Zit er een gradenboogje op?










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
De auto is in april 1972 voor het eerst op naam gezet in Frankrijk. Hier staan de curves beschreven per type: http://www.123ignition.nl/product.phtml?id=168
C12 komt overeen met de Ducellier 4254C die op mijn auto zat. Hoeveel toeren de auto stationair maakt weet ik niet, de toerenteller werkt niet. Waarop zit de toerenteller trouwens aangesloten op een DS uit 72?
Egbert, Ik heb eerst het BPD opgezocht, vervolgens met een boortje het vliegwiel geblokkeerd. Bij 0 graden op de gradenboog heb ik een merkje gezet op de poulie. Vervolgens de 123 gemonteerd waarbij de rotor en de verdeelkap wijzen naar de 1e bougiekabel. Vervolgens auto gestart en vond de auto niet lekker lopen waarop ik met de stroboscoop heb gekeken waar het merkje op de poulie stond, dit was na 0 graden. Vervolgens de ontsteking wat bijgedraaid op gevoel,staat nu op ca. 5 graden voor nul.
Ik zal het aanbevolen topic even doornemen.
Bijna goed, maar je moet nu bij stationair loop met de stroboscoop op ongeveer 12 graden voorontsteking zetten ( is ongeveer 1cm op de graden boog).
De curve die je neemt is niet heel erg kritisch.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Op de nokkenaspoelie (gradenboog) 6 gr voorontsteking dus toch?
Maar beter is 14 gr bij 2000 rpm.
Als het goed is moet het aardig overeenkomen.
Die toerenteller zit aangesloten op de secundaire kant van de bobine.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
H@ns schreef:Op de nokkenaspoelie (gradenboog) 6 gr voorontsteking dus toch?
Maar beter is 14 gr bij 2000 rpm.
Als het goed is moet het aardig overeenkomen.
Oeps ga ik toch ook de fout in.
Inderdaad 6gr nokkenas (= 12 gr krukas) bij stationair= 1cm op de graden boog
Volgens WPH inderdaad 14 gr nokkenas bij 2000 rpm, maar dan moet je een goed geijkte toerenteller hebben
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper










Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Heb de ontsteking iets bijgesteld en nu loopt de auto perfect! De auto trekt vanuit elke positie vloeiend naar zijn top.
Bedankt allen voor de goede adviezen!