Kachelbediening omgedraaid. Kabelboom schoongemaakt en opnieuw samengebonden en geisoleerd. Tot aan schutbord deels aangesloten.
Nu een vraag: ik ga de stekker van de aansluiting van de 3 draden op de oude spanningsregelaar eraf knippen, om hem per draad aan te sluiten op de nieuwe elektronische van MCC. Op die nieuwe staat netjes welke aansluiting wat is, maar dat staat niet op de oude. De drie grijze draden: een is de aarde, dat is niet zo moeilijk, maar dan die andere 2: een heeft een wit huisje, de andere blauw. Ik heb geen WPB van de 2CV. Wie kan het mij vertellen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Even meten, contact moet op de + of bat, de andere is de draad naar de dynamo “ext”.
Ok, even wachten tot alles onder spanning kan worden gezet dus.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Massa zit op de bak.
Links achter er hoort een tapeind te zitten daar kan ie op.
Sp regelaar. Heb je wel de juiste?
Van eend is niet goed. Je zou niks moeten knippen
De elextronische moet je zelfse aansluiten als de oude.
Je hebt een kleiner oogje en een groter oog.
Bij de oude staat exc zelfde als de nieuwe
Moet je zo kunnen aansluiten.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Kabelboom 2cv andersdan mehari. Concept wel min of meer zelfde.
Zal morgen ff foto plaatsen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Massa zit al vast op de bak, op verlengde tap, samen met massa spanningsregelaar en steuntje luchtfilter.
Spanningsregelaar: bij MCC voor Mehari besteld… alleen schroefbevestigingen…ik word een beetje moe als ik verkeerde dingen of het spul op de verkeerde plek geleverd krijg….
Op de oude metalen Ducellier staat HELEMAAL NIKS…
Zie graag foto’s!
(en ik word gek van de spellingscorrectie van Safari, het kan zijn dat jullie daardoor sommige tekst niet begrijpen. Apple: WAS ooit top of the market…totdat de iphone en ipad werden ontwikkeld, dat ging ten koste van Mac OS).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
je zou geel en paars moeten hebben voor je regelaar.
Paars is de +
Geel is de EXC
Zo zit het bij mijn mehari uit 1982
Volgens WPH is dat ook zo voor oud type.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
wit en blauw, verschoten dus!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Gisteravond verder de nodige bedrading aangesloten, een goede multi-aarde op de binnenzijde van het schutbord gemonteerd (altijd handig om er wat extra bij te hebben op zo’n plastic koetswerk!) en de spanningsregelaar van MCC aangesloten. Mijn altimeter blijkt gewoon een weerstandsmeter met geluidssignaal te hebben, erg makkelijk om even te meten welke draaduiteinden van dezelfde draad zijn (en of ze nog geleiden…).
Vanavond de handel onder het dashboard aansluiten. En het front erop zetten. Bui s achter de voorbumper is nog onderweg van MCC, verkeerd bezorgd. Deze buis was het slechtste en enige verroeste deel van mijn buizenframe en ooit gelast. Nou ja: gebakken. Heel slecht gedaan. Onze smid (doorgaans scherp geprijsd) kon er wel wat van maken maar rekent er 70 euro voor. Een nieuwe van MCC kostte 60 euro…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vanmiddag de 123 afgesteld (hoe simpel kan het zijn…!) en het ventilatorhuis weer dichtgebouwd. Foto’s volgen. Ziet er weer kek uit.
Luchtfilter erop en de eerste startpoging is gedaan (alleen de dashboard bedrading en verlichting nog). Wat benzine in de tank gedaan, met een vacuümpomp de benzine naar voren getrokken en gestart. Dat lukte niet gelijk, ik rook geen benzine. Even de slang los: hij voerde geen benzine aan. Pomp getest m.b.v. jampotje: werkt uitstekend (nieuw). Toen gestart vanuit jampotje: liep meteen en o zo mooi….! Loopt echt heel fraai stationair. Verder nog niet veel toeren gemaakt, eerst de boel op orde.
Morgen eens verkennen waarom ik wel benzine uit de tank kan opzuigen maar deze niet door de pomp naar de carb wordt gestuwd. Zal er morgen ook wat meer benzine is gooien. Ik denk toch dat het door lucht in de leiding komt. Leiding nieuw, loopt ongehinderd zonder knikken. Iemand nog suggesties?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
ALs je benzine uit tank kan zuigen zit er genoeg in. je hebt wel liter of 3 nodig.
Duurdt zo een minuut als ie leeg is. Voor ie het eruit gooit.
Waar zet je de vaccum pomp dan Op?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Nieuwe poging: werkt perfect. Vacuüm uiteraard op aanvoer slang. Om de accu ff te sparen. Hoewel die aan de Ctek heeft gelegen.
Maar start dus perfect en loopt als een Zwitsers uurwerk.
