Dat is bij mijn C5 V6 in 2014 ook gebeurd, de auto had er toen 200.000 km opzitten.
Die “stuurkogel” aan de binnenkant is onderdeel van de spoorstang, artikel 3812C8.
Hij kostte toen € 37.05 ex BTW, het vervangen ervan deed GJO in 20 minuten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ondertussen heb ik de binnenste en buitenste stuurkogel aan de linker zijde vervangen.
Met de auto drukloos op de 2 palen hefbrug was er dus duidelijk speling te voelen bij het bewegen van het wiel met 2 handen, dat is nu weg.
Helaas is het gerammel/geklapper nog niet weg (altijd op lage snelheid bij het indraaien op oneffen rijweg)
Ondertussen ook de stabistangetjes vervangen (was niet nodig) en ook de rubberlagering van de stabilisatorstang, maar helaas het blijft rammelen/klapperen.
Ik verdenk nu de veerpoot omdat er niets ander overblijft naar mij idee.
Iemand?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Nou, voor zover het van toepassing zou kunnen zijn; indertijd reed ik met een jonge c5 hdi, en die maakt de zelfde nok-nok geluidjes in de lage toeren, dat bleek van de remklauwen af te komen. Mijn xantia heeft dat net zo, is een kwaal (nouja) bij de antia en de c5 .
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bibberkip:bedankt voor je reactie.
Met de 24 graden van vandaag is het echt veel erger.
Tijdens het file rijden is het bij het stoppen waarbij de neus van de wagen duikt een gekraak als hij duikt en gekraak als hij terug op normale hoogte komt.
Ik heb eerst nog gedacht dat het aan de remmen zou liggen maar dat is niet zo, als ik stapvoets rij op door de wegenwerken in mijn straat hoor ik het ook.
Eens uitgestapt heb ik de wagen voor links enkele malen beneden geduwd en dan is het zelfs hoor baar, het rare is dat het wel de eerste 2 maal is dat je de wagen beneden drukt dat het hoorbaar is en dan niet meer…
Mij lijkt het de veerpoot te zijn , is dit een gekend probleem?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Voor de duidelijkheid het zijn 2 dingen, er is ten eerste het gerammel/geklapper wat sterk hoorbaar is bij heel lage snelheden tijdens het in draaien is dat overduidelijk.Dat blijkt ook hoorbaar op beton wegen tegen 70km/u.
En ten tweede heb je het gekraak bij het duiken van de neus, wat ook hoorbaar is bij traag rijden over hobbels, maar dit is echt erger bij hogere temperaturen zoals gisteren en vandaag.
Ik heb nu een 2de hands veerpoot gekocht van een wagen met 136000km en ga die monteren.
Is er ergens een werkwijze voorgeschreven of heeft er iemand tips?
Het is mij uiteraard duidelijk dat het systeem drukloos moet gemaakt worden en ik heb ook een lexia.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mijn Gsa kraakte ook bij traag rijden over hobbels. Hoe warmer hoe erger. Dat lag niet aan de veerpoot maar aan de silent block rubbers van de wielophanging. Als je toch bezig gaat zou ik daarom ook even kijken naar de rubbers van de ophanging.
(Dit ter tip, met de C5 heb ik er geen ervaring mee)
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Bedankt voor je antwoord!
Maar de draagarmrubbers heb ik vorig jaar vernieuwd links + rechts + de fuseekogels.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het lijkt mij een lastig probleem waar niemand raad voor heeft…
Ik ga de veerpoot dan maar vervangen op hoop van zegen, want zo blijf ik niet rondrijden.
Is er iemand die de aantrekkoppels kan geven voor de 3 moeren van de veerschotel/de bovenste moer van de veercilinder/de onderste moer van de veercilinder(aansluiting op fuseehuis).
Alvast bedankt!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bibberkip schreef:Nou, voor zover het van toepassing zou kunnen zijn; indertijd reed ik met een jonge c5 hdi, en die maakt de zelfde nok-nok geluidjes in de lage toeren, dat bleek van de remklauwen af te komen. Mijn xantia heeft dat net zo, is een kwaal (nouja) bij de antia en de c5 .
Weet je ook wat juist de oorzaak was in de remklauw van het “nok-nok” geluid?
De veerpoot heb ik ondertussen vervangen maar het probleem is niet opgelost, het word steeds ingewikkelder…
Als eerste is er het “nok-nok” geluid en dat is nog steeds aanwezig na vervangen van de veerpoot.
Als 2de is er het gekraak (warm weer afhankelijk) bij het duiken van de neus dus bij afremmen, ook dit is nog staads aanwezig na het vervangen van de veerpoot.
Ten 3de is er het gekraak bij inveren, wat na een rit hoorbaar was bij het induwen van de vering vooraan, dit is weg na het vervangen van de veerpoot.
Nr2 heb ik nu kunnen vaststellen met de auto in stilstand en de handrem op wanneer ik met mijn 2 handen het linker voorwiel (daar hoor ik het dus in de auto) probeer te verdraaien.
Waardoor het gekraak uit de remklauw lijkt te komen.
Nu vraag ik mij dus af wat er kan mislopen in de remklauw waardoor dit gekraak optreed.
Aan de rechtse kant heb ik geen gekraak kunnen vaststellen met deze handeling.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heb je deze testjes al eens gedaan zonder dat de handremkabels aangesloten waren? Haal die eens uit de remklauwen en uit de geleiders zodat ze vrij liggen van de bewegende delen en test dan eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Voor het “nok-nok” geluid heb ik eindelijk de oorzaak kunnen vaststellen en dat is speling in de gewrichten van de stuurkolom, vooral het onderste gewricht heeft overduidelijk speling.
Het geluid doet zich hoofdzakelijk voor bij het indraaien op lage snelheid op een oprit of dergelijke waarbij het wegdek hobbelig is.
Maar ook bij echt slecht wegdek (zoals nu bij de wegenwerken in mijn straat) is het duidelijk hoorbaar bij rechtuit rijden en zelfs voelbaar in het stuurwiel.
De enige oplossing lijkt mij het vervangen van de gehele stuurkolom door een spelingsvrij exemplaar, alleen zal het de zaak zijn om dit te vinden in gebruikte staat want nieuw als het dan al verkrijgbaar is gaat wel prijzig zijn vrees ik.
@waterman: Nee, ik heb dit nog niet getest met niet aangesloten handrem kabels.
Dat kan ik eens proberen als de 2 palen hefbrug weer vrij is, maar ideaal zo zijn om te gaan rijden met losgekoppelde kabels…
Maar als ik jou reactie lees vermoed ik dat jij ervaring hebt met deze klacht en de oorzaak bij de C5?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Je hebt het over een ‘‘nok-nok’’ geluid, ik heb indertijd best lang gezocht naar een’‘'bloeb-bloeb’’ geluid , en kreeg het steeds nét niet te pakken. Weken naar gezocht, en ineens ... Ja hoor daar was het ! ! de bestuurders stoel was los aan het breken uit de vloer ! ! Zat nog met één velletje plaatwerk aan de vloer, was op de r.v. hoek bijna los gebroken, en maakte als zo’n speelgoed kikker het ‘‘bloeb-bloeb’’ geluid, waanzinnig irritant, en ongrijpbaar. Nouja, stoel eruit en de co-2 toorts deed de rest natuurlijk, maar soms kun je lang zoeken. Het AAHAAH !! moment komt er een keer. succes !
airfryer=luchtbakker.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
In de zoektocht naar de oorzaak van het gerammel/geklapper bij het indraaien bij lage snelheid en meestal op oneffen weg, had ik speling ontdekt in de onderste kruiskoppeling van de stuurkolom.
Een vervangende spelingsvrije stuurkolom heb ik ondertussen al enkele weken liggen en vrijdag vanavond aan begonnen om deze te vervangen.
Het is een beetje zoeken maar ik heb de stuurkolom er nu uit, en dan op de werkbank gecontroleerd op speling.
En die is er dus niet, hoewel die er in de wagen zeker wel was!
De speling blijkt nu in de staande as van het stuurhuis te zitten!
De laatste tijd had ik ook wel regelmatig een trillende stuurbekrachtiging zonder dat de auto op de brug heeft gestaan…
Lijkt mij dat de enige oplossing het stuurhuis vervangen is, heeft er hier iemand tips of info over?
Het eerste idee was om een 2de hands te kopen die vind je voor weinig maar wanneer ben je zeker dat het vervangende stuurhuis probleemloos is en je niet binnen een paar maanden opnieuw kan gaan vervangen (heb ik gehad met en CX)
Uiteindelijk toch maar een revisie stuurhuis besteld, dat kost natuurlijk wel wat maar dat geeft toch iets meer vertrouwen.
Is het trouwens een meer voorkomend probleem bij deze type’s?
Ter info:mijn C5 heeft een gewone stuurbekrachtiging met een elektrische pomp.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 07-05-2017
- BX Sport 1.9 159B
- C5 Tourer 2.0-16v Exclusive
- C5 Break 2.0-16v Exclusive
- Berlingo 1.5 BlueHDi 75 S&S
De enige kwalen bij de C5 1/2 die ik ken is speling op de stuurkolom stuurhuizen gebeurt eigenlijk behoudens dat ze wel eens willen gaan lekken niet zo veel mee.
dat lekker komt vaker voor bij de ph3 zonder Hydro overigens
C5 Meet en Drive (Bestuur)
Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Update:
Het revisie stuurhuis van ERA zit in de wagen gemonteerd en is uitgelijnd.
Ik heb de oude stuurkolom toch terug gemonteerd omdat de speling in het stuurhuis zit, en nu is die dus weg.
Wat betreft het revisie stuurhuis daar heb ik persoonlijk wat bedenkingen over vooral over het feit dat ze in het rondsel waar de aansluiting met de stuurkolom zit een nieuwe uitsparing gemaakt hebben 180° tov de oude en er voorschreven is dat je de nieuwe moet gebruiken.Dat wil zeggen dat het rondsel 180° verdraaid gemonteerd zit tov de oude montage.
Om zeker te zijn heb ik voor montage het stuurhuis links/rechts gedraaid en de toeren geteld dit zijn er 3, en dus 1 1/2 terug gedraaid om de rechtuit stand te bepalen.
Nu die klopt wel met de nieuwe inkeping in het rondsel, dus zo gemonteerd.
Het stuurhuis werd geleverd incl nieuw gemonteerde binnenste stuurkogels maar zonder de spoorstangen met de buitenste stuurkogels, welke ik dus nieuw gemonteerd heb.
Maar wat mij enigszins verbaasde is dat na montage van de spoorstangen op de maat die ik genomen had van het oude stuurhuis (wat voor links en rechts eigenlijk gelijk was).
Nu in de verste verte niet meer klopt, links is 1 volledige toer ingedraaid en rechts is zelfs 4 volledige toeren uitgedraaid op de uitlijning correct te krijgen( er zit nu dus een enorm verschil in lengte van spoorstangen L/R).
De auto rijdt wel recht en het stuur staat ook recht.
Maar helaas stuurt de auto wel veel zwaarder dan voorheen, ik hoop nu dat dit nog verbetert.
Maar het rammelt/klappert nog steeds in het vooronder van deze C5
Op de 2 palenbrug kan ik nergens nog speling ontdekken in de ophanging/stuurinrichting maar na een rit 2dagen terug waarbij het geklapper duidelijk aanwezig was heb ik links voor met mijn 2 handen en mijn volle gewicht aan het wiel aan het trekken geweest om zo voor de zoveelste maal te proberen de speling te vinden.
En ja op bepaalde momenten is die er duidelijk als je bovenzijde van het wiel naar u toe trekt (wagen gewoon op de grond in rijstand) opvallend is dat dit niet waarneembaar is als de auto een nacht stil staat.
Ik kan maar 2 dingen denken en dat is 1 het wiellager wat overigens niet hoorbaar is tijdens het rijden en op de 2 palenbrug draait het wiel gewoon erg goed rond. Of het zit in het revisie stuurhuis wat vrijwel uitgesloten is gezien de toch wel goede reputatie van ERA en het feit dat rechts geen speling waarneembaar is.
Ondertussen word ik er wel wat moedeloos van, zeker wetende dat mijn andere C5 met 378000km deze problemen gewoon niet heeft en veel strakker aanvoelt…
Gaan we nog even een wiellager vervangen en dan weet ik het niet meer…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.