15 van de 21
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive, olieperikelen & de rest
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 augustus 2019 12:50 PM
  [ # 211 ]

In post 13 van deze reeks al eens aangegeven dat de condensor aan het degenereren was. Om die reden vorig jaar al eens een nieuwe gescoord. Maar ja, de airco bleef koelen, dus waarom zou je er iets aan doen.
In de recente heel hete week toch gemerkt dat het minder koud werd en de klus uiteindelijk maar opgepakt. De demontage van de voorbumper was nog even een ontdekkingstocht, maar toen we er achter waren hoe deze vast zit lag die er zo af.

De origineel gemonteerde Valeo-condensor verkeerde in erbarmelijke staat, de onderste helft was druk bezig om de lamellen te verliezen, maar tot het moment van demontage koudemiddelzijdig nog dicht.

Daarna een nieuwe van het fabricaat Stark in de neus gehangen.

Bij het leeghalen van het systeem was er nog 230 van de oorspronkelijke 475 gr R134 uit gekomen. Het vullen ging niet zonder slag of stoot. Het serviceapparaat vacumeerde tot 28 mbar(a), daarna moet deze onderdruk blijven staan, maar bij de omschakeling steeg de absolute druk tot 130 mbar(a), waarna het apparaat aangaf dat er sprake was van een lek. Het vreemde was dat die 130 wel gewoon bleef staan.
Om die reden het systeem maar met formeergas afgeperst op 14 bar(o).


Bij het afpersen bleek er geen sprake te zijn van lekkage, dus de melding op het serviceapparaat maar even overruled en weer keurig afgevuld met de voorgeschreven hoeveelheid.
Job done!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
sievert68
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 05-11-2017

Gepost: 24 september 2019 06:25 PM
  [ # 212 ]

Even een update

Sins ik 5w40 gebruik is het olieverbruik gestabiliseerd tot zo’n 1 L op 3000 km.
Op zich tevreden maar het blijft toch een te hoge verbruik. Had al eens gelezen dat er dealers zijn die 10w60 gebruiken in een 1.6 vti maar dat durf ik niet aan . Heb na een tijdje piekeren toch de stoute schoenen aangetrokken en de olie na de vakantie vervangen door 5w50 volsyntheet van het merk eurol.
Heb nu ruim 1200 km gereden en nog geen meetbaar gebruik op de oliepijlstok te zien . Merk geen verschil in benzine verbruik en de motor loopt goed en rustig op deze olie . Dus tot nu toe zeer tevreden
Zal deze olie dan zoveel invloed hebben op het olieverbruik? Tot nu toe lijkt het van wel.
De auto heeft nu 173000 gelopen en rijdt verder perfect dus als het olieverbruik met deze 5w50 olie onder controle is ben ik tevreden we wachten af.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 september 2019 12:09 PM
  [ # 213 ]

Hé, mijn topic is gekaapt.

Naar mijn idee hoort de bovenstaande post meer hier thuis. https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/230071

Moderators, kunnen jullie dit verplaatsen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 september 2019 12:20 PM
  [ # 214 ]
René Jongejan schreef:

Bij het starten was een bonk te horen.
Even de voorkant omhoog en toen bleek de reactiearm/motorsteun tussen koppelingshuis en koets niet meer in nieuwstaat te verkeren.

Daar zit intussen dus een nieuwe onder.

Dat bleek dus niet de enige boosdoener, de steun aan bakzijde heb ik hiervoor ook moeten vervangen.

Weliswaar niets aan te zien, maar blijkbaar toch na 10 jaar gaar genoeg om niet meer te doen wat hij moet doen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 september 2019 12:28 PM
  [ # 215 ]

En sinds vandaag ook weer een verse APK.

Het afkeurlijstje bestond uit:
. koplamp R iets te hoog, dus gelijk gesteld aan L
. fuseekogel R teveel speling
. stuurhuishoes R nog wel heel maar los
. lampen RAW achter wit i.p.v. oranje

De fuseekogel blijkt origineel geklonken te zitten aan de draagarm, ik vroeg mij al af waarom ik er bouten en moeren bij kreeg. Wink Die moest ik dus los boren.

Een nieuwe TY-rap deed wonderen voor de stuurhuishoes.

En de oranje coating van de lampen was inderdaad al een behoorlijk deel weg.

