Klopt, kilometerstand is aan de hoge kant, maar als het frame en plaatwerk nog netjes is, en ook behandeld tegen de roest, vind ik het wel waard om er een ander blok in te hangen.
Wat ik mij wel afvraag, is het verschil tussen de blokken uit de 1.4 basis en de 1.4 E/RE. Het verschil in vermogen is ruim 10 pk, maar het koppel blijft hetzelfde ( komt zelfs 500 toeren eerder vrij), de rest van het blok is volgens automerk gelijk. Ik dacht zelf aan grotere carburateurs
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik vind dit ook een plaatje en niet duur
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voldoet helaas niet aan het zoekcriterium: ‘vallend binnen overgangsregeling’.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Absoluut!
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
De zoektocht is weer voortgezet, ik heb afgelopen zaterdag de GTi 16v bezichtigd, er waren zowel zeer positieve aspecten als zeer negatieve aspecten aan de auto. Het negatieve was een stuk meer aanwezig dan het positieve, vandaar de beslissing genomen om de auto niet te kopen. Ik bewonderde het uiterlijk van de auto, de auto stond er erg netjes bij, straks in de lak, het interieur was ook nog erg goed, inclusief veelgezochte middenarmsteun in dezelfde kleur als de bekleding, maar dan zijn de positieve aspecten allemaal benoemd . Voor een persoon die een project kan betalen (in zowel geld als tijd) is het een auto met erg veel potentie!
Voor nu is het voor mij simpelweg goed de advertenties in de gaten houden, alhoewel ik wel al een hele interessante BX op het oog heb, is al eens eerder benoemd in het topic . Al wat woorden met de eigenaar gewisseld, historie vanaf 0 bekend, goed onderhouden, eigenaar zou hier ook op het forum zitten, dus het zit wel snor!
Tevens is komt er hoogstwaarschijnlijk nog een auto in beeld, een serie 1 al het goed is, daar komt nader nog informatie over
http://ww3.autoscout24.nl/classified/298177973?asrc=st|as
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Volgens mij mis ik iets, welke 16V heb je bekeken dan?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
De 16v die op het forum geadverteerd stond, advertentie is reeds verwijderd.
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Dat was die 16v die rondreed op een chassis van een ‘85-er GT toch?
Helemaal correct, overigens was het alleen een 85’ GT kenteken, de koets was een serie 2/3
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Daar zou ik persoonlijk sowieso al voor bedanken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Ennnnnn, we zijn inmiddels weer een paar weken verder. Gisteren richting Delft geweest om de 14 basis te bezichtigen, het was een “klein” stukje rijden, maar dat zijn we inmiddels wel gewend. Eenmaal aangekomen trof ik in de vogelbuurt een bescheiden niet al te veel opvallende BX’je aan die in volle vrede in rustpositie lag te snurken. De verkoper kwam al aangespurt en na een kort praatje gingen we over op de orde van de dag, de BX natuurlijk! Op het eerste gezicht vielen mij al een paar dingen op, eigenlijk alleen cosmetische gebrekkigheiden, niet dat ze er zo beroerd bij stond, maar het kan natuurlijk altijd beter . Zo was de bovenkant van het dashboard beige geworden (mogelijk door de zon??), kwam er een sierstrip los, bumpertjes die verweerd zijn, en een doffe lak. Verder helaas speakers in de hoedenplank en een heel spikkelige hemel met een interieur dat zijn “prime time” al heeft gehad. Ik kreeg meteen al een disclaimer van de verkoper dat of de accu niet al te best meer was, of de startmotor.
Tijdens het starten, dat overigens nog vrij vlot ging met een oude accu, geen rare geluiden gehoord. Klein beetje gas erbij en de kont en neus sprongen zowat omhoog, het was in ieder geval indrukwekkend . Even met een kartonnetje op de klinkers liggen en de bodem inspecteren, op de bekende roestplekken geen roest te vinden! De wagen heeft een behandeling gehad van dinitrol, meestal betekend dat goeds. Na het openen van de kap viel meteen op dat de hoogteregelaar maar echt 1 maal in de minuut open ging, ik weet dat eens in de 20 seconden normaal is, maar eens in de minuut….. Als je logisch nadenkt kan het alleen maar positief zijn. Al verder inspecterend praatte de eigenaar me bij over de geschiedenis van de wagen, wat er allemaal aan is gedaan etc.
Daarna lekker gaan zitten voor een proefritje, hendeltje van de suspensie naar beneden en zakken dat het wilde! Daarna aan wat laatjes getrokken en hendeltjes gedraaid, dacht ik zomaar dat ik het dashboardkastje had gesloopt, kreeg gelukkig te horen dat het scharnier al langer stuk is. Bij het wegrijden viel meteen op dat de brandstofmeter toch liever een ruitenwisser wilde zijn, als je nou heel positief ingesteld bent en op het juist moment kijkt, heb je altijd een volle tank! Ook de knipperlichten hadden er zin in, een hoop geknipper, vast een lampje stuk. Gelukkig meteen drempels in de woonwijk! Beetje gas bij en hoppa, zonder piep of kraak zweefde je over de drempels, weliswaar fenomenaal. Ik vond hem stiller dan de CX van pa . In het vooronder was niet anders te horen dan het snorren van de welgeteld 1360 cc metende 4-cilinder, en soepel dat ze reed! Heel direct sturen, geen speling of zulks. Het wagentje was boven verwachting vlot voor 62 pk en 105 nm in de boekjes, stukje snelweg gehad, remproefje gedaan, acceleratietest. Boven de 100 km/h draaide het motortje lekker in de toeren, ietwat hoog, maar wat wil je met een 4-bak. Terug gereden naar de parkeerplaats, de handen geschud en vriendelijk bedankt. Later tevreden in de auto terug naar huis gestapt om er nu (thuis) even goed over na te denken.
Binnenkort een beslissing nemen, “to be continued”
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat klinkt veelbelovend, enne… die gare plastic reut is zo te vervangen natuurlijk (en ook wel aan te komen). Ben benieuwd.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Typhoon schreef:Dat was die 16v die rondreed op een chassis van een ‘85-er GT toch?
En gespot…..
https://veiling.catawiki.nl/kavels/9636351-citroen-bx-1-9-gt-1985
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.