Sinds gistermiddag krijg ik mijn auto niet meer gestart, in plaats daarvan maakt ie een tikkend geluid als ik hem probeer te startten.
Heb ik een nieuwe accu nodig of kan dit ook nog iets anders zijn?
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Dat kan, maar het zou ook kunnen dat je startmotor vastzit of zo. Dat is soms op te lossen door een paar (semi-voorzichtige) tikken op de startmotor te geven met een hamer, maar voordat je dat doet zou ik eerst eens kijken wat je auto doet als je hem met startkabels aan de accu van een andere auto verbindt. Als hij het dan wel doet ligt het aan je accu, zo niet dan ligt het aan iets anders (zou geloof ik ook nog je startrelais kunnen zijn, maar daar kunnen anderen op dit forum je beter mee helpen dan ik).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ja doe eerst maar even startkabels vanaf een andere auto, het vaakst is de accu gewoon leeg.
Misschien had je iets aan laten staan, binnenlicht, kofferbaklampje of wat ook dat niet via het contactslot loopt.
Had je niets aan laten staan en was ie spontaan leeg, doe er dan maar een nieuwe in.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Zelfs dan zou ik eerst de accu eens opladen (al dan niet door een flink stuk te rijden) en kijken of hij dan goed blijft werken. Het kan best zijn dat je zelf niet door hebt gehad dat er nog ergens een lampje brandde of zo.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Bedankt voor jullie hulp!
Met startkabels weer aan de praat gekregen dus het was inderdaad de accu.
Lijkt het nu weer prima te doen maar ik stop er denk ik toch maar een nieuwe in, voorkom liever dat ik weer ergens stil kom te staan.
Laatste vraag, dit word de eerste accu die ik ga kopen.
Maakt het nog uit of ik deze online bestel of ergens uit een garage haal?
online bestellen en zelf erinzetten kan wel oplopen tot 50euro goedkoper. gewoon ff vergelijken,
Of vandaag gewoon zelf bij een automaterialenzaak ophalen en er in zetten (google even voor eentje in de buurt)
Met 50-70,- euro ben je wel klaar.
Als je het kenteken daar noemt, weten hun welke er in moet.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Na het vervangen van de accu is de ECU gereset doordat het systeem spanningsloos is geweest. Daarom bij de eerste keer starten de motor eerst stationair laten draaien ivm kalibratie. De ECU zal een aantal fases doorlopen, waarbij het toerental varieert. Niks aan de hand, nergens aankomen en sowieso geen gas geven. Bij afslaan opnieuw starten en wederom overal afblijven. Na een minuut of vijf moet ‘t wel klaar zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Is dat bij alle PSA-motoren met een ECU zo? Is me nooit opgevallen, terwijl ik toch wel een paar keer een accu heb aangesloten in auto’s…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Of even via een paar startkabels op de klemmen en een auto er naast spanning zetten op je klemmen terwijl je de accu wisselt. Hoeft er niets gereset te worden omdat hij niet spanningloos wordt.
Ook heel handig als je de radiocode niet weet.
En als je minder handig bent staat de boel in de fik. Of erger.
Ik draai gewoon de minkabel eerst los (veiligst) en aan de gang ermee.
Zorg dat de elektrische ramen dicht zijn en een deur open! Voordat het stomme ding voor de grap op slot wil slaan.
Radio instellen en klaar ben je. Die ecu doet het zelf allemaal wel.
Als je minder handig bent moet je het laten doen.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Hoewel een accu vervangen niet zo’n lastig klusje is. Maar je moet er wel vertrouwen in hebben dat je dat zelf kunt inderdaad. Zo niet, dan zou ik het ook laten doen.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015
- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Dat de accu op dit moment slecht word is niet gek, de vorst haalt alle zwakke accu’s er meteen uit. Even vullen met demi voor de vorst komt (of het moet een onderhoudsvrije zijn) voorkomt dit soort dingen.
Daarnaast is het wisselen van een accu een eitje, als je maar eerst de min los haalt. Je zal niet de eerste zijn die zichzelf electrocuteerd of verbrand omdat ie eerst de plus loshaalt (en vervolgens tegen de carroserie laat vallen.BOEM!)
twwe polen en een klem…das 3 keer schroeven…mooi zelf doen anders ben je zo 2 tientjes extra kwijt.
Tevens, als de nieuwe erin zit, even meten met motor uit en motor aan. Uit moet de accu (nieuw is redelijk vanzelfsprekend) 12,4/12,8 Volt geven ongeveer. Met de motor aan mag dit 13,5 zijn met af en toe een piek tot max 14,4 bij het aanslaan van de kachel, lampen etc.
Als dit afwijkt kun je kijken naar de snaar en dynamo (koolborstels) en bij teveel laadspanning dus naar de spanningsregelaar. Ik vermoed echter gewoon een vorst-accu. Je accu is maar zo goed als je slechtste cel
Dat snap ik niet, als je de pluskabel van de accu losneemt, dan kan er ook geen sluiting meer ontstaan als die accuklem de carosserie raakt toch?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar wel als tijdens het losmaken de sleutel tegen de carrosserie aankomt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.