Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ik heb de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een XM gekocht. Naast mijn GS en Ami 8 reed ik dagelijks in een Saxo 1.1 en dit gebakje wordt nu ingeruild voor het andere uiterste in het gamma van destijds. Het is een 2 liter automaat uit 1998, die er nog netjes uitziet, maar flink wat liefde nodig heeft; diverse hoezen (aandrijfas, stuurhuis) zijn lek, de bollen zijn aan vervanging toe, de remlichtschakelaar doet het niet, een paar banden zijn niet best, er zit roest op wat leidingen en nog zo wat dingen. Dat ga ik samen met een ervaren Citroen monteur fixen. Het kost een hoop tijd, maar dat is geen probleem. Positieve punten zijn het gebrek aan roest op de bekende plekken, een fijn lopende motor, een zacht schakelende automaat en een heel mooi in- en exterieur. Vandaag alvast een beurtje gegeven met nieuwe olie, filter, luchtfilter en bougies en een paar kleine dingen gerepareerd. De rest volgt. Ik zal hier mij ervaringen (en foto’s) hier gaan posten!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ziet er zo op de foto’s netjes uit! Veel plezier ermee, en succes met het opknappen!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Alle klusjes zijn en gedaan en de XM is inmiddels goedgekeurd! Heerlijk zweven in deze comfortabele voiture.Verbruik valt een beetje tegen na de Saxo, maar dat wist ik natuurlijk vantevoren. De automaat past goed bij het comfortabele karakter van de auto. Kleine puntjes zijn nog de snelheidsmeter die steeds uitvalt, een licht rammeltje in de ophanging (stabi-stangetje?) en een dashboardlampje hier en daar. Oh ja de linkerspiegelbediening doet het niet en de raammotor links wil ook niet echt lekker. Verder top!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wacht niet met die raammotor of zorg voor een rol ductape waarmee je het raam dicht kan zetten.
Die dingen werken met een soort fiets-remkabeltje, dat doorroest.
Er hoort vet in het mechanisme dat na jaren weg is.
Tenslotte heeft Type II zeer inferieure machaniekjes, vergeleken met Type I.
Bij Type II zit het one-touch gedoe geintegreerd in het mechaniek. Dat zit klungelig vast.
Bij Type I is het een apart kastje.
Wie weet heeft de XM club nog Type I met kabelboompje in voorraad.
Je kan geluk hebben dat het alleen het kabeltje is. Bij de fietsenmaker nieuw halen, van RVS.
Links voor is het meest gebruikte raam. Zelfs vóór 2000 waren die raammechanismes op de sloop niet te vinden. Type I wel, want die gingen niet kapot.
Die automaat, is dat een elektronisch geregelde? In dat geval kan je hem laten blushen, met de 4HP18 gaat dat niet. Zorg dat er verse olie in zit, de meeste automaten sneuvelen door verouderde olie. Bij de 4 HP18 blijft er na aftappen nogal wat achter. Een groot deel daarvan komt er uit als je hem even start (2 sec).
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De snelheidsmeter heeft hetzelfde euvel als bij de Xantia: de soldeerpunten van de meter die breken op de print. Daardoor soms geen contact en geen aanwijzing.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Dank voor de uitgebreide tips! Ik ga ermee aan de slag. Gelukkig heb ik een ervaren monteur dichtbij, die me kan helpen en/of verdere aanwijzingen geven om de klussen te klaren. Ben inmiddels ook lid geworden van de XM vereniging trouwens. Leuk blaadje maken ze!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015
- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gave bak.
En wat gezegd wordt van de automaat klopt. Waarschijnlijk heb je de 4HP18 en zal de olie nog nooit vervangen zijn. Zeker even naar kijken en doen. Kost relatief weinig, bespaart je op de lange duur een hoop ellende!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Leuke auto!,en dat wegvallen van de teller had mijn vorige tct ook.
Is inderdaad een kwestie van de soldeerbanen controleren en opnieuw solderen.
En die raammechanieken zijn ook goed te fixen zoals hierboven al beschreven is.
Kijk ook eens naar je veerschotels voor, onderin de wielkast het harmonica hoes naar beneden trekken.
Dan kan je goed zien hoe ze er aan toe zijn.
Veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Sjieke koets Michiel, veel plezier ermee!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Dank Martijn!
Inmiddels een kleine 1500 kilometer verder in de XM. Nog wat kleinere klusjes uitgevoerd;
—Snelheidsmetersensor op de bak vervangen door een goed exemplaar (de meter viel de hele tijd uit).
—De uitlaatring van de kat bij de aansluiting op het spruitstuk voorzien van een nieuwe boutjes, moertjes en veren. Dat zit nu echt goed dicht.
—Alle lampjes van het dashboard vervangen zodat de schakelpositie van de automaat weer goed weergegeven wordt en de boel weer egaal en helder verlicht wordt.
—Storingen uitgelezen (snelheidsmetersensor) en gewist met de Lexia.
—Buitentemperatuursensor vervangen (gaf veel te hoge waarde aan). Ook de veerbollen voor en achter vervangen.
Wat nog in de planning staat is de centrale vergrendelingsmotor van het linker portier en de linker raammotor die niet zo lekker meer gaat (mechaniek is goed). Op wat langere termijn is er laswerk aan de dorpel. Dat wordt komende zomer. Er zit ook nog een lichte rammel (niet scherp maar heel dof klinkend) in de linkerkant van de wielophanging, maar als we alles nalopen met de bandenlichter dan lijkt alles super strak. Geen idee wat dit kan zijn.
Algemene indruk van de auto is goed. Comfortabel, genoeg power om makkelijk in te halen, prettig voorspelbaar weggedrag en met de (later ingebouwde) cruisecontrol een ideale snelwegauto.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Rammel zit voor?
Zou ook het verbindingsstangetje met de torsiestang kunnen zijn. Of het rubber waar de torsiestang in zit dat gaar is.
Zo maar wat mogelijkheden, want zonder het gehoord te hebben is het natuurlijk gokken.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Vier cylinders en 2.0 liter in een XM, tsja. Na een anderhalf jaar heerlijk rondgereden te hebben (zonder problemen oa 2xZuid Frankrijk en 1 x Italie – rammel in ophanging helaas nooit gevonden) toch maar eens een slagje dikker. Hij kwam op mijn pad en na wat liefde en aandacht heb ik nu een hele leuke upgrade te pakken. Een 3.0 V6 24v uit 1998 met een dikke 300.000 op de klok. Er zit een kersvers gereviseerde automaatbak in, de distributie en allerlei aanverwante zaken waar je dan toch bij kunt – naast ook nog een grote beurt– zijn gedaan. Alles doet het, en hij rijdt perfect. En nu rijden. En wat rijdt dat geweldig. Zo stil ten opzichte van een 2.0, en wát een power en motorgeluid als je de V6 de sporen geeft. Wel aandelen Shell bijgekocht. We zullen zien hoe het bevalt, maar komende zomer naar Spanje met het apparaat.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Fraai exemplaar!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Inderdaad heel mooi! Een jongere broer van mijn serie 1, voorjaar 1991, handbak, met “slechts” twee ton, maar helaas wel roest op vitale APK-plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Op welke vitale plaatsen? Meestal zijn het de dorpels/kriksteunen. Dat is toch wel redelijk te repareren? Ik heb het bij mijn vorige XM wel gedaan aan de voorzijde. Achterzijde rechts is tricky; daar loopt de brandstofleiding. Wel mooi, je serie 1 met die Speedline velgen trouwens!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Hierbij twee draadjes over de jongste bevindingen met mijn XM. De rond lopende carrosserie bij de veerpoten lassen (plus misschien nog wel andere ellende) is in ieder geval voor mij erg hoog gegrepen.