1:8. De meeste mensen realiseren zich niet dat je gas per liter koopt, maar per kilo gebruikt. En de soortelijke massa scheekt een flink stuk: LPG 510 g/liter, Diesel 825 g/liter
Ik had het over lekker rijden: Ik tank eenmaal in de 800 km overal. Naar gas moet je zoeken en als je geen grote tank wil sta je elke 200 km weer te kleumen.
En dat onderhoudsinterval gaat negens over: De meesten halen die 20.000 per niet eens, dus éénmaal per jaar een beurt +APK.
Stelselmatig vergeet men de afschrijving op die gastoestand (kost evenveel als mijn hele C5 diesel).
Als het over goedkoop gaat, neem dan een 2CV op gas.
Dat bedoel ik met debathygiene: Als je het niet eens bent over de uitgangspunten wordt je het nooit eens over het resultaat…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ja, met die cijfers heb je een omslag bij 14.100 km/jaar.
Maar mag ik je er op wijzen dat een 2.0 16V benzine hetzelfde vermogen heeft als je 2.0 HDI?
En dat je daarmee veel lagere verbruikscijfers en lagere MRB hebt?
En dan kom je op een niet-existent omslagpunt.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Je mist mijn punt: Ik ga niet voor de goedkoopste, maar voor het rijcomfort.
Ik heb genoeg 2 liter benzine gereden om te weten wat er onder het gaspedaal zit en wat niet.
Niet vermogen maar koppel, vooral bij lage toeren geeft comfort.
En 1 x per 800 km tanken.
en 100% bagageruimte
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En vanwege het comfort ga je dus voor een C5 en niet voor een klein autootje.
Een diesel heeft als grootste nadeel dat het nog maar heel onzeker is hoe lang je nog de steden in mag: Als al gemeld met de eerste serie mag je gewoon een aantal steden niet meer in. Ook dat is comfort: door kunnen rijden tot waar je zijn moet of het laatste stuk lopend of per taxi/ov/fiets verder moeten…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Op de site die ik noemde staan ook ombouwsets om een diesel op LPG te laten draaien.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991