Hey iedereen,
2017 begon goed, maar sinds vandaag heeft de Xsara II N1 1.4i van 2001 van m’n vriendin een koelprobleem.
Ik heb hier op het forum ook al even gezocht maar gooi hem er hier ook al even bij, gezien ze morgen natuurlijk naar haar werk moet rijden.
Alles ging lekker, tot ze na haar vertrek bij de supermarkt plots binnen de minuut een melding kreeg van te warme koelvloeistof. Na telkens een kwartier wachten en 1 minuut rijden is ze dan zo thuis geraakt.
Ik vermoede eerst dat de onderste slang van de radiator los was gekomen, maar die zat nog volledig vast. Koelvloeistof een beetje bijgevuld (niet veel nodig), maar ook dan was ik de oprit nog niet af of hij stond al vlot op 100°C.
De radiator zelf is ijskoud, ik kan er zo mijn hand op leggen (overal, niet op enkele plaatsen.)
Moest het nu hier en daar koud zijn, zou ik denken dat er lucht in het systeem zit, maar ik heb hem in augustus nog volledig geflushed met water, dan nieuwe koelvloeistof en twee keer ontlucht.
Ligt het volgens jullie eerder aan de radiator, of de thermostaat?
Alvast bedankt!
PS: Ik vermoed momenteel dat de thermostaat blokkeert in gesloten toestand. Dat zou de koude radiator verklaren en het heel snel opwarmen (en oververhitten) van de motor.
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Terecht vermoeden!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Terecht vermoeden!
Kan de waterpomp ook nog een optie zijn?
Daarvan weet ik minder wat er zou of kan gebeuren moest die kapot zijn.
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Verwacht ik niet, heet blok i.c.m. koude radiator is bijna zeker een thermostaat die niet meer open gaat.
Die overigens veel makkelijker te vervallen is dan een waterpomp.
En in het geval van echte nood kan je zelfs zonder rijden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Verwacht ik niet, heet blok i.c.m. koude radiator is bijna zeker een thermostaat die niet meer open gaat.
Die overigens veel makkelijker te vervallen is dan een waterpomp.
En in het geval van echte nood kan je zelfs zonder rijden.
Zonder waterpomp, of zonder thermostaat? Want geen één van beiden zou ik durven. Als je zonder thermostaat bedoelt, ga ik ervan uit dat de motor dan continue gekoeld wordt (en dus eigenlijk niet opwarmt).
Ik zoek het meteen even op hoe ik de thermostaat vervang.
Ik vermoed ook dat ik deze nodig heb: https://www.rexbo.nl/gates/thermostaat-koelmiddel-th21689g1?c=100095&at=7830
Of andere met de rechte behuizing.
Orga-nummer is 08843 bij mij.
Alvast super bedankt voor alle hulp! Als ik nu nog zeker ben van dit onderdeel, ga ik hem meteen bestellen en dan is voor het weekend alles gefixt!
PS: Als je rijden zonder thermostaat bedoelt, kan ik dat ook zometeen nog proberen en meteen testen.
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zonder thermostaat natuurlijk!
Onderdeelnr. Citroën is 1336Q1
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Zonder thermostaat natuurlijk!
Zonet nog toegevoegd aan m’n vorige post:
PS: Als je rijden zonder thermostaat bedoelt, kan ik dat ook zometeen nog proberen en meteen testen.
Dat ga ik dus nu doen.
Ik zoek even uit hoe ik hem verwijder en breng je straks of morgen op de hoogte!
M’n vriendin is alvast blij, dikke kus van haar!
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bovenste slang tussen blok en radiateur, waar deze op het blok is aangesloten, dat is de thermostaat.
Alleen herroep ik bij deze dat je zonder kan rijden, de slangtuit is er namelijk onderdeel van.
Wat je wel kan doen is de thermostaat in een pannetje water doen, wat je aan de kook brengt.
Bij ca. 89 gr C moet deze open gaan, doet ie dat niet, stuk!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Bovenste slang tussen blok en radiateur, waar deze op het blok is aangesloten, dat is de thermostaat.
