Hallo,
Na meer dan een jaar eigenaar te zijn van een CX(Athéna), heb ik er nu een BX bij! De CX is regelmatig in de klus “mode” en vooral wegens roest. Welnu, deze BX heeft haast geen roest! Ik heb ook de vraagbaak gekocht, en deze BX is de eenvoudigste BX: gewoon BX!
Een fiets plaats ik gewoon achterin de kofferbak- ruimer gemaakt door de achterbank neer te klappen. Verder is de motorolie ook voor de bak en de distributie aandrijving is een ketting. De gebruikelijke onderhoudsplicht zal ik vervullen en roest zo min mogelijk de kans geven(dus ik vermijd in pekel te rijden). Ik heb laatst 360 km gereden met afwisselend parcours en rijgedrag, 24 liter verbruikt =1:15.
Er zit een kenwood cassette/radio speler in (met nog Franstalige muziek op cassettebandjes) en deze bandjes zitten in een speciaal daarvoor gemaakt vak links onder van het stuur uit gezien- 10 kunnen er in.
Waar ik ook met belangstelling heb gekeken is de rechter armsteun, op dit forum te lezen.
Kortom deze BX bevalt me prima!
Gegroet,
Wim
Gefeliciteerd met je aaankoop en veel plezier ermee!
La vie est belle, je vais Citroen C6
Leuke BX! Gefeliciteerd met de aankoop, ik herkende hem meteen al van autoscout
“4 doors for more horse”
“Zonder smering, loopt alles naar de tering ”
Mooie bak! En een mooi verbruik, 1:15. Mijn 16 TZI doet gemiddeld 1:13,5 dus dit is nog mooi een stukje zuiniger. Veel plezier ermee en we gaan het volgen!
Citroën BX 16 TZI 1990
Hallo,
Ik ben vergeten een foto te maken van de situatie zoals de aansluiting met de cassette/radio. De boxen heb ik wel goed aangesloten. Ik zit met de grijze draad van de BX waar is die voor? En de zwarte aarde draad van de radio (moet ik zelf een aarde verbinding maken?)
Op de foto ziet men nog net de stekker die in de iso stekker van de radio gaat. De gele draad zegt: memory. De rode draad zegt “Power”. Ik weet ook niet of de Gele van de BX de stroomdraad is of niet.
Wie kan mij hier helpen? foto rechts zie je zwarte en grijze draad beter.
Wim
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De draad met ‘memory’ er op moet aan een constante +12V bron. De rode moet aan de contact geschakelde +12V. Meestal is de geschakelde + rood en de constante + geel. De geschakelde + is sowieso een dikkere draad. Er wordt echter veel geknoeid en daardoor is het ook wel eens anders, dus meten is weten!
De nul moet, net als de geschakelde +, een vrij dikke draad zijn. Deze is meestal zwart of bruin en zit direct aan de koets verbonden.
Die grijze draad kan van alles zijn maar hij is te dun om als nullijn te dienen (elektrisch uitschuivende antenne misschien?). Alle stroom die de radio trekt loopt door de nul en de plus, vandaar dat die dus ook dikker zijn dan de overige draden.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Bedankt! Ik vanavond met de multimeter aan de slag. Een tip heb ik nog om de zwarte draad van de radio aan de mantel van de antenne draad om zo te kijken of het dan werkt..
Wim
Hallo,
Ik heb met de multimeter gemeten dat er geen stroom op zit. Waarschijnlijk heb ik kortsluiting veroorzaakt.
Het boek zegt zekering 8, de groep met klok, binnenverlichting en aansteker die doet het dus niet.
Ik heb de navigatie op de aansteker, nu heb ik een probleem om woensdag naar Uden te navigeren.
De bx heeft een zekeringenkastje, maar alle zekeringen in orde, zit er nog ergens een zekering?
Opvallend was dat de autoradio apart een zekering tussen de aansluiting had.
Wie kan me uit de nood helpen?
Wim
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Typisch bij radiobekabeling van de BX is de gele de massa en de grijze de constante plus, zeg ik uit m’n hoofd. Het is a-logisch.
Je moet echt even goed meten waar spanning op staat. De radio heeft vanuit de fabriek geen geschakelde plus, die moet je zelf maken (als dat niet al gedaan is).
Wat betreft die zekering: doen zowel de klok als de aansteker het niet? Anders toch die zekering eens vervangen.
Maar haal dan wel eerst de radio bekabeling er weer af, de kans dat daar een kortsluiting zit lijkt me vrij groot, gezien de foto’s en je verhaal.
Dat is t m ik kan de zekering niet vinden, welke van de trits zou het dan zijn, met de multimeter maken ze allemaal contact. Ik zie geen volgorde nummers, zou het de 8e van links of van rechts zijn?
Ook de binnenverlichting zit op die groep.
Wim
Multimeter vraag, ik heb de schakelaar op contact met geluid gezet. Ik ga nog eens meten en dan de schakelaar op “Ohm”.
Misschien zit t daar in? Wordt vervolgd.
Wim
Totaal aantal Berichten: 6144
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gewoon zekeringen eruit halen tot hetgeen dat je zoekt ermee uitscheidt
Ahoy, gelukt, het is de achtste van rechts. De multimeter op Ohm gezet en daaruit bleek de slechte weerstand.
Toch weer bijgeleerd!
Bedankt voor je reactie!
Wim
Blij dat de groep met aansteker, klok en binnenverlichting werkt. Maar ik heb de meter op de radiodraad gezet. De grijze draad geeft 26 volt op, en de gele nul.
Hoe kan dat nou 26 voltt?
Wim
Ik heb op de grijze draad 12 volt gemeten (ik noemde 26 volt, maar de instelling van de voltmeter was niet goed) Nu krijg ik de autoradio niet aan. Ik heb nieuwe iso stekkers. Ik heb de power = rode draad aan de 12 volt draad (grijs) en de gele “memory” aan geel auto, met massa aan de antennekabel. Dit ook omgedraaid geel op grijs en rood op geel. Niets helpt.
De autoradio is nieuw. Het is een pioneer.
De BX staat in Zutphen en soms op mijn werk in Zwolle, kan iemand mij helpen met deze aansluiting?
Wim
Zowel de rode als de gele draad van de radio moeten aan de +12v = grijze draad van de auto.
En de zwarte draad van de radio, moet aan de massa = gele draad van de auto.
Bij een bx kijk je niet naar de draad kleur, maar naar de stekker kleur.
Aan de gele draad hoort een bruine stekker en is bij de fransen dus de massa. Aan de grijze draad hoort een rode stekker en is dus de +12volt.
Maar door de jaren heen, zijn de stekkers er vaak af geknipt.
Het staat op zich wel duidelijk in het instructieboekje omschreven, met zowel draad als stekker kleur.