Nu verde afbouwen. Via omzwervingen waren m’n MCC spullen nu in een dorp 3 km verderop afgeleverd. Mooi bumpertje. Echt mooi spul maken ze bij MCC. Zo heeft m’n front weer de juiste pasvorm en de de enige roestige buis is weg.
Chockekabel aangelegd. Nu nog wat bedrading in het dashboard. Morgen wordt de Mehari 40 jaar!! 1-12 jl ging de laatste winterschorsing in (vorige eigenaar had dat zo met de Belastingdienst afgesproken en dus zat ik daar ook aan vast) en kort daarna begon ik aan dit ‘groot onderhoud’. Ik wilde rond de verjaardag klaar zijn dus dat is aardig gelukt. Het weer ziet er komende tijd leuk uit, de pekel regent tussendoor weg. Rijden!
Tot do: frontje erop, verlichting aansluiten, dashboard aansluiten, stoelverstelling gangbaar maken en monteren, heupgordels voorzijde nog erin zetten.
@Moderator: maar goed dat ik mijn teksten routinematig onder de CMD+C plaats op het klembord dus, want ik kreeg na “plaatsen” het bericht dat ik niet geautoriseerd zou zijn om posts te plaatsen (terwijl ik ben ingelogd…als je dan verder gaat ben je je tekst dus kwijt. Gebruik iMac, Safari)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mensen, nu ben ik dus echt gestrand met dit project. Ik dacht: nog even de kabelboom onder dashboard en dan vanmiddag rijden, maar nee…
Het blijft zich herhalen: ik vind tot nu toe alles ingewikkelder dan een DS. Daarbij word ik gek van het gebuk, m’n DS staat op een brug, maar houdt die dus bezet (kan er niet af).
Een rijdende DS zet je tv sleutelwerk gewoon effe omhoog. Die knop heb ik op mn Mehari nog niet gevonden.
Het loopt nu vast op de kabelboom: ik heb in het begin getwijfeld een nieuwe te kopen. Het alom luidende advies hier was: niet doen, die nieuwe zijn niet geweldig.
Nou….de oude ook niet….Maar hij zit er nu goeddeels in dus ik ga niet meer terug. In het motorcompartimetn ging het wel, maar onder het dashboard is het een gare zooi. De laatste 5 cm van de meeste draden bevatten Bremerblauw, ofwel zijn gecorrodeerd. Maar dat is het minst erge.
Nu mis ik domweg draden en ik heb ook enkele draden over waarvan ik geen idee heb waarvan die zijn. Er staat onder geen omstandigheid spanning op. Ik heb losse einden doorgemeten om te kijken wat wel en niet met elkaar correspondeert. Het loopt vast op m’n (nieuwe) lichtschakelaar. De oude heb ik bewaard en de stompjes van de afgeknipte kabels laten zitten als voorbeeld Ok, dan heb je 3 grijze, maar ik dacht: dat hebben zo spits welke welke is. Nou, mooi niet dus.
Ik heb nu een situatie waarin ik richtingaanweijzers heb, grootlicht en een claxon. Stadslicht doet het alleen RV en RA. Links: ik denk dat ik die groene draad mis. Oude foto’s zit die in mijn draadboom naar de schakelaar, in de praktijk is die compleet verdwenen! En hij bevindt zich ook niet ergens halverwege in de draadboom, het zou een afgeknipte groene draad moeten zijn.
De aansluitschema’s die op de website van MCC staan en uit het WPB komen geven ook gene duidelijkheid. De vraag is dus wat moet op welke aansluiting vd lichtschakelaar?
Bij een DS is dit allemaal plug&play;! Veel eenvoudiger! En nog veel sneller…
Hopelijk heeft iemand hier een oplossing, anders is de oplossing: lekker rijden. Want wanneer gebruik je nou je stads en dimlicht? grootlicht is handig om te waarschuwen, en dat heb ik. Claxon ook. Remlicht ook. En richtingaanwijzers. Op een mooi weer auto hoeft geen verlichting. De APK duurt nog 1,5 jaar.
Maar oplossingen die er nu al zijn hoor ik graag. Al was ik vanochtend slechts enkele muisklikken verwijderd van een nieuwe MCC kabelboom…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Even uit het blote hoofd: schakelaar van achteren gezien met het draaistangetje naar beneden gericht:
rechtsonder dimlicht (groen)
daarboven grootlicht (geel)
links daarnaast stadslicht (roze/rood)
daarboven claxon (blauw?)
en helemaal bovenaan de voeding (zwart)
Verder is het zo dat als je draadboom van voor 1975 is, er een zeer specifieke parkeerlichtschakelaar aangesloten moet zitten. Zonder doet ie het niet. Het is een draaischakelaar met een pijltje erop. Op de achterkant staan de juiste kleuren die corresponderen met de stekkertjes op de draadboom.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. Daar dacht ik ook aan. de ami heeft die ook. Is heel belangrijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>