Goedemiddag mede forumleden, weet iemand toevallig het aanhaalmoment voor de cilinderkop van een pluriel?
na even zoeken op Google kwam ik wel iets vergelijkbaars tegen voor een 206 1.4 blok met 75 pk uit 2000, geeft je een indruk misschien…..
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/peugeot/148251-aanhaalmoment-kopbou.html
nogmaals, dit is mogelijk niet geschikt voor het blok in de Pluriel
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Als het inderdaad een 1.4 blok is zoals de 206 is het 20Nm aandraaien en 1 keer 120 en nogmaals 120 graden aandraaien in de juiste volgorde.
Let wel op de kopbouten zijn niet herbruikbaar het zijn rekbouten.
Mijn kop lekt iets links voor, als je voor de auto staat. Ik dacht de kop dan nogmaals na te trekken maar dat is gisteren niet gelukt.
Als je de kleppendeksel verwijderd kom je twee busjes tegen en een grote olieverdeelplaat.
Dan kijk je op de nokkenas met klepstoters en heel veel olie…
Ik kan dus niet goed zien waar de bouten zich bevinden die ik zou kunnen natrekken…...
Iemand toevallig een foto van die bovenzijde maar dan zonder olie?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Geef eerst eens even aan wat voor blok je hebt, een 1.4 of een 1.6.
Heb je een 1.4 en is de lekkage motorolie?
Zo ja, bekend verschijnsel bij dit type.
Natrekken van de kopbouten helpt ook gewoon niet.
Dus, of accepteren of anders koppakking laten vervangen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het is een 1.4 uit 2007.
Koppakking laten vervangen kost €600,-
Voor mij een hoop geld en dan nog de onzekerheid wat daarna nog mogelijk komt.
Een koppakking die er bij 112.000 km uit knalt vind ik niet echt vertrouwen geven…..
Je schrijft dat de kopbouten nadraaien “ook gewoon niet helpt”.
Maar wat heb ik te verliezen om het iig te proberen?
Wel triest dat deze motor zoveel jaren al wordt gebruikt en dat het probleem een bekend verschijnsel blijft.
Je zou denken dat ze dat in al die jaren wel eens zouden elimineren.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Met aantrekken red je het niet, je maak alleen maar kans dat het erger wordt.
Deze motoren zijn best betrouwbaar, maar wel met juiste onderhoud en zorg.
In jou geval zou ik de koppakking vervangen en distributie als die nog niet gedaan is.
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Die koppakking knalt er echt niet tussenuit, maar gaat alleen motorolie zweten op die hoek.
Daar loopt namelijk het oliekanaal naar de cilinderkop toe.
Het zweten is het gevolg van de constructie van de koppakking en daar is inderdaad een verbeterde versie van.
Aanhalen van de kopbout op die hoek heeft geen zin, de stalen ringen in de pakking, die de afdichting naar de cilinders vormen, en de stijfheid van de kop houden dat tegen.
Daarnaast zal de bout al met het voorgeschreven moment en nadraaihoek aangehaald zijn.
Zoals reeds vermeld, het is een rekbout, dus verder aanhalen dan toegestaan geeft het risico van breken en dan ben je echt op slopershoogte.
Dus gewoon accepteren dat het blok een natte hoek heeft, meestal wordt dat niet zo erg dat dat bij de APK de lekkage tot afkeuring leidt.
En anders even slikken en de knip opentrekken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Hebben jullie nog tips voor een goed, liefst Nederlands, werkplaats handboek van de pluriël 1.4?
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Naast het originele dealer-WPH is er geen Nederlandstalig boek, voor zover ik weet.
En al helemaal niet specifiek over de Pluriel.
Wat betreft alle techniek behalve het dak zou je het hier mee moeten doen.
https://haynes.com/en-gb/citroen-c3-petrol-diesel-02-09-haynes-repair-manual
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986