











































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Gekgenoeg heb je daar weinig last van.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Klopt. En meestal hoor je aan een brommend geluid tijdens het remmen dat er KVS, LHM of andere nattigheid op je (rechter)schijf zit.
Dat is niet aan de hand. En het remgedrag is ook niet veranderd sinds de opbouw van de auto. Dus als er al vet in het spel is dan moet dat voor 24 maart 2015 erop zijn gekomen. Dat is meer dan 10.000 km geleden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route
Dat is ondertusen wel weggeremd dan.
Je zegt dat de kont inzakt als je remt toch? dan zou er ook een lekke achterveerbol kunnen zijn toch?
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!






















Totaal aantal Berichten: 3443
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Nee, juist niet. Een lekke bol betekent dat die bol helemaal vol LHM zit met het membraan helemaal bovenin. De veercilinder waar die bol op zit fungeert dan als een vaste verbinding.
De auto veert dan geheel niet meer achter, hooguit nog enigszins aan één kant door de vering in de stabilisatorstang.
Achter inzakken bij remmen achter wordt waarneembaar als de remschoenen te veel ruimte hebben. De speling conform het handboek wegstellen verhelpt dit euvel. De remmen achter worden nu eenmaal gevoed uit het veersysteem achter, via de lange weg van achter naar voor, remservo en weer naar achter.
En dan verder: Lucht in het remsysteem, voor en/of achter geeft de gekste verschijnselen, meestal beginnend met een flinke remvertraging voor en dus achterwielslip.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik had het laatste al eerder opgemerkt. Mijn sm vertoonde dit ook toen ik hem kocht. Voorremmen ontlucht en het was over.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
@JanSr, ik weet wat een lekke bol is maar omdat je de druk uit je bol pakt voor de achterremmen heb je bij een lekke bol, behalve hard veren, toch ook de kans dat ie omlaag zakt elke keer als je de rem indrukt? In mijn geval veerde ie wat harder maar zakte de auto als een gek door zn kont bij remmen, bleken beide achterbollen een heel eind leeg (dus bijna geen stikstof meer) te zijn. die verwisselen voor goede deed toen de truc.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
Ik heb ooit een lekke achterveerbol gehad. In eerste instantie merkte ik dat doordat de remmen vreemd aanvoelden. Alles rondom ontlucht, auto remde weer normaal. Een paar dagen later begonnen de remmen weer vreemd te doen en begon de auto linksachter hard te veren.
Ik heb toen de conclusie getrokken dat de stikstof langzaam uit de veerbol is gelopen en in eerste instantie het vreemde remgedrag heeft veroorzaakt. Later toen de bol leger werd, kwam er ook hard veren bij.
@erict: ja, dat klinkt logisch. Ik heb de remmen inderdaad ook ontlucht na het vervangen van die veerbollen. Dus dan zou een lekke veerbol indirect de oorzaak kunnen zijn van gek remmen vanwege het gas wat je in het systeem brengt. Echter begrijp ik niet zo heel goed hoe dat dan in de remleidingen kan komen. Normaal gesproken ‘circuleert’ het systeem in meer of mindere mate, behalve de doodlopende leidingen richting de remmen. een luchtbel uit de veerbol wordt dan of via de lekleiding of via de hoogteregelaar richting het voorraadvat getransporteerd. Omdat je de achterboldruk gebruikt voor de achterremmen, kun je dan vreemd remgedrag krijgen zolang die gasbel ergens in de leiding zit maar die wordt naar verloop van tijd naar het vat getransporteerd. Als je bol op een zeker moment helemaal leeg is, en je remt, dan is er geen buffer (in de vorm van stikstof op druk achter het membraan) in de achterbollen meer aanwezig om het verlies aan olievolume (wat wordt gevraagd in de remcilinder bij remmen) ín de bollen te compenseren en zakt de auto dus onmiddelijk wanneer de rem ingetrapt wordt. althans, dat was mijn theorie.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!
DS-TT geeft op 13 en 20 nov de 2 daagse cursus DS en hydrauliek.
Dit soort problemen worden daar uitgebreid uitgelegd!!
http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/ds-en-hydrauliek/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bij mijn break moest ik af en toe voorremmen ontluchten.
Dat kondigde zich altijd aan door eerst achter in te zakken en dan pas voor beginnen met remmen. Na ontluchten van de voorremmen (wel heel erg makkelijk bij een DS) was dit elke keer verholpen.
Bij Pierre hapte een achterrem wat blokkeren van dat achterwiel veroorzaakte. Dit werd veroorzaakt door LHM lekkage. Gek genoeg veroorzaakte de lekkage een happende achterrem, terwijl je zou verwachten dat dit juist een niet of nauwelijks aangrijpende achterrem zou moeten veroorzaken. Remstof, een beetje LHM en hitte veroorzaakte een kleverige pasta.
Ook de achterremmen openmaken/inspecteren is een hele makkelijke klus op een DS.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of de remschoenen zitten vekeerd om.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert schreef:DS-TT geeft op 13 en 20 nov de 2 daagse cursus DS en hydrauliek.
Dit soort problemen worden daar uitgebreid uitgelegd!!http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/ds-en-hydrauliek/
En die is volgeboekt staat er bij.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
bogaard77 schreef:Of de remschoenen zitten vekeerd om.
Das een goeie Boogaard, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Welke moet waar? Dan check ik het even. Vandaag weer even gespiekt bij Pierre bij de stoffeerder, Helaas hadden ze een paar dingetjes verkeerd begrepen en ik was een weekje op reis, dus kon niet mijn dagelijkse check bij ze doen, dus hij blijft nog wat langer. Hopelijk slaapt hij volgende week weer thuis.