Ik kan 4xvelg 165 onder mijn dame uit 1967 plaatsen. Bij navraag waarom 4x 165 en niet 2x 185 voor en 2x 165 achter gaf de persoon in kwestie aan dat met sneeuw deze 165 maat lekker ‘snijd’ door de sneeuw. (Moet er wel sneeuw liggen natuurlijk )
Ik zou er even mee kunnen rijden maar niet te lang zeggen de experts. Ik hecht grote waarde aan experts. Maar ben benieuwd naar ervaringen van DS19 rijders.
Wie kan mij vertellen wat er gebeurt als je een winterperiode rijd met 4x 165. Is dat nu slecht? Het Is 2 cm smaller, de omtrek Is voor en achter hetzelfde.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maakt geen klap uit. je snelheidsmeter gaat alleen meer aangeven…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oké, mooi! Dankjewel
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, hij gaat er écht niet lekkerder van rijden met die smalle bandjes….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25640
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee maar daar ging het niet om. Het lekkerst rijdt ie op de XVS. ook door de sneeuw.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De wielomtrek van een 165 is ongeveer 10% kleiner dan van de originele 180.
Je teller geeft in dat geval 10% teveel aan met 165 op de voorwielen.
Nou heb jij volgens mij een DV met hele lange 4e versnelling dus een ramp is dat niet.
De oudere typen ID/DS reden ook op 165 (X) dus het gaat prima als je je ID rijdt zoals ie bedoeld is.
Maar ik denk dat het in de sneeuw niet merkbaar anders rijdt met smalle bandjes.
Dus daar zou ik het niet om doen.
Welke band is dat trouwens? X-As? of de Nankang-XVS kloon?
Want een XVS profiel is inderdaad gewoon beter op een natte weg.
(nou begeef ik me misschien op glad ijs, Michelin XVS vs Nankang is heel veel over gediscussieerd)
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Niet de breedte van 165 of 185 bepaald de wielomtrek cq diameter. Dat doet het middelste getal in de bandenmaat en de velgmaat. 165x70x15 is kleiner dan 165x80x15. Je kunt de diameter uitrekenen. Bij 165x80x15 is de bandhoogte 80% van 165 mm x2 plus 15 inch. Zo krijg je de diameter.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Onder de latere DS zit standaard een 155-80-15, 165-80-15, 180-80-15 of 185-80-15
Allemaal 80 dus.
Alleen de XVS 185 is eigenlijk een 185-75-15 als je de wielomtrek terugrekent
H@ns, de Vredestein Snow 165 sr15 q86
Dank voor alle reacties.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6
In de sneeuw doet een winterband het beter dan een ouderwetse X-As of XVS.
Dus in dat geval zou je het kunnen overwegen.
Zelf heb ik nooit winterbanden onder de snoek gehad, is altijd goed gegaan.
Blijft natuurlijk de vraag of je met je snoek de pekel moet opzoeken…
Ik zet ze er onder ivm het spuiten van mijn velgen. Ik zal er maximaal zeg, 4-6 weken/weekenden mee rijden. Dus als ik nu een dagje weg wil dan kan ik in ieder geval veilig op weg. Ik vermijd dan wel de pekelwegen voor zover dat kan.
Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6