Alleen herroep ik bij deze dat je zonder kan rijden, de slangtuit is er namelijk onderdeel van.
Wat je wel kan doen is de thermostaat in een pannetje water doen, wat je aan de kook brengt.
Bij ca. 89 gr C moet deze open gaan, doet ie dat niet, stuk!
Dat zijn van die handige tips waar ik zelf nooit aan zou denken, en dat je ook nergens leert. Echte ervaring zeg maar!
Ik heb het ondertussen ook door denk ik. Bovenste radiatorslang zit aan de kant van het blok over die rechte tuit van de radiatorbehuizing, en die zit met een flens en 2 boutgaten vastgebout aan het blok. Dus die bovenste slang ervantussen, thermostaat eruit en dan testen maar.
Alleen spijtig van de vrij nieuwe koelvloeistof, gelukkig heb ik hier nog een verse kan staan. (En anders kan er tijdelijk ook altijd gewoon water in, maar met die vorst temperaturen natuurlijk heel gevaarlijk)
Dat demonteren en testen zal niet meer voor vandaag zijn.
Een geluk bij een ongeluk moet ik morgen niet gaan werken wegens een begrafenis, kan ik mijn vriendin naar haar werk brengen en daarna de thermostaat testen. Als die dan niet werkt, nieuwe bestellen.
Heb meteen ook even opgezocht hoe een thermostaat eigenlijk werkt. Beste oude techniek, wel mooi gevonden.
Mag die thermostaat volledig ondergedompeld in 90°C water, om te testen?
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ja hoor, kan gemonteerd inwendig ook boven 100 gr C worden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Ja hoor, kan gemonteerd inwendig ook boven 100 gr C worden.
Da’s natuurlijk ook waar
Ik hou je zeker op de hoogte. Aan zo een hulp heb je tenminste wat. Altijd leuk om forums te hebben waar je wat bijleert en snel geholpen wordt.
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Slecht nieuws,
De thermostaat daarnet in kokend water gedropt (temperatuur ±92-93 graden) en hij gaat mooi open, en ook weer lekker dicht als hij onder de kraan met koud water terechtkomt.
De dichting is wel gescheurd, dus vervangen zal sowieso geen kwaad kunnen, maar dat gaat niet het probleem zijn met m’n koeling natuurlijk. Nog ideeen wat er mis kan zijn?
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Verdere mogelijke oorzaken, o.a.:
. inwendig verstopte radiateur, maar je gaf aan het systeem al geflusht te hebben, waarmee?
. waaier van de waterpomp van de as af, kan eigenlijk alleen met een kunststof waaier, geen idee of in de Xsara zo’n waaier zit
In het laatste geval moet, als de thermostaat geopend is, er toch enige thermosyphonische circulatie zijn en wordt de radiateur gewoon egaal warm.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Verdere mogelijke oorzaken, o.a.:
. inwendig verstopte radiateur, maar je gaf aan het systeem al geflusht te hebben, waarmee?
. waaier van de waterpomp van de as af, kan eigenlijk alleen met een kunststof waaier, geen idee of in de Xsara zo’n waaier zitIn het laatste geval moet, als de thermostaat geopend is, er toch enige thermosyphonische circulatie zijn en wordt de radiateur gewoon egaal warm.
Systeem is geflushed met doodnormaal water. Dan alles eruit laten lopen, nieuwe koelvloeistof erin, en tweemaal ontlucht.
Ik vermoed, dat voor dat laatste, de koelvloeistof ook te snel opwarmt. Binnen 60 seconden staat die al boven 100 °C
Zou ik de radiator kunnen testen door hem te demonteren en dan water erdoor laten lopen? Water erin langs de bovenste radiatorslang? Of stel je iets anders voor?
2001 Citroën Xsara 1.4i (te koop)
1992 Volkswagen Vento 2.0GT
1997 Yamaha Warrior 350cc
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
als dat zo snel gaat moet er haast wel lucht in het systeem zitten. Lucht warmt veel sneller op dan koelvloeistof….
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
ik denk dat je koelvloeistof temperatuursensor gewoon defect is, als je na 60 seconden een melding krijg is die bij mij eerste verdachte.