Heeft iemand een goede ervaring met achteraf ingebouwde Xenox verlichting van een willekeurig merk?
Met vriendelijke groet, Jaap Nederlof
Xenon
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Is maar net hoeveel geld je er voor uit wil geven.
Er zijn al setjes te koop voor weinig (uit China) maar ook bijv. Pilot die over het algemeen best prijzig zijn.
Ik heb een Pilot set zo’n 7 jr. geleden ingebouwd in een V70 ‘99 enige wat er na verloop van jaren kapot ging waren de lampjes.
Heb er toen goedkope lampjes ingezet (op de gok) en deze doen het nu al zo’n 3 jr.
Ballasten van een ander merk geen ervaring mee.
Zou eerst een Chinees setje monteren, neem wel een 4300K of 5000K (spierwit licht) alles wat hoger is heeft een blauwe gloed
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
edit mod: citaat van het direct voorafgaande bericht gewist
Aangezien dit een Citroënforum is, is het misschien ook interessant te weten dat 2700 K en 3000K ook leverbaar zijn en geel licht opleveren.
Super bedankt voor de adviezen.
Met vriendelijke groet,
Jaapo.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 21-10-2014
- GS/GSA GSA X3
- BX 16TRS
- (Grand) C4 Picasso C4 Piasso Intensive 155THP
- BX BX 16TRI
- Saxo 1.1
- C3 1.4
Heb je voor Xenon dan geen automatische hoogteverstelling van de koplampen nodig? Dacht dat verplicht was mede als koplamp wis/was installatie.
Iemand die daar meer over weet?
Peter
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 19-02-2017
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 16V VTR
Aanpassing xenonregeling vanaf 1 april 2012 (Nederland)
De keuringseisen (APK) dat een voertuig voorzien van dimlichten met gasontladingslampen (xenon) en in gebruik genomen genomen na 31 december 2006, voorzien moet zijn van automatische hoogteregeling en koplampreinigingsinstallatie, komen per 1 april 2012 te vervallen. Deze twee eisen worden geschrapt omdat ze niet langer actueel worden geacht gezien de ontwikkelingen van gasontbrandingslampen op de markt. Door het vervallen van deze eisen uit de Regeling Voertuigen wordt voorkomen dat voertuigen onnodig aangepast moeten worden. Dit betekent dat bij inbouw van xenonverlichting, onafhankelijk van de ingebruiknamedatum van het voertuig en onafhankelijk van het aantal lumen geproduceerd, geen koplampreiningsinstallatie en hoogteregeling meer ingebouwd hoeft te worden.
C4 Coupe 1.6 16V ‘05 lpi EKQ Rouge LN. 217.000 km
Volvo V70 2.5 10V ‘99 lpi Sandstone met. 570.000 km
Fiat Grande Punto 1.4 8V ‘09 lpi Black uni 214.000 km
Jaapo schreef:Heeft iemand een goede ervaring met achteraf ingebouwde Xenox verlichting van een willekeurig merk?
Met vriendelijke groet, Jaap Nederlof
Je weet hoop ik dat achteraf niet toegestaan is ?
Je kan een hoge boete oplopen en/of tegen boze (verblindde) weggebruikers aanlopen..
M vr gr, P Kessen.
Euh Pkessen, dit topic is anderhalf jaar oud dus reageren heeft niet heel veel zin. Jaapo zal het denk ik niet meer lezen.
Daarbij is achteraf xenon inbouwen prima legaal, mits lichtbeeld klopt en je geen weggebruikers verblind. Als een van die 2 niet kloppen, val je bij de APK vanzelf door de mand.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien illegaal in Belgie? Net als het afwijken van de bandenmaat?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Pkessen schreef:Jaapo schreef:Heeft iemand een goede ervaring met achteraf ingebouwde Xenox verlichting van een willekeurig merk?
Met vriendelijke groet, Jaap NederlofJe weet hoop ik dat achteraf niet toegestaan is ?
Je kan een hoge boete oplopen en/of tegen boze (verblindde) weggebruikers aanlopen..
Oude regelgeving, deze is allang weer aangepast.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
HID (xenon) is alweer achterhaald.
Ik heb alles er al weer uitgesloopt en vervangen door LED.
Kost nix via Aliexpress.com
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
FastFred schreef:Euh Pkessen, dit topic is anderhalf jaar oud dus reageren heeft niet heel veel zin. Jaapo zal het denk ik niet meer lezen.
Daarbij is achteraf xenon inbouwen prima legaal, mits lichtbeeld klopt en je geen weggebruikers verblind. Als een van die 2 niet kloppen, val je bij de APK vanzelf door de mand.
Dat is helaas niet waar of zeer onbetrouwbaar.
Kijk maar eens op de sites van Xenon verkopers , ze hebben allemaal onderstaande quote in hun aanbiedingen staan. Voor zowel Xenon als Led. Europees is alleen de voor de armatuur opgegeven lichtbron toegestaan!
Quote: “Dit product is niet bestemd voor de openbare weg vanwege een EU verordening. Lees hier wat dit precies inhoud voor het plaatsen van deze verlichting in uw voertuig.”
Doen ze niet voor de lol , maar als je zou komen klagen kunnen ze tegen je zeggen “het staat er toch duidelijk dat het niet mag” !!
M vr gr, P Kessen.
Lezen is moeilijk
Daarbij is achteraf xenon inbouwen prima legaal, mits lichtbeeld klopt en je geen weggebruikers verblind
Dus ja, die xenon of LED pit mag je inderdaad niet maar zo in een halogeen armatuur duwen.
Pkessen schreef:
Quote: “Dit product is niet bestemd voor de openbare weg vanwege een EU verordening. Lees hier wat dit precies inhoud voor het plaatsen van deze verlichting in uw voertuig.”
Dat staat ook op de verpakking van de LED lampjes die ik in mijn kentekenplaat verlichting heb zitten.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het product waarvan u bent verwezen is niet bestemd voor de openbare weg.
U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting. Dus bijv. H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege de Nederlandse wetgeving ‘Regeling voertuigen’ (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten nader is opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hier van toepassing.
Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting die bijvoorbeeld in een T-fitting worden geplaatst. Dit betekent dat de lampen volgens deze regels niet mogen bestaan voor de openbare weg voor deze fittingen. Dit gezien deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen.
Dit betekent dat de lampen niet bestemd zijn voor gebruik op de openbare weg. Deze lampen zijn uitsluitend te gebruiken buiten de openbare weg.
Bron: https://hidxenonverlichting.nl/eu-verordening
Oftewel, xenon pitten met een H-fitting (geschikt om te plaatsen in halogeen armaturen dus), mag niet.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon