Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Het geluid bij mij is alleen hoorbaar als de auto goed warm gereden is. Dus pas na ongeveer een half uur.
Dan hoor je het in de eerste en tweede versnelling als je net wat gas geeft. in de tweede versnelling is het zo rond de 35km p/u hoorbaar. Daarboven niet maar het zou kunnen dat het dan gewoon overstemd word door motor en rijwind geluid.
Deze omschrijving is exact gelijk aan die van vijf jaar geleden. Sindsdien heb ik ongeveer 60.000km gereden met de auto.
Verder kraakt mijn druklager, rammelt de kat en hoor ik de hydraulische klepstoters inmiddels veel langer dan eerst het geval was.
Flink balen want de auto werd de afgelopen jaren eigenlijk steeds beter. Veel kleine dingetjes werden opgelost met service beurten of nieuwe banden.
Ik heb de ds3 inmiddels ook maar toegevoegd aan mijn lijstje met mogelijke opvolgers, ondanks dat die maar twee deuren heeft.
En andere merken? Nou ja, eigenlijk wil ik geen ander merk… Eventueel terug naar Peugeot dat zou nog kunnen.
Verstandig worden en een Japanner kopen kan altijd nog
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Gewoon een Japanner kopen, Qashqai, Mitsubishi ASX of zo en voor het geld dat je bespaart met reparaties een Citroen kopen, bijv een 2cv ( 375 slaat op het aantal cc van mijn 2cv uit 1954, 9pk, heb ik vanaf 1983 ). Loyaliteit is ok maar het moet wel een beetje betaalbaar blijven, ik heb het over een automerk voor de duidelijkheid!
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Vijf jaar geleden viel alles onder de garantie, toen waren er wel wat dingetjes moet ik toegeven maar voor mij dus geen kosten.
Sindsdien, en tot nu dus, heb ik eigenlijk alleen standaard onderhoud gehad aan de auto.
En als het nou alleen om één van de eerder door mij genoemde problemen ging zou ik het niet zo’n punt vinden maar al deze zaken samen… Dat hakt er wel in zeg maar.
Hiervoor heb ik jaren in Peugeot’s gereden zonder rare, grote of dure problemen. Sterker nog; ik ben eigenlijk opgegroeid met Peugeot’s en kan me niet herinneren dat er ooit echt iets mis mee was.
Ik heb de ruimte van een Quashqai of ASX niet echt nodig eigenlijk maar ik snap je punt. Ik kijk stiekem ook wel verder dan alleen PSA spul.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Wij hebben vier jaar geleden onze BX leader na 18 jaar weggedaan voor een Peugeot 307SW, volkomen probleemloze auto, nou ja, die hagelbui vorig jaar juni was een beetje minder. Hyundai ix20? Kleiner, echt niet verkeerd al vloek ik hier gigantisch in de kerk! De arrogantie van Citroen soms, in de jaren 90 had ik een ZX als lease auto en de linkerachterdeur ging niet open, de dealer vond het onzin dat ik daarover een opmerking had want zei de eigenaar: je hebt toch geen kinderen, wat toen klopte, klein voorbeeldje maar toch…
De Toyota Yaris uit 2014 van mijn zoon doet het drie jaar perfect, niet een keer extra naar de garage gemoeten, ook geen gekke auto!
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Ik weet niet of arrogantie typerend is voor Citroën dealers, tijdens de garantie periode zijn alle problemen die ik had zonder morren keurig opgelost. Daardoor ben ik ook bij die dealer gebleven na het verlopen van de garantie termijn.
Japans spul wat ik zou kunnen overwegen zijn de: Mazda 2/3, Honda Civic (of zelfs insight maar dat is een inlees gevalletje), Subaru impreza, en…?. Iets aparts in of de vormgeving dan wel de techniek is voor mij wel een pré.
Dus het zal wel iets sufs worden of gewoon toch maar repareren (ogen dicht en aftikken)...
Zoals ik al eerder zei; gelukkig rijd de C4 nu nog prima en is er niks wat acuut mis is, tijd om na te denken.
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Inmiddels gaat het misschien enigszins offtopic maar ik heb proef gereden in twee ds3’s
Een met een drie cilinder met 82pk en een met een 1.6vti met 120pk
drie cilinder:
1.6 vti:
De drie cilinder viel zeker niet tegen qua prestaties op de wegen waar ik gereden heb had ik zeker niet het idee veel te kort te komen. Maar het mag duidelijk zijn dat een 1.6 gewoon heel anders rijd en aanvoelt en meer lijkt op mijn C4 met 2 liter en dus ook veel vlotter is. Met beide heb ik alleen op 50 en 80km wegen gereden.
De rode drie cilinder is een echte DS en is een showmodel van de dealer. Hij is dus ook zwaar buiten mijn budget maar het ging vooral om de ervaring met de motor. De witte is wel binnen budget. Maar bij de dealer in kwestie staat ook een model wat wel binnen budget is met ook een 3 cilinder maar qua uitvoering en prijs vergelijkbaar met de 1.6. En weinig kilometers, veel minder dan de 1.6… Keuzes keuzes
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Ik heb de bovenstaande witte DS3 gekocht
Dat betekend dat er na 5 jaar een einde komt aan het rijden met een C4
Het eerste jaar heb ik met de C4 wel een paar dingen gehad om eerlijk te zijn maar dat werd allemaal zonder gedoe goed opgelost onder de garantie die ik er op had. Sindsdien heb ik eigenlijk niet veel geks meer gehad, tot recent dan… Opeens dook er van alles tegelijk op. Misschien is het maar goed ook dat alles in een keer komt want dan kun je tenminste een duidelijke keuze maken tussen repareren of inruilen.
Het is dus inruilen geworden, dit omdat de kosten van reparatie gewoon fors zijn. Dat zou alleen de moeite waard zijn als ik nog zeker een jaar of 3 met de auto door zou willen. En juist dat weet ik niet zeker, vooral omdat ik hem ‘al’ vijf jaar heb.
Als die problemen niet waren opgedoken had ik er zeker nog een jaar of misschien twee jaar mee door gereden maar dat liep dus anders.
Op zich vind ik het wel jammer want het was een erg fijne auto, erg relaxt om mee te rijden ook als het erg hard ging . Maar het blijft techniek, het kan altijd stuk.
De DS3 is een heel ander soort auto, compacter uiteraard en ook beduidend sportiever en directer dan de C4. Ik weet zeker dat ik ook daar veel plezier mee ga hebben!
(Misschien moet ik binnenkort maar even een weekje vrij nemen en wat alpenpassen gaan scoren met de DS3, ik vermoed dat hij daar prima tot zijn recht komt )
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Welnu, het geluid is terug, maar waar het de vorige keer verdween bij een bocht naar rechts, wordt het nu juist erger, helemaal als ik een bocht naar rechts combineer met afremmen/uitrollen.
Zonet mee naar de dealer geweest en de monteur die mee luisterde en mijn auto inmiddels ook door en door kent zei meteen tussenlager. Het lager dat afgelopen januari vervangen is had namelijk direct na montage al speling, dat moet ik toendertijd gemist hebben denk ik.
Dus Rene, ze gaan even zien of ze die steun met lager, 1807-P9, nu wel kunnen krijgen en anders ga ik me melden bij dat adres in Rosmalen waar jij het toen ook opgelost hebt gekregen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Heb net even terug zitten lezen maar kan ik hieruit begrijpen dat het specifiek de 2.0ltr versie is?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Dat is wel mijn conclusie ja. Voor zover ik uit dit topic op heb kunnen maken de 2-liters:
EW10J4 (eerste productierun, 136pk, zilver klepdeksel), geleverd in Coupe en Berline wagens
EW10A (vanaf zo’n beetje eind 2005/begin 2006, 140pk, zwart klepdeksel) alleen geleverd in Berline wagens
EW10J4S (fabrieksgetunede versie van EW10J4, 177pk, zilver klepdeksel) alleen geleverd in Coupe’s
Jou 1.6 is een TU5JP4 geloof ik.
De dealert verwacht overigens volgende week de 1807-P9 te kunnen leveren, motorsteun gecombineerd met tussenlager van lange aandrijfas, moet nog een motorsteunrubber bij, maandag de 11e afspraak voor monteren en dan de 13 naar de Harz…...
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Ja klopt ik heb een TU5JP4
Hopelijk blijft het geluid dan voor een langere periode weg..
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
...heb je trouwens een idee waar ik dit zwarte stuk kunststof vandaan haal of welke benaming hiervoor is?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Die zat standaard op de 180pk versie en is van wat ik ooit gehoord heb van iemand op een meeting alleen te krijgen incl. een gehele achterbumper. Die zelfde persoon had dus gewoon een uitsparing gedremeld in dat stuk plastic. Het schijnt dat bij de versie die jij en ik hebben, er aan de achterzijde van dat stuk plastic zelfs markeringen staan van waar je moet zagen.
Wil ik ook nog ‘s, maar dan moet die auto niet telkens kapot gaan.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
..ga verder in mijn topic oké Fred?
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Auto vandaag bij de garage neergezet, in eerste instantie om die steun incl. tussenlager te vervangen omdat de aandrijflijn weer kabaal maakte.
Wat blijkt nou, de buitenste ashoes van de linker aandrijfas is los gekomen en het vet is eruit
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon