Er hoefde alleen wat lucht in de voorbanden.
En de mededelingen dat de voorbanden vervangen moeten worden.
Ohjee, ik laat dit draadje maar zo verslonzen…
Twee weken na de keuring de voorbanden laten vervangen bij een bandenspecialist vlak bij mijn werk. Daar leveren ze zo net werk dat ik die paar euro extra geen probleem vind.
Verder afgelopen jaar 2 keer naar de wasstraat geweest en mee op vakantie.
Het karretje uit mijn Avatar is de deur uit gegaan: niet genoeg ruimte om alles mee te nemen.
Dus de C4GP maar omgebouwd naar bestelbus
20200728_142452
En dan volgooien
20200729_185205
Natuurlijk kunnen we niet met zijn zessen dan mee in de auto, dus het oliestokertje mocht dit jaar ook mee op vakantie!
20200730_072410
De Peugeot hebben we in Harlingen in de stalling (een weiland) gezet en ik ben samen met de pubers als voetganger de boot naar Terschelling opgegaan.
Ondertussen werd vrouwlief vanwege de hoogte van de auto aan de kant geparkeerd bij het laden van de boot
DSC_5088
Nadat de lage auto’s allemaal aan boord waren mocht ze natuurlijk mee. En zo kwamen ze (vrouw, kleine meid en bussie) aan op Terschelling:
DSC_5095
Daarna op de parkeerplaats 4 van de 5 fietsen van de auto gehaald en met de fiets naar de camping gereden.
Aangezien je op Terschelling geen fuck aan een auto hebt (anders dan als pakezel op de heen- en terugweg) nog een foto kunnen maken voor het inladen voor de terugweg:
Op de terugweg leek het erop dat ze het misschien toch prettiger vond om stil te staan in de volle zon: Tijdens flinke regen en onweer een storing in de versnellingsbak: Handmatig schakelen en niet verder dan de 3e versnelling kunnen komen. Uiteraard hielp de “gebruikelijke” reset (3 keer starten) om weer in normale modus te komen.
Volgende maand mag ze weer voor de APK. Maar eens zien of die fout (die zich nog wel een keer vaker heeft voorgedaan) zich uit laat lezen. Afhankelijk van hoe of wat mag ze dan een grote beurt met distributie.
Bij het boodschappendoen hebben we er namelijk verder geen last van gehad.
Verbruik tijdens de vakantierit: 1 op 8,6 ofwel 11,6 l/100km.
Uiteraard LPG
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat is maximale laadvermogen van zo’n bussie ...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
570 kg o.b.v. rijklaar gewicht. Daar zitten vrouw en gup van nu 2 al bij in.
150 kg fietsen en dragers.
50 kg tent.
En dan nog wat gewone bagage. Vooral veel volume zoals 6 slaapzakken, kleding voor 6, een paar campingstoeltjes, SImatjes etc…
Maar je kunt inderdaad niet met 5 volwassenen en 2 pubers in een C4GP. Wordt te zwaar…
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Welke banden heb je eronder laten zetten?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Net als de vorige keer Crossclimates
En nu wordt het echt storend.
Na een paar kilometer:
Storing Handrem
20201010_114126
Gevolgd door storing ESP/ASR
20201010_114134
Storing versnellingsbak
20201010_114139
Storing ABS
20201010_114139
En dan heb je dus een sequentiële bak met 3 versnellingen: Je kunt niet meer opschakelen naar hoger dan 3.
Over een week of 2 maar wegbrengen voor APK en dan eens laten kijken wat er loos is.
En bij het thuis parkeren dan natuurlijk opletten dat je de handrem er met de hand op moet zetten…
Uitlezen, ik schat 50% kans dat er een ABS sensor of de rempedaalsensor de verkeerde informatie geeft. Dan krijg je deze “typische cascade” aan storingen.
To err is human, not to err is divine.
ABS komt telkens als allerlaatste op. Handrem als eerste.
Volgens mijn vrouw trouwens ASR/ESP als eerste…
Als je ESP hebt dan Is het de ESP computer die de ABS wiel-signalen binnenkrijgt, die stuurt een signaal naar de ABS computer en de elektronische handrem via de BSI en de Can bus.Ik dacht dat de remschakelaar naar de BSI gaat. Uitlezen is het enige dat helpt.
To err is human, not to err is divine.
Gaat zeker gebeuren. Plan is over 2 weken voor de APK te gooien. Dan kan het allemaal in 1 keer.
Dat was sowieso al het plan (APK eind oktober), maar toen was de storing er nog maar af en toe.
Maar dit maakt me een stuk minder nerveus. Je denkt al gauw richting de bak, maar inderdaad als de info verkeerd binnen komt kan ik me voorstellen dat de auto in een veilige mode slaat.
(niet grappig trouwens: 80 km/u in 2)
Dat was deel 1.
ABS-storing rechtsvoor onsamenhangend.
Storing is gewist en er is een stuk mee gereden.
Met nog een paar andere dingen (iets met 2 stadslichtjes onder andere) was dat genoeg hiervoor.
Morgen volgt een grote beurt en dan zien we wel weer verder. Eerst maar weer rijden en zien wat er gebeurt.