MiGS schreef:Het gereedschapje wat ik samen met Breeze maakte
(Breakdraad) laat de stalen kap ongemoeid, helaas was de constructie niet sterk genoeg om deze idioot-vaste ringmoer te lossen.
Huh, watskebeurd? Is de geharde en bijgeslepen lagerschaal, die hoogontlaten is in de keramiekoven van ons moeders, wijlen? of is de hefboom te zwak gebleken?
Adri
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
GS1970 schreef:Hoe krijg je dat nu voor elkaar…
“was al”
een vorige beun heeft dat deksel losgehad denk ik, de vouwlipjes zijn gaar en de pakking stak er op plekken langsheen.
Ik zal eens creatief gaan doen met papier
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Breeze schreef:...watskebeurd?
geen zorgen, alleen het zachte staal heeft het opgegeven:
MiGS schreef:... behalve een kromme wringstaaf (een strip staal, geen gehard spul ofzo)...
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Ik heb hier evt. nog wel een los tripodehuis voor je liggen als je geinteresseerd bent. Zit nog op een as waarvan de tripode kapot is. Heb deze nog liggen om in te ruilen, maar aangezien ik voldoende revisieassen heb is het er nog niet van gekomen.
Het huis is volgens mij nog goed. Kan hem nog wel eens open maken om te controleren of hij niet uitgelopen is. Als je kans ziet hem op te halen in de buurt van Utrecht of Leiden, wil ik zo ruilen tegen jouw restanten.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zet je die tripoides wel weer goed vast?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waarom moet het lager los? Je kan de flens er toch aftrekken?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/186612/P300/#1307023
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
GS1970 schreef:... los tripodehuis voor je ...
Bedankt voor het aanbod! Ik heb hier ook nog een rijtje aandrijfassen staan die ik zou kunnen mollen, gaat goedkomen
waterman schreef:Zet je die tripoides wel weer goed vast?
ik ga m’n best doen misschien maar weer een zakje Alfabouten bestellen.
Goed punt, die ringmoer moet in theorie niet los inderdaad. Nu laat de smering van dat lager te wensen over, schoonmaken en nieuw vet is geen overbodige luxe. Verder heb ik dus geen dop die door die ringmoer heen past en ik heb het in m’n hoofd gehaald dat het los moet. Wie weet capituleer ik binnenkort
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dop mag je lenen! kom maar halen in bussum.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
waterman schreef:
Zet je die tripoides wel weer goed vast?
Tripoides zet je goed vast door Loctite 243 (blauw) te gebruiken en de veerringen (deze borgen ook) en dan bij het vastzetten met een goede ringsleutel 14 deze tegen het subframe laten lopen en dan met je volle gewicht aan het wiel hangen. Dan zit het afdoende vast is mijn ervaring.
LOL, Waterman doelde op deze gebeurtenis tijdens LCP nu bijna 4 jaar geleden: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/203075/P120/#1748325.
Mijns inziens heeft MiGS met zijn oplossing van iets langere (AR)bouten en contramoeren een oplossing gevonden voor het vastzetten van de tripoïds, die superieur is aan alle andere.
Adri
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
GS1970 schreef:
Dan zit het afdoende vast is mijn ervaring.
Ik heb, zoals je ziet in de post van Breeze, een heel andere ervaring. En dat was niet de eerste keer helaas…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zie dit draadje nu pas,
De schade is wel een pijnlijke zaak, mooi dat je ermee aan de gang gaat!
Mijn broer heeft deze GS na aankoop al snel overgenomen en ‘m groen laten spuiten. De cottage wielen zijn toen ook geplaatst. Hij heeft er best een tijd mee gereden. Later is de GS verkocht aan iemand die er oa de CP mee zou gaan rijden. Ik heb gehoord dat er toen ook een andere 5bak is geplaatst.
Zou mooi zijn als ie op de weg blijft. Het is een van de weinige originele GS-en, verder is ie niet heel origineel meer
Veel succes ermee!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
bogaard77 schreef:Dop mag je lenen!
Bedankt, als ik klaar ben met eigenwijs doen dan kom ik langs Bussum
Tja, die aandrijfasbevestiging, het kan met de originele oplossing, er is alleen bijzonder weinig ruimte voor fouten. Toen het nieuw was kon het blijkbaar prima, maar nu is het allemaal net een klein beetje uitgewoond, aangeslagen en goor.
Als je alles goed schoon krijgt en op het juiste aanhaalmoment (Dat is droog en nat(smeer/loctite) niet hetzelfde…) wil het waarschijnlijk wel blijven zitten. Je krijgt het liggend onder de auto alleen moeilijk goed schoon, en je moet best een toer uithalen om het op het juiste moment te krijgen als je de juiste Fenwick-toolio’s niet hebt.
Zaterdag langs de mancave van Charmille. Dat was ondanks de kou erg gezellig, er ligt een aanzienlijke hoeveelheid onderdelen en de donkergroene ‘72-er wordt minutieus in orde gemaakt, indrukwekkend om te zien!
Ik mocht een aantal goed bruikbare stukken plaatstaal inladen: een achterdeur, koplampframe, twee binnenschermen en een kofferklep, bedankt daarvoor, ik ga ermee aan de slag
Verder niet zoveel kunnen doen, ik ben wel begonnen aan het knip- en plakticum:
Ik wil het papier toch met wat crème fixeren, ik had alleen vanwege vorstbescherming de vloeibare pakking thuisgelegd en natuurlijk daar gelaten volgende keer meer!
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Evan schreef:...mooi dat je ermee aan de gang gaat!
Hee leuk, nog een oud-eigenaar!
Klopt, de vorige eigenaar had het over een bakrevisie die in eigen beheer uitgevoerd was. Ik ben bang dat de synchromeshringen weer bijna aan de beurt zijn, het bedieningsmechaniek is nog niet helemaal optimaal.
Evan, zou jij misschien nog kunnen achterhalen welke kleur groen er destijds gebruikt is? Het zit er op de goeie koetswerkdelen best wel degelijk op namelijk, zonde om opnieuw te doen.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
waterman schreef:GS1970 schreef:
Dan zit het afdoende vast is mijn ervaring.
Ik heb, zoals je ziet in de post van Breeze, een heel andere ervaring. En dat was niet de eerste keer helaas…
Toen ik nog dagelijks aan GS-en sleutelde ( eind 70, begin 80) heb ik helaas heel vaak meegemaakt dat een GS binnen kwam met losgelopen Tripoide nadat ze ( bij een andere garage) los geweest waren. En dat geeft enorm veel schade.
Wij lieten elke GS na 500 km terug komen als de tripoide los geweest was om dan goed na te trekken. Op die manier nooit losgelopen tripoide gehad.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper