Ik kan het filmpje van mcc niet vinden. Maar ik zou niet aan de kopbouten zitten.
Alleen als je het idee hebt dat er gassen ontsnappen. Of als de kop onlangs los is geweest.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik check met de momentsleutel of ze strak genoeg zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Geen van beide is bij mij het geval. Goed idee van Bogaard, ik trek ze wel na met de momentsleutel. Kunnen ze hooguit te vast zitten (dat willen ze bij MCC klaarblijkelijk voorkomen).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
om kopbouten op het juiste moment vast te kunnen zetten moet eerste het spruitstuk gelost worden.
Anders komt daar spanning op te staan.
Juiste volgorde is om koppen vast te draaien , dan weer te lossen en dan het spruitstuk vastzetten zodat de kop in de juiste houding staat tov het spruitstuk. Dan weer lossen en koppen op het juiste moment vastzetten en dan spruitstuk op het juiste moment. Dit met nieuwe spruitstukpakkingen.
Anders krijg je geheid vroeg of laat lekkage.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Die laten we dan dus lekker gewoon vastzitten.
Vandaag de benzinetank uitgebouwd, nadat ik hem had leeggeheveld via de benzineslang. Daar kwam nog zeker een halve tank uit. De tankmeter gaf rond de kwart tank aan, maar die meter zwabberde tijdens het rijden alle kanten op. Lijkt me genoeg reden om de vlotter eruit te halen. Do’s/ don’ts? Bij de laatste scheut kwam er gene rommel mee, tank lijkt schoon. Is een kunststoffen bouwjaar ‘99, is dus al eens vernieuwd.
Oude benzineslang verwijderd en daarmee gelijk de nieuwe doorgetrokken. Ook de nieuwe RVS-remleiding doorgevoerd, de oude verwijderd. op het blok zit inmiddels een nieuwe (Valeo) benzinepomp. De oude was een verroest hoopje oude zooi. En zo’n pomp waarvan je de leeftijd niet kent begeeft het altijd op een onhandig moment. De ellende met dit soort klussen is altijd dat je het een weghaalt waardoor je meteen “ook heel makkelijk bij het ander kan komen”. Maar ja, als je zo redeneert eindig je binnen d kortste keren in een totaal-restauratie. Ik laat de laatste 2 stukken remleiding naar de achterremmen dus nog even zitten. Ik ga de body toch nog een keer vernieuwen, dus dan kan ik er van bovenaf alsnog goed bij, ook als de benzinetank is ingebouwd.
Wat ik wel ga doen is meteen een stalen L-profiel over de breedte vastzetten tegen de onderzijde van het buizenframe met 4 gaten tbv 2 heupgordels voor de achterbank. Ik wil in het geval dat daar kinderen plaatsnemen gewoon dat ze vast zitten.
Morgen ontvang ik de centreerpen voor de drukgroep zodat ik bak en motor weer kan verenigen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
precies, koppen lekker laten. Levert niks op. En wel kans(je) op gedoe.
Vlotter gewoon even aan sluiten op beide stekkers en met contact aan de vlotter bewegen.
Meestal door massa probleem geeft ie geen 100% vol aan. Maar dat bewegen met rijden klopt wel.
Vooral het massa stekkertje naast de tank wil wel roesten.
Zit er idd al een ander tank onder, mehari heeft altijd stalen tank. Maar die zijn wel echt beter.
Als remleidingen goed zijn, laten zitten.
Benzine pomp, dat kan geen kwaad. Maar dat is dus het punt, kan zomaar zijn dat die oude pomp langer mee gaat dan zon nieuwe.
Maar zover ik weet zijn er met die benzone pompen weinig problemen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
waarom zou een stalen tank beter zijn?
Die roesten en geven inwendige rommel. Een plastic tank is altijd schoon van zichzelf. Ik kan me alleen voorstellen dat bij off road rijden een stalen tank te preferen is. Maar dan zou ik liever een stalen beschermings-plaat onder een plastic tank prefereren
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat staal is zo enorm dun. Het plastic is vele malen sterker en kan indeuken en weer terugveren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tankvlotter aansluiten en contact aanzetten wordt nu lastig omdat de kabelboom er in z’n geheel uit ligt…
Centreerpen binnen!
Kunststof heeft ook veruit mijn voorkeur. Heeft het zin om het vlottermachaniek eruit te halen? Massadraadje idd erg roestig, die aansluitingen vernieuw ik sowieso.
Bezinepomp is van het deelbare type met een membraan ertussen zodat je die dus kan vernieuwen. De oude zat dichtgeklonken. Ik houd van spullen die uit elkaar kunnen.
Wordt weer vervolgd. M’n vrije dagen zitten er bijna op (geeft nu overdag wat extra uurtjes tussen de sociale activiteiten door), dan wordt het weer uitsluitend avonduren-werk.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het massa draadje zit met een schuifstekkertje wat altijd corrodeert. Ik soldeer het draadje altijd vast op de vlotter.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, is een overweging. Aan de andere kant: mijn Mehari wordt binnenslaper annex mooi weer autootje. Dus eenmaal vernieuwd en goed ingevet zal het met de corrosie wel los lopen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mn tekst niet duidelijk, plastic tank stukke beter! Staal gaat roesten. Mn portugese plage heeft nauwlijks roest aleen in de tank!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Tank heeft vannacht staan uitdagen buiten. Is nu droog. Toch wel wat gruis bij heen en weer schudden.
Nog schoonmaaktips? Vlottermechaniek er wel of niet uit halen?
Nieuwe prise-as keerring is een goede investering: een echte keerring met stalen behuizing, rubber lip met veertje eromheen. Miniatuur. Oude was niet meer dan een plastic ringetje, zonder metaal. En compleet versleten.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja haal dat er maar uit. Soms is het kurk vergaan en zal je daar ook iets mee moeten. kan je meteen de tank uitblazen met perslucht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kurk is alleen bij de oude a types. Dit is plastic balgje.
Ja eruit mmm je hebt dan wel kans dat je pakking stuk gaat.
Zou hetzelf laten zitten. Niks aan te zien ook.
Wel de contactjes opschuren idd
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980