Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Laat ik mijn ervaringen met mijn recent aangeschafte werkpaard ook maar eens bij gaan houden in een topic. Om te beginnen maar wat foto’s.
Zoals jullie kunnen zien is er weinig bijzonders aan. Het gaat om een Xsara 1.6 met TU-motor in de kaalst mogelijke uitvoering gebouwd in Maart 1998, de eerste productiemaand van de Xsara break. Ik heb er weinig voor betaald, de vorige eigenaresse wilde er snel van af omdat ze een private lease contract had afgesloten. Afgelopen jaar is er desalniettemin best een hoop aan gedaan. Zo zijn de distributieriem met spanrol en waterpomp vervangen, zijn er een nieuwe katalysator en vier nieuwe michelins gemonteerd en is de auto na een inbraakpoging voorzien van een nieuw slot in het besuurdersportier.
Er was echter nog wel het een en ander op aan te merken. Zo miste in het interieur wat kapjes, werkte de luidspreker in de linker deur niet , liep de motor tamelijk beroerd en braakt hij bij het starten ‘s ochtends een flinke blauwe wolk uit. Voor de APK was dat allemaal niet van belang, na het vervangen van kapotte lampjes van de kentekenplaatverlichting en een knipperlicht dat niet oranje genoeg meer was, was de APK-horde eenvoudig genomen. Het rammeltje in de voortrein bleek niet meer te zijn dan een matig stabilisatorverbindingsstangetje aan de linkerkant. Beter was geweest om er rechts ook meteen een nieuwe op te zetten, want die heeft de ongeveer 1300KM naar de Harz afgelopen weekend niet overleefd, maar dat is wijsheid achteraf.
De niet werkende luidspreker in de bestuurdersdeur bleek te worden veroorzaak door een draadbreuk in de bekabeling tussen A-stijl en het portier, dat liet zich eenvoudig herstellen met wat soldeerwerk en een krimpkousje.
Om het olieverbruik wat te verminderen ga ik binnenkort de klepseals vervangen, die zijn bij deze motoren vaak zo hard als steen. Ik heb echter niet zo’n zin om de kop hiervoor uit te bouwen, want de koppakking is ook op het hoekje linksvoor krukdroog en de riem met rol en waterpomp zitten er nog geen jaar op. Men zegt dat het kan door de tuimelaaras uit zijn bruggen te schuiven, ik ga het binnenkort eens proberen.
Het slechte lopen van de motor, vooral bij een koude start, liet zich heel eenvoudig verhelpen door het luchtfilterhuis goed vast te zetten op het gasklephuis, het hing er slechts wat lafjes tegenaan.
Verder blijft de motor te koud, hij komt met moeite boven de 70 graden. Om dat te verhelpen gaat er binnenkort een verse thermostaat in, hopelijk is dat genoeg.
Het klinkt misschien allemaal niet zo geweldig, maar het zijn allemaal klusjes van niks en de meeste reparaties aan zo’n TU kan ik inmiddels wel dromen. Het verbruik valt mij erg mee, de eerste tank reed ik met gemengd verkeer 1 op 13,8, de volgende twee tanks met 4 man en bagage afwisselend vlot rijdend door de duitse bergen en kruisend over de autobahn met een kruissnelheid van rond de 150KM/u en een poging om te kijken of de opgegeven top van 180 er nog in zat haalde de Xsara toch nog 1 op 13,5, ik vind het heel netjes.
Verder bevalt hij best goed, je schuift er makkelijk een fiets in, het veercomfort is alleen om te huilen, het is echt een stuiterbak.
Leuk topic,
Ook ik heb problemen met mijn klepseals. En geen zin in het loshalen van de kop.
Ben dus benieuwd of het jou lukt, zonder de kop te lichten.
Eea verduidelijkt met foto’s zou helemaal top zijn.
Succes ermee gewenst.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het schijnt te kunnen door de tuimelaaras opzij te schuiven en zo de tuimelaars uit te nemen. Ik zal onafhankelijk van het resultaat foto’s maken van de operatie, dan kunnen we in ieder geval met foto’s onderbouwd zien waarom het wel of niet kan.
Je moet van mij niet te veel ondersteuning verwachten. Ik heb namelijk twee linker monteurshanden.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Inmiddels rij ik er twee maanden in en ik ben eigenlijk best tevreden over de Xsara. Ik heb een nieuwe Bosch accu geplaatst, want de oude was volgens mijn tester niet best meer en ik heb de bougiekabels vervangen, want die zagen er echt heel beroerd uit. Zoals verwacht heeft het afgezien van wat vlotter starten allemaal geen merkbaar verschil gemaakt. Ik denk wel dat ik de originele schroefklemmen die op de accu zitten ga vervangen door een paar normale, want in deze constructie zitten wel erg veel contactvlakken en de meerwaarde vind ik te verwaarlozen.
Inmiddels heb ik er ruim 4000 probleemloze kilometers mee afgelegd en is aan alle kuren niets veranderd, best netjes. Afgezien van tanken en olie bijvullen heb ik er verder ook bar weinig aan gedaan. Ik hoop dat ik in de kerstvakantie een dag of twee vrij kan maken om de lijst met mankementen te verhelpen, de onderdelen liggen inmiddels op de plank. Inbouw van een standkachel staat ook nog op mijn to-do lijst.
Er zijn wel wat punten aan dit elementaire voertuig die mij op termijn wel zouden kunnen motiveren om iets anders aan te schaffen. Het veercomfort is echt volkomen bagger en het zitcomfort is ook niet veel soeps. Nu heb ik nog nooit op een stoel in een franse auto gezeten die echt goed paste bij mijn vrij lange lichaam met korte beentjes dat bovendien is getekend door een bourgondische levensstijl, maar als ik hier langer dan een uur op zit wil ik er echt uit. Misschien maak ik nog eens een knappe Recaro stoel passend.
Een paar weken geleden parkeerde ik trouwens naast een bijna identiek exemplaar. Hij had wel meegespoten spiegelkappen, maar dat compenseerde ik weer met 200cc meer motorinhoud.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat slechte veercomfort is toch wel vreemd, hoewel een break iets harder is al een berline/coupé zijn ze toch comfortabeler dan nagenoeg alles wat nu op stalen veren wordt geleverd.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ja, ik zou eigenlijk eens een andere xsara break moeten rijden ter vergelijking. Hij hobbelt gewoon heel erg en is onrustig. Als ik vergelijk met de diverse AX’en en Berlingo’s die ik heb gereden is dit echt veel slechter.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb wel een 1.6 berline als mogelijke vergelijk…
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In mijn weinig kms ervaring in een Berlingo denk ik dat een Xsara Break comfortabeler is.
Mijn moeder had ooit een Xsara. Die was ook heel onrustig op de snelweg. Veel corrigeren rechtuit. Begreep dat er wat er indertijd wat aan de achteras was die het geheel wat onrustig maakte. Weet niet of dat bij jou ook speelt.
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb zelf een xsara type 1 gehad, een coupe met een 1.9 Turbo Diesel XUdt. Die auto had ook wat Lucas en XMturboCT beschrijven. Ook de 1.4i die m’n betere helft een tijde had was onrustig..Ik heb in m’n kennissenkring een xsara type 3 rondrijden, een 1.6i 16v, en die heeft het minder dan de type 1.
Volgens mij was de wegligging ook een van de kritiekpunten van de pers bij de introductie van de xsara. Zelf vind ik de wegligging van een eerste type xsara beduidend minder fijn dan die van z’n voorganger, de ZX.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heb dit jaar een vtr naar de sloop geduwd nadat de motor plofte.
als hij van achteren kraakt tijdens een bult of drempel dan is het je achteras.
let ook op of de achterbanden scheefstaan en of er slijtage is aan de binnenkant van de band.
dan is het je achteras.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De afgelopen twee dagen heb ik weer 1000KM weggereden en de motor gaat steeds beter lopen. Hij zal aardig dichtgekoekt zijn geweest van 10 jaar rondjes om de kerk.
De C5 stoelen die ik had staan heb ik nog maar niet naar de stort gebracht, ik ga eens kijken of ik daar 1 goed zittende bestuurdersstoel voor in de Xsara van kan maken.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Een Xsara moet echt wel lekker/comfortabel kunnen rijden, dat deed die van mij (een ph 1 TD berline) wel. Erg lekker zelfs. De C4 die ik nu heb is heel wat stugger, hoewel ik die afwisselend met mijn Xantia rijd en daarmee vergeleken is alles stug. De achteras zou wel ‘ns het kwaad kunnen zijn; toen ik die ‘ns heb laten reviseren werd het veercomfort een stuk beter.
De ZX blijf voor mij onovertroffen in de mix scherpte, goede wegligging en veercomfort.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Afgelopen zaterdag heeft een onverlaat mijn spiegel aan de bestuurderskant er af gereden. Ik heb vervolgens voor nog geen 18 euro een spiegel van het merk Alkar besteld en deze vandaag gemonteerd. Wat een rommel, echt niet te geloven, de spiegel breekt bijna af als je hem inklapt en het glas trilt boven een snelheid van 20 kilometer per uur heviger dan prins Claus.. Binnenkort op de sloop maar een originele scoren.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De achteras kraakt inmiddels ook dus dat zal vast de oorzaak zijn van het hobbelige weggedrag. Ik heb er nu zo’n 10000 kilometer mee gereden en dat is denk ik wel genoeg, ik ga een vervanger op LPG zoeken. De komende dagen zet ik ‘m op de markt.