Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je dat voelt als je aan de bovenzijde trekt is het zeker geen stuurkogel.
Misschien het lager in de veerpoot?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb de veerpoot enkele weken terug al vervangen omdat het voor mijn idee daar uit kwam, helaas heeft dit niets veranderd.
Ik ging er vanuit dat er geen lager zit in de veerpoot, iemand die dit kan bevestigen?
De veerpoot die er in is gegaan komt uit een auto met 135000km (wat de helft is van de mijne) het zou echt wel toeval zijn mocht die hetzelfde probleem hebben, al kan dat natuurlijk niet uitgesloten worden.
Opvallend is dat ik de speling met het trekken aan de bovenzijde van het wiel vandaag niet meer kan vaststellen, terwijl dat die 2dagen terug duidelijk aanwezig was.
Het verschil is wel dat de auto toen juist een rit van 2 x 25min achter de rug had en die vandaag maar 2km gereden heeft.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Omdat ik uiteindelijk toch speling had gevonden (wagen op de grond in rijstand een met mijn volle gewicht trekkend aan de bovenkant van het wiel was er soms duidelijk speling voelbaar, maar niet altijd…)
Gezien alles vervangen was behalve het wiellager en dat de speling voelbaar was na een rit (niet bij “koude wagen”) dacht ik dat het wel in het wiellager kon zitten hoewel dat verder geen geluid maakte of zwaar draaide.
Dus wiellager vervangen, maar met het fuseelagerhuis in de bankschroef te zetten stootte tegen de fuseekogel en merkte dat die we erg vlot bewoog.
Bij nadere controle bleek er naargelang de stand van de kogel wel vrij veel speling op te zitten, opmerkelijk want die kogels zitten er slechts 6000km in.
Nu bleek de rechtse kogel (die gelijk vervangen was) dit probleem niet te hebben.
Na demontage van het kogelhoesje van de linkse kogel, zag ik dat deze helemaal geroest was (hoesje was volledig intact) maar er was geen vet te bespeuren!
Rechts was er wel gewoon vet aanwezig onder het hoesje, het lijkt mij dan ook een fabricage fout.
Het rare is dat voordien ik tot 4x toe de auto op de 2 palen brug heb gezet om speling te zoeken en daarbij ook de fuseekogels meermaals gecontroleerd heb maar nooit speling heb kunnen vast stellen.
Ondertussen was ik al zover dat ik uiteindelijk toch maar een nieuw wiellager heb gemonteerd en uiteraard ook 2 nieuwe fuseekogels.
En zodoende is het gekraak/geklapper eindelijk opgelost
Maar je gelooft het nooit er is weer iets anders opgedoken
Als de wagen stationair draait is er soms een piepend/tjilpend geluid dat plots begint en ook plots weg gaat, net alsof er een nest jonge vogeltjes zit in het vooronder.
Het komt duidelijk van de distributie zijde, die trouwens 2jaar/20000km geleden is vervangen met een SKF set (riem/rollen/waterpomp) en de multiriem met spanrol en alternator is toen ook vernieuwd.
Enige dat niet is vervangen toen is de krukaspoelie, zelfs het lager van de aircocompressorpoelie is toen vervangen.
Iemand een idee?
@JW,
Ik lees op een ander forum dat jij in bezit bent van de “instructie B1EG37P0 Verwijderen - aanbrengen : Distributieriem INJECTIE EW10A.”
Is het mogelijk om mij dit te bezorgen?
Dank!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Document is onderweg
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
En ontvangen, waarvoor dank!
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ben ik toch benieuwd wel merk fuseekogel je toen der tijd hebt gemonteerd?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat waren er van Topran, ik heb ze beide vervangen half augustus door nieuwe van Delphi en zie ik vandaag dat het boesje van de linkse kogel al stuk is…(en nee ik heb dat niet beschadigd bij de montage)
De kwaliteit van aftermarket fuseekogels blijkt een groot probleem te zijn bij de C5, er stond laatst een post het de C5 FB groep waar het probleem werd aangekaart.
Van meerdere C5 rijders/sleutelaars hoorde ik hetzelfde.
Geen idee welk merk nog wel goed is, alles lijkt Chineese oorsprong te hebben…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Tja. Topran is in kwaliteit een directe concurrent van Bölk. En Delphi had zich naar mijn mening moeten beperken toch diagnosetools en eenvoudig elektriek.
En ‘Made in China’ zegt niets over de kwaliteit; het is de oprachtgever die de kwaliteitseisen bepaalt. Chinezen zijn heel pragmatisch: ze maken en doen precies wat je vraagt maar ook niet meer. Vraag je geen kwaliteit dan krijg je die ook niet.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag trouwens weer een post op de “Citroen C5 & C6 .:Hydractives:” groep over dit probleem, er zijn geen kwalitatieve fuseekogels voor de C5 op de markt nu…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.