Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:waterman schreef:Blok til je d’r zo uit als je de vier bouten waarmee ie aan de bak vast zit losmaakt. Daarna til je de bak d’r ook even uit.
het is een mehari mannen!! Dan kan het front er niet af.. Blok eruit is met takel wel zo makkelijk.
of je boort de popnagels effe los en doet het op de normale manier…
Je kunt die motor ook uit een mehari tillen. Ok, heb je een mannetje extra nodig. Jij wint
Maar volgens mij heeft ie dat front er al af
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je haalt bij een Mehari het hele front samen met het voorste buizenframe eruit. Koplampstelkabels losmaken binnen,bedrading losmaken van de verlichting en bobine, 6 boutjes op het chassis en twee of vier schroeven aan de zijkant lossen en klaar!
Motor en bak zijn eruit en gescheiden, met halve aandrijfas en al eruit gelicht.
De hele handel staat op de werkbank, klaar voor schoonmaken, remklauwrevisie en ander onderhoud.
Foto’s volgen.
Vraagje: hoe beoordeel ik drukgroep?
Koppelde goed, allen wat geluid in druklager bij stationairloop dus die vervang ik maar.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
engbokho schreef:Je haalt bij een Mehari het hele front samen met het voorste buizenframe eruit. Koplampstelkabels losmaken binnen,bedrading losmaken van de verlichting en bobine, 6 boutjes op het chassis en twee of vier schroeven aan de zijkant lossen en klaar!
Net als bij de ami 6 dus eigenlijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
klopt front kan er zo af, je hoeft niks te boren.
Druk groep, ik gok op nieuw type gezien motornummer?
Lager kun je niks aan zien of voelen. Tenzij het exhtreem licht loop met duidelijk loop geluid.
ALs je een foto plaatst van diafragma dan is het wel te zien. Het lager mag niet in gelopen zijn op diafragma.
Net als de kopp platen, die groeven moet zeer duidelijk zichtbaar zijn.
Bij twijfel eruit halen en vervangen.
ALs je blok hebt liggen goed letten op lekkages. Nu kan je alles efficient doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Foto’s gisteravond, zo kan ik overal lekker bij… Vanavond HR-cilinder eruit gehaald.
Morgen arriveert hier een groot-onderhoud pakket met revisies HR-cilinder, RVS remleidingen (was koper met zwaar gecorrodeerde nippels). Ook een druklager besteld, die maakte geluid en een nieuwe kost bij Burton 15 euro, daar kan ik het niet voor laten.
Foto diafragma drukgroep volgt morgen (bak -en ik denk ook motor- is van 1982).
Heb afgelopen zomer een stalen onderstel onder een stalen kantoorbureau gelast met grote industriewielen. Dat levert een fijne werkhoogte op en veel verrijdbare bergruimte eronder (oa een halve DS in onderdelen ):
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Grondig bezig!
Lager moet wel exact zelfde zijn, anders niet de gok nemen. Er zijn nogal wat soorten en smaken koppelingen in omloop.
Lagers zijn niet uitwisselbaar. Na ooit lang geleden keer gedoe neem ik de gok niet meer.
In het vliegwiel zit een piep klein keeringje, in het midden, ook ff goed bekijken.
En baksteun nog goed? ff kritisch bekijken, kost weinig. En kunnen stuk.
Motor zal haast nieuwer zijn. Of iemand heeft zn best gedaan om die oude kappen op ouder blok te plaatsen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
waarom vervang je eigenlijk de HRC? is er iets mis mee? Anders gewoon laten zitten. Oude orginele HRC beter dan nieuw.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Druklager is op foto identiek, zal hem bij plaatsing vergelijken.
Vervang de HRC niet. Alleen revisiesetje rubbers.
Versnellingsbaksteen rubber was zo gaars boter. Morgen ontvang ik de nieuwe (alle steunen).
Ontsteking électronique bij Citroparts besteld.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
IDealist schreef:
Vervang de HRC niet. Alleen revisiesetje rubbers.
Waarom? Tenzij je een originele NOS citroën revisieset hebt natuurlijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
HRC, Alleen orgineel citroen als je nog kan vinden. Die setjes die zo koopt, rommel.
Maar heb je klachten? Zo niet, niks aan doen!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
+1
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
kan je aanraden krukaskerring en bronzen toplagertje in de krukas ook te vervangen.Kost weinig.
dat lagertje haal je er makkelijk uit door het blok op zn voorkant te leggen, vervolgens olie in het gat te laten lopen en er met een hamer een passende bout in te slaan. Wel even een doek ofzo gebruiken anders vliegt de olie om je oren. Je perst zo het lagertje er hydrolisch uit.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Zal de HRC uit elkaar halen en reinigen. Klachten: kan ik niet vergelijken want ik weet niet hoe een andere 2CV of Mehari met schijven remt. Maar moest wel door een soort weerstand heen trappen alvorens enige remkracht te hebben. M’n trommel-eend remt lekkerder. De HRC leek bij intrappen stroef te lopen.
Revisiesetje in de totale besteling van Burton 2CV parts meegenomen. Kostte 7,50. Jullie verhalen herken ik uit mijn ervaringen in de Peugeotwereld. Moderne rubbers steeds slechter. Ik ga het bekijken. Krukaskeerring vervang ik.
Bronzen lagertje: dat vraagt meer uitleg. Sleutelervaring zat, maar niet met eenden.
Vanavond voorzijde chassis met koudontvetter schoongemaakt. Laten drogen en morgen verder schoenborstels. Het chassis is nog erg strak, alleen hier en daar lichte vliegroest. RDW heeft chassis opnieuw ingeslagen op onderzijde dwarsbalk voor motor (staat op kenteken) maar bij schoonmaken chassisbalk blijkt dat het origineel wat mij betreft prima leesbaar is. In de RX5 en 10 en met de glans die dan ontstaat weer leesbaar als origineel.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat een trommel geremde eend lekkerde remt dan een eend(achtige) met schijven kan wel kloppen. Mijn ervaring is het zelfde en wat ik ook gedaan heb, een auto met trommels remt gewoon beter en het remgevoel is fijner dan bij een schijvensysteem. Het enige nadeel is dat een trommel sneller heet wordt en vaker afstelling nodig heeft..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste