Mij is geleerd met het eenvoudigste te beginnen. Das de voorraad bol. Ook is mij altijd verteld dat als de BX in de rijstand staat en je trapt op de rem de hij 1 keer mag tikken. Rem los en weer remmen 1x tikken. Blijft hij tikken dan is de voorraadbol slecht/kapot. Voorraadbol kost ook de wereld niet..
Van dat remmen wist ik niet. Wat de bol betreft: deze had zoals gezegd nog 58 bar en is nu weer als nieuw: 62 bar.
Ik vind de tip van Jantje 48 helemaal niet zo gek!
In de laagste stand test je waarschijnlijk het primaire systeem van de hydrauliek: de pomp, de bol en de drukregelaar.
Dat is overigens ook de maximale druk die de pomp moet opbrengen.
In het veersysteem is die druk alleen zo hoog in de hoogste stand!
Als ie in de laagste stand wel snel afslaat moet je het waarschijnlijk verderop in het systeem zoeken.
Remservo wil ook nog wel eens intern lekken.
Debietregelaar weet ik eigenlijk niet.
Maar ik stoor me niet echt aan het fenomeen, het is mijns inziens niet gevaarlijk.
Zojuist even getest met de auto in de laagste stand. Het gedrag is hetzelfde als in een hogere stand: de regelaar slaat bij starten in -wat ik niet snap- en sluit na pakweg een minuut. Als hij korte tijd later weer inslaat, blijft hij wederom lang draaien, tenzij ik gas geef. Remmen heeft geen effect op het lopen van de motor.
Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik nu getest heb. Wellicht heb je toch gelijk, H@ns: gedurende die vier jaar met stuurbekrachtiging heeft het (te kleine?) pompje hard moeten werken, met extra slijtage als gevolg. Toch ga ik morgen of volgende week eerst eens kijken of er veel retour van het stuurhuis komt, want daar een slang (?) losmaken lijkt me aanzienlijk minder werk dan de pomp vervangen. Is het stuurhuis goed, dan monteer ik als proef de XM-pomp, alhoewel die misschien de bevestigingspunten en de HD-uitgang op een andere plaats heeft zitten.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De suggestie om de vering laag te zetten deed ik inderdaad om interne lekkage van de vering uit te sluiten als oorzaak. Ik weet niet hoe het precies werkt als er een debietregelaar in hert systeem zit, maar ik denk toch sterk in de richting van niet voldoende op druk komen. Dit kan komen door slijtage van de pomp of interne lekkage in het stuur. De drukregelaar had je zelf al uitgesloten. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de leidingen naar het stuurhuis afsluit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Omdat de pomp, na het verwijderen van de dynamo, tamelijk gemakkelijk te bereiken is, ben ik daar vandaag maar aan begonnen; het stuurhuis komt eventueel later.
De pompen zijn even groot, met twee uitwendige verschillen: bij de BX-pomp (links op de foto) staan de in- en uitlaat iets gedraaid ten opzichte van elkaar, en belangrijker: de omtrek van de poelie, gemeten aan de binnenzijde, is 10 cm langer dan die van de XM-pomp (32,5 cm t.o.v. 22,5 cm). Met de riem verstellen kun je zo’n verschil hoogstwaarschijnlijk niet overbruggen, dus morgen maar eens kijken of ik een kortere riem kan krijgen. Als ik mij niet vergis, betekent een kleinere poelie, als de pompen inwendig hetzelfde zijn, trouwens een hogere opbrengst (omdat hij sneller rond is).
Ik denk trouwens dat ons verhaal niet helemaal klopt.
Bij de niet bekrachtigde sturen zit de pomp rechtstreeks op de drukregelaar.
Bij de bekrachtigde sturen levert de pomp aan de debietregelaar en die verdeelt dan weer naar drukregelaar, hoogteregelaars, stuurservo en remservo.
Met de laagste stand heb je eigenlijk alleen de veercilinders uitgesloten…
En die waren vóór je stuurbekrachtiging in orde.
De XM pomp zal inderdaad sneller rond gaan met de kleinere poelie. Dat zou ten goede moeten komen aan de opbrengst.
Ik ben benieuwd of het allemaal past. Ook met de uitlijning van de aandrijfsnaar.
Is wel een leuk experiment…
@ H@ns:
Goed dat je de uitlijning van de aandrijfsnaar even noemt, want daar had ik zelf niet aan gedacht! Ik heb het meteen gecontroleerd en gelukkig: de afstand van het punt waarop de pomp tegen het blok geschroefd zit tot aan de poelie is bij beide pompen hetzelfde. Een nieuwe snaar met een ongeveer 10 cm kleinere omtrek moet te krijgen zijn, lijkt me.
Vandaag de XM-pomp erop gezet (zie foto). Een paar opmerkingen:
- Het getuigt van een denkfout als je meent een in omtrek 10 cm kleinere snaar te moeten monteren als de omtrek van de poelie 10 cm kleiner is. Immers, de poelie maakt deel uit van een driehoek: de krukaspoelie, de poelie van de pomp en het verstelbare meeloopwieltje. Bij een kleinere poelie komt alleen het bovenste punt van de driehoek wat lager te liggen; de rest blijft hetzelfde. Na wat trial & error kwam ik uit op een snaar van 775 mm, wat naar ik meen maar 25 mm korter is dan de snaar die erop zat.
- Het lijkt erop dat ik van de regen in de drup ben geraakt: pomp en drukregelaar blijven nu onafgebroken aan het werk, ook als je gas geeft. Het kan inbeelding zijn, maar ik heb zelfs de indruk dat de auto, vooral voor, wat moeizamer omhoog komt. Zo’n XM-pomp zal toch niet zwakker zijn dan die van een BX? Door de kleinere poelie zou hij zelfs een fractie meer opbrengst moeten geven.
- Na verloop van tijd wordt de poelie zó warm dat je hem niet meer beet kunt pakken, terwijl de uitlijning volgens mij klopt. (Het hart van de poelie staat niet naar buiten of naar binnen ten opzichte van de andere twee.) Ook de riem zelf wordt warmer dan de multiriem die ernaast zit. De pomp zelf wordt niet verontrustend warm.
Wat te doen? Op zoek gaan naar een BX-pomp voor een auto met stuurbekrachtiging, of toch eerst maar naar het stuurhuis kijken, als mogelijke oorzaak van een retour die zo groot is dat de pomp er niet tegenop kan.
Loopt de v-snaar niet te diep in de poelie. Dus de riem zou te smal kunnen zijn. Als je een merkteken op de poelie zet kun je dan ook zien dat hij slipt?
Nee, de riem ligt niet te diep. Ik had gisteravond zelfs even de indruk dat hij een fractie van een millimeter hoger op de poelie lag dan bij mijn oude pomp, maar later leken ze me toch weer even hoog te liggen. Als je erlangs kijkt, zie je ook dat de riem niet de “bodem” van de poelie bereikt.
Vooral als alles nog koud is, hoor je bij gas geven wel wat gekrijs, en in combinatie met een heet wordende poelie zou dat kunnen betekenen dat de riem slipt en nóg strakker moet. De oorzaak van het geluid zou wellicht ook nog de multiriem kunnen zijn, want deze moet, als je zoals ik airco hebt, veel strakker staan dan wanneer alleen de dynamo hoeft te worden aangedreven.
Voor het eigenlijke probleem (een drukregelaar die niet afslaat) zal strakker zetten, vrees ik, weinig uitmaken, maar wie weet… Vandaag weet ik meer.
We lijken weer terug bij af te zijn. Vannmorgen de snaar nog strakker gezet, waardoor het krijsen bij gas geven en de te hete poelie zich nu niet meer voordoen. (De poelie wordt nog steeds wel warm, warmer dan de pomp zelf, maar je kunt hem wel gewoon beetpakken en je krijgt geen rook zoals gisterenmiddag.)
Voor de rest is het probleem gebleven: de regelaar blijft openstaan, totdat je gas geeft. Daarna duurt het wel weer een minuut of zo voor hij opnieuw opengaat, wat volgens mij betekent dat de auto niet extreem snel wegzakt en dat dus de interne lekkage niet door het veergedeelte wordt veroorzaakt. Het stuurhuis is nu suspect number one.
Er van uitgaande dat de XM-pomp goed is heb je dan hiermee uitgesloten dat het aan de pomp ligt.
Wim,
Disciplus Simplex
Die pomp is in 2011 door dhr. Hagen (van Hagen & Schildkamp) voor veel geld gereviseerd. Achteraf was revisie van deze (tweede) pomp niet nodig geweest, want mijn “eigen” pomp bleek gewoon goed, en zo is de gereviseerde, na misschien een jaar gebruikt te zijn, op de plank beland.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb nog even over de drukregelaar nagedacht. Het komt wel eens voor dat de ontlast schoef niet geheel afsluit. Dat komt dan omdat de kogel het gaatje niet goed afsluit. je kan de ontlastschroef eruit draaien (let op! de kogel heeft een veer die hem naar buiten duwt!!) en dan een tik op de kogel geven zodat ie zich weer zet in de zitting.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>