Nu op naar de 120.000, dan weer een grote beurt met bougies, alle filters en verse olie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 25 september 2019 01:09 PM
  [ # 216 ]

Top weer. Altijd een fijn gevoel als de wagen goedgekeurd is.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
eliminator 44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-01-2019

Gepost: 06 november 2019 06:50 PM
  [ # 217 ]
eliminator 44 schreef:

https://myalbum.com/photo/mBo6pOVBnFFM/360.jpg

Hallo lotgenoten,

De nokkenasversteller/magneetklep vervangen is niet altijd nodig, als je ‘m schoonspuit met remmenreiniger kan het probleem ( foutcode) verholpen zijn. De plunjer wat heen en weer bewegen en door de gaten spuiten.

De auto,  1.6vtt 76.000km,  na een koude start, deed ie zo’n 100-150 meter schokken met optrekken, daarna liep ie goed.
Enkele weken geleden kreeg ie de foutmelding p0011, deze gewist. Echter na een dag zat ie er weer in.
Daarna maar naar de citroen dealer getogen. Die gaf het advies eerst de magneetkleppen te reinigen en te flushen, als dat niet hielp, dan pas te vervangen.
Na het reinigen van de versteller aan de uitlaatkant, loopt ie weer goed, zonder schokken, en komt de fout ( tot nu toe) niet meer terug.
Tevens zag ik dat er een flink prijsverschil zit tussen de prijs van de verstellers bij de citroen dealer (97 euro p/st) en elders.
Ik ben al een poos op zoek naar een werkplaatsboek, hebben jullie er een gevonden?

Groet Jo.

Na een poos kwam de p0011 weer terug en ook het schokken na koude start. De nokkenasverstellers heb ik inmiddels toch maar vervangen. Tot nu toe geen foutcode meer.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 november 2019 07:29 PM
  [ # 218 ]

Dit is blijkbaar een populair topic, het wordt namelijk met enige regelmaat gekaapt. Wink

Het is, zoals ik al eerder aangaf, wel te adviseren te kiezen voor nieuwe verstellers, gezien de modificatie.
En daardoor een kleinere kans op vervuiling.

En maar weer terug naar de auto, waar dit topic uiteindelijk over gaat.

Afgelopen weekeinde een 120.000 km-beurt uitgevoerd, d.w.z. een schoon luchtfilter, nieuwe bougies, een schoon interieurfilter en last but not least schone olie inclusief filter, nadat ik een rijdende flush had gedaan.

Heb alleen nog verse bakolie staan, dat gaat er komend weekeinde in.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 november 2019 11:27 AM
  [ # 219 ]
René Jongejan schreef:

Heb alleen nog verse bakolie staan, dat gaat er komend weekeinde in.

Done.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 februari 2020 08:56 PM
  [ # 220 ]

We hebben weer wat te melden.

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eigen Lexia/Diagbox, met ontiegelijk veel dank aan René Hoekstra om e.e.a. geïnstalleerd en werkend te krijgen.
Vandaag de Picasso even uitgelezen, er bleken 3 storingen te zijn opgeslagen.

Deze storing was te resetten, wel ga ik de nokkenassteller aan de uitlaatkant vervangen.
Met enige regelmaat loopt het blok iets hikkend na een koude start,  wanneer je na opwarmen een herstart maakt is het verschijnsel weg.

F5FF was te resetten, F40A niet.
Al even op gegoogled, maar dat blijkt een lastige te zijn begrijp ik.

Ook maar weer eens olie bijgevuld, de 2de keer in 5100 km na de laatste olieverversing.
Gemiddeld nu 1 l olie op ca. 2300 km.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 02 februari 2020 09:06 PM
  [ # 221 ]

Graag gedaan very good

Super om te lezen dat het allemaal werkt, en je nu nog een stap dieper kan met diagnose stellen very good

Ik heb nog ergens een tabel met de foutcode’s, ik zal die per mail nog naar je verzenden.

 

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2020 08:16 PM
  [ # 222 ]
René Jongejan schreef:

Wel ga ik de nokkenassteller aan de uitlaatkant vervangen.

Dat heb ik zojuist gedaan, geen 5 minuten werk.

P0014 stond er weer in, dus wederom gewist.
Over een paar dagen even kijken of die nu weg blijft.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 04 februari 2020 08:18 PM
  [ # 223 ]

Dat is snel geleverd, hoop dat het nu weg blijft, je kan ook realtime uitlezen, dan kan je precies zien wat er gebeurd in de motor

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2020 09:09 PM
  [ # 224 ]

De éne dag een mailtje met het onderdeelnummer naar de dealer, de volgende dag ophalen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 februari 2020 07:28 PM
  [ # 225 ]
René Jongejan schreef:

Over een paar dagen even kijken of die nu weg blijft.

Net even uitgelezen, geen P0014 meer. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
15 van de 21
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook