Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
van de voorpagina:
DS introduceert: de eerste échte DS!
Waar de DS 3, 4 en 5 hun leven begonnen als Citroën is de tijd aangebroken voor het merk DS om definitief haar wings te spreiden. De DS 7 Crossback is de eerste échte DS, en een voorbode van wat er de komende jaren gaat volgen. Wij mochten de DS 7 Crossback in eigen land aan de tand voelen.
De internationale persintroductie van de DS 7 heeft al even geleden plaats gevonden. Helaas was er voor ons geen gelegenheid daaraan deel te nemen. Om dat leed te verzachten mocht uw redacteur zich, samen met nog een aantal journalisten, naar Buitenplaats Amerongen begeven. Hier vond niet alleen de dealerintroductie voor Nederland plaats van de DS 7, maar konden ook geselecteerde klanten kennis maken met de nieuwe DS-telg.
De locatie lijkt mooi gekozen, alhoewel het weer grijs stemt. De buitenplaats van het kasteel oogt luxe en getuigt van ancienniteit, beide door DS Automobiles gekoesterde waarden. We vergeven het dat een paar Toyota’s het ritje per golfcart van de parkeerplaats buiten het terrein naar de evenementenlocatie ontsieren. Binnen worden we met alle egards ontvangen door een rits hostessen en hosts, koffie en mooie sapjes. Anne Lobbes, directeur PR van DS Automobiles neemt een deel van de presentatie voor rekening en we mogen wederom Ivo Groen de hand schudden, die als designopperhoofd bij DS Automobiles de leiding over het ontwerpproces heeft gehad. Dat deed hij niet alleen: hij gaf tijdens het hele project leiding aan een team van zes, dat elk ook weer leiding gaf aan een team. Zo werd de visie van Ivo over wat een DS zou moeten zijn in verschillende disciplines opgedeeld. Voor de hand liggend zijn natuurlijk facetten als design van het exterieur en design van het interieur, maar natuurlijk ook gebruik van materiaal, geluidsisolatie en toepassing van audio, en ook zeker technologie en actieve veiligheid.
Groen benadrukt dan ook dat de DS 7 getekend is met ‘sensuele’ lijnen, die allen een bepaalde functionaliteit kennen. De twee subtiele, parallel lopende vouwen op de motorkap accentueren het DS-logo. Een haast onzichtbare lijn begint halverwege de dakstijl boven de voorportieren, wordt naar achter wat geprononceerder, om in de zwart kunststoffen zijflank van de achterklep een lijn te tekenen die weer aan de door de DS 7 afgeloste DS 5 doet denken. Tegenonder de sensuele lijnen staat een ander design-statement: Cutting Edge. De led-dagrijlichten, led-koplampen en DS-Wings in de neus getuigen hier visueel van, maar verwijzen impliciet naar de vele hypermoderne, actieve veiligheidssystemen en de belofte van klasse 2 autonoom rijden.
Gevraagd naar een typische DS-trek (men benadrukt dat de oer-DS en SM ankerpunten voor wat betreft het ontwerp zijn geweest) stipuleert Groen dat elk model DS vooral ook op zichzelf moet staan, maar uitblinkt in een ontwerp dat déze auto ten doel staat. In het interieur vinden we behalve de eerder genoemde hoogwaardige materialen een dashboard dat in een boogvorm om de passagiers heen is gewelfd. Aan alle bedieningselementen - normaal een bron van kritiek omdat deze vaak identiek zijn aan de knoppen en schakelaars uit de PSA-schappen - lijkt een eigen, luxe DS-signatuur te zijn toegevoegd. De startknop pulseert rood als een smachtend hart en uit het dash klapt een - door Ivo Groen persoonlijk geselecteerd - B.R.M-uurwerk omhoog.
De DS 7 is een wereldauto en tegenwoordig betekent dat vooral dat de mening van het Chinese koperspubliek een belangrijke factor is. Dat de ‘7’ in identieke vorm in China verkocht wordt levert ons een langere wielbasis, meer beenruimte achter en zelfs elektronisch in te stellen rugleuningen voor de achterpassagiers op. Allemaal zaken waar wij Europeanen normaalgesproken niet mee verwend worden. Ten opzichte van de DS 5 gaan de achterin plaatsnemende passagiers hier zeker op vooruit. Uw redacteur (met 1.88m van gezonde Nederlandse lengte) kon zonder problemen achter de voor hemzelf ingestelde bestuurdersstoel plaatsnemen, en dat wil wat zeggen.
Behalve een aansprekend ontwerp, door DS zelf aangeduid als ‘avant-gardistisch’ moet de afwerking van de auto een weerspiegeling zijn van Franse luxe, materiaalgebruik en verwerkingstechnieken. Hiervoor zijn verschillende ‘inspirations’ bedacht. Dit zijn niet zozeer uitrustingsniveaus zoals we die gewend zijn, maar eerder ‘sferen’ waarin de auto’s zijn uitgevoerd, allen gebaseerd op Parijse begrippen. Te denken valt aan ‘Bastille’, naar Place de la Bastille: materialen in reliëf en accenten in goud en zilver. ‘DS Rivoli’: leder en diamantvormige accenten. Inspiration DS Opéra verwijst naar de eclectische architectuur en de edele materialen van het interieur van een van de meest prestigieuze operagebouwen ter wereld waar alles bedacht en gemaakt is om te verleiden en te vervoeren. Inspiration DS PERFORMANCE Line richt zich op mensen die een combinatie van sportiviteit en elegantie willen. Tenslotte is er nog de Inspiration ‘Faubourg’, die samen zal vallen met de (latere) introductie van de hybride DS 7 E-Tense 4x4.
Degenen die vaker productpresentaties bijwonen zijn niet zo snel onder de indruk van hetgeen de marketing- en communicatieafdelingen bedenken om een auto - of welk ander product dan ook - aan te prijzen. Maar wanneer Anne Lobbes ons belooft dat we na het proefrijden de sleutel van de DS 7 niet meer in willen leveren is het moeilijk dit als onoprechte verkooppraat op te vatten. Vooral ook omdat we deze auto nu al het gedroomde succes toewensen. Rijden dus!
De door ons gekozen DS 7 Crossback is een ‘Inspiration Opéra’, in de kleur Or Byzoantyne voorzien van de tweeliter BlueHDi 180 dieselmotor. De transmissie betreft de niet zo lang geleden in de Peugeot 308 geïntroduceerde EAT8 achttrapsautomaat. De testrit is kort - zo’n drie kwartier - en Anne had al aangegeven dat we in deze korte tijd geen volledig beeld zullen krijgen van wat de auto te bieden heeft. Wat wel opvalt is dat we - ikzelf en Wouter Janssen voor CitroExpert, al na vijf minuten rijden in gesprek zijn geraakt over alles behalve deze auto. Terwijl we over een slingerende dijkweg rijden neemt de DS 7 - ondanks alle bling - meteen afstand, gaat naar de achtergrond. De auto geeft ons inzittenden de ruimte. De automaat doet onmerkbaar het werk. De 180 pk dieselmotor - er zal uiteindelijk ook een 130 pk variant van de BlueHDi leverbaar zijn, evenals benzinemotoren van 180 en 225 pk - is fluisterstil. De meervoudig elektrisch verstelbare stoelen zijn verwarmd en kunnen naar keuze ook gekoeld worden, en voor de massagestand zijn een stuk of vijf programma’s bedacht (Cat Paw spreekt het meest tot de verbeelding). Het audiosysteem draagt de onder audiofielen (ondergetekende incluis) gelauwerde naam Focal en overtuigt op alle vlakken. Het centrale 12,3-inch display waarop audio- en andere functies bediend worden dringt zich niet op, maar vervult toch een centrale rol. Het scherm is overigens prachtig scherp en diep gekleurd, met mooie afbeeldingen. Een groot punt van kritiek die dit soort touchpanelen ten dele valt is het betrekkelijke ‘gedoe’ waarmee basale functies opgeroepen worden. Daarom is de onderrand van het scherm voorzien van een aantal vaste toetsen, die bovendien lekker gevoelig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een toets waarmee de climate control geheel uitgeschakeld kan worden, en ook de recirculatiestand heeft directe toegang, evenals de temperatuurinstelling en de voor- en achterruitontwaseming.
De cockpit is ook niet meer traditioneel, maar bestaat uit een lcd-paneel dat verschillende standen en thema’s kent. Er is zelfs een infraroodcamera in de neus van de DS 7 Crossback geplaatst, waarvan het beeld in het instrumentarium weergegeven wordt. Duisternis om de werking hiervan goed in ons op te nemen ontbrak, maar zowel Ivo als Anne drukken ons op het hart om dit systeem vooral eens uitgebreid te testen. Wel oogt het hele paneel wat ‘legig’, met een iets grijzige waas over het verder prima contrastrijke scherm.
Niet geheel toevallig leidt de voorgeprogrammeerde navigatie ons door een drempelrijke en nét niet heel fris bestrate Leersumse woonwijk. Hier valt de fijne, soepele vering en demping van de DS 7 pas op. De camera voorop helpt bovendien het veersysteem te anticiperen op veranderingen in het wegdek. De auto laat zich met een knop bij de ‘versnellingspook’ in een viertal profielen instellen: Eco, Normaal, Comfort en Sport. Wij laten hem lekker in Comfort staan, waarbij de bak onvoelbaar het werk doet, de vering soepel en vergevingsgezind is, en we de DS 7 als een úiterst prettige reisgenoot ervaren. De sportstand voegt daar een nerveuzer schakelprofiel aan toe en een voelbaar preciezer besturing, met meer weerstand, en directere respons, maar nog steeds een prachtig afgerond veercomfort. Zoals je van een echte DS verwachten mag.
De rit die we maken is te kort om een goede indruk te krijgen van de auto als geheel. Toch voelt de DS 7 harmonieus en luxe aan. We kunnen dan ook niet wachten op een uitgebreidere kennismaking, en zijn erg benieuwd naar de nieuwe lichting DS’en. De planning van DS Automobiles voorziet in een jaarlijkse toevoeging op het gamma en Ivo belooft dat het nog véél radicaler kan!
Ben je zelf in de markt voor een luxe crossover van Franse makelij? Of heb je anderszins een mening over deze nieuwste DS-telg? Deel het in het met ons!
Tekst en beeld: 2d, met dank aan DS Automobiles Nederland
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Willibrord schreef:Aha. Goud, dat onranjeachtige. Apart. Die valt straks wel op in het straatbeeld. Top. De 180 pk diesel?
Ja
Vandaag na een rit van 100 km in mijn C5 THP Tourer automaat even met de DS7 gereden.
Het betrof een korte rit om met de auto kennis te maken. Wat direct opvalt is dat de auto in het echt veel fraaier oogt dan op de foto’s. De afwerking is perfect en de bouwkwaliteit staat op hoog niveau.
Dan de rij ervaring. Het is een stille auto zonder piepjes of kraakjes die moeiteloos rijdt. De 180 PK dieselmotor in combinatie met de EAT8 bak is perfect.
Maar dan het veercomfort: het is een actief veersysteem met verschillende standen dat in de praktijk goed voldoet. Maar de hydractieve variant van mijn C5 is toch zachter en comfortabeler. En dat zonder camera’s die de weg scannen op oneffenheden. Ik vind mijn C5 gewoonweg fijner rijden.
Ik denk dat de DS7 zeker een succes kan worden,mede gezien de prijs in vergelijking met de concurrentie. Het is ook een auto die zich onderscheid door zijn Franse chic. Maar ik mis toch de hydropneumatiek.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Al in het eerste begin van de tekst gaat het helemaal fout:
(men benadrukt dat de oer-DS en SM ankerpunten voor wat betreft het ontwerp zijn geweest)
Als ik dat lees voel ik braakneigingen opkomen. NIETS in het ontwerp doet denken aan de oer-DS, laat staan aan de SM. Eerder aan de zoveelste Masturbitsie.
De hele tekst zie ik als standaard foldertaal met als doel de lezer te te laten geloven wat er niet is.
We kijken naar een ding uit de keuken van PSA. Eén of andere godheid daar heeft bedacht dat het nu maar eens uit moet zijn met het merk Citroën.
De iconische letters DS uit de kast gehaald en er een lulverhaal omheen bedacht.
Wij, de oer Citroenisten, worden in de steek gelaten. Het lijkt alsof PSA denkt: Zo zijn we snel van die lastposten af.
Ik ben mij aan het beraden op een vervolg op mijn trouwe C5 HDi.
In de volgende auto zit ZEKER geen THP drama.
En helaas noodgedwongen geen hydractief meer.
Wat dan wel????
Ik reed een week in de auto die mijn zoon van zijn baas kreeg: Een Skoda Superb. Heerlijk ruim, vol handigheden
Maar ik heb weer eens ontdekt waar verkeersdrempels zitten. Daar weet dat ding totaal geen weg mee.
Ik tast in het duister….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Jan, dat is wel een erg Citrofundamentalistische kijk op de zaak. Ga eens rijden met bijvoorbeeld de nieuwe C4 Cactus en verbaas je over het comfort. En als het je niet aanstaat, ben je toch altijd vrij om een ouder type te blijven rijden of een auto van een ander merk te kopen?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Precies, daar gaat mijn opmerking ook over.
Nieuwe auto’s zijn blijvend buiten budget.
THP komt niet in aanmerking.
En: ook nog verwend met diesel + 6 taps automaat.
Na een weekje schakelen in die Skoda weer een verademing.
Het wordt (met 400k+ op de teller) vanzelf lastig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, wat zit je nu eigenlijk dwars? Dat PSA de lettercombinatie DS en SM gebruikt in relatie tot de DS7? Tja,ik lees al heel lang dat Ivo Groen daar zijn inspiratie aan ontleent.
Of is het dat de auto geen hydropneumatiek heeft? Jammer inderdaad, maar als er te weinig vraag naar is dan is het logisch dat PSA er mee gestopt is. En met vraag bedoel ik dat mensen daadwerkelijk een dergelijke auto kopen.
Of zit het je dwars dat je de DS7 niet kunt betalen? Troost je, dat kan ik ook niet terwijl ik het toch echt een erg mooie auto vind.
En dan nog iets anders. Nu mijn kleindochter ouder wordt en de wereld ontdekt, vind ik de opmerking dat je met een hydraulisch geveerde auto ongemerkt over drempels kan rijden steeds meer ongepast. Die dingen zijn er juist voor om de vaart uit auto’s te halen zodat de wereld veiliger is voor mijn kleinkinderen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dwars, Wim? Totaal lege foldertaal zit mij dwars. Folderprietpraat.
De folderschrijvers zaten kennelijk met de handen in het haar om het nieuwe blik aan te prijzen.
Lees bijvoorbeeld dit: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/16/een-noodgreep-aan-de-man-brengen-als-design-a1595688
Dit schreef ik:
Al in het eerste begin van de tekst gaat het helemaal fout:
(men benadrukt dat de oer-DS en SM ankerpunten voor wat betreft het ontwerp zijn geweest)
Als ik dat lees voel ik braakneigingen opkomen. NIETS in het ontwerp doet denken aan de oer-DS, laat staan aan de SM. Eerder aan de zoveelste Masturbitsie.
Met vreugde nam ik afscheid van mijn C6. Hoe heerlijk dat ding ook rijdt, de financiële drain werd te groot. Op mijn leeftijd maak je je daar verder geen zorgen meer over. Na je 40-ste begint immers de materiële onthechting (als het goed met je gaat).
En die verkeersdrempels? Wij pasten op onze twee kleindochtertjes. Nooit is in mij opgekomen dat de verkeersdrempels in hun straat bijdroegen aan hun veiligheid. Ook zonder drempels rijdt daar namelijk niemand harder dan 10 km/uur. Maar zelfs die 10 km/uur zijn al te veel voor die Skoda.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb eigenlijk maar één vraag aan JanSr: waarom. Waarom deze reacties? Je gaat die auto nooit kopen, en toch zoveel negatief commentaar. Commentaar op een stuk waar een forumlid zijn best voor heeft gedaan, voor op pad is gegaan, een dag vrij voor heeft genomen. Om iets te kunnen vertellen over een auto die vele autoliefhebbers aanspreekt, of misschien gewoon interessant vinden.
Kom op Jan, denk eens positief. Dat je een kritische automobilist bent, een kritische consument, dat weten we echt wel. Maar dat vaatje dat zit nu wel een beetje over z’n THT datum heen. Boor een nieuw vat aan, met een frisse inhoud!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
He Yuri,
Niet goed gelezen.
Ik zeg niets over die auto. Alleen over folderprietpraat.
Dat is alles.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, je zeikt het hele stuk af. Dat is gewoon niet erg aardig. Dat is negatief en dat voegt weinig toe. Stop daar gewoon eens mee. Is beter, voor iedereen. Ook voor de collega die moeite steekt in zo’n stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een paar Chinezen naar Sochaux zijn ingevlogen en op de hoogste PSA-burelen crisisberaad wordt gehouden, omdat niet duidelijk is hoe men verder moet, nu duidelijk is dat het concern met het merk DS een oude-Citroënrijder van zich heeft vervreemd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Overigens mag je de term ‘ontwerp’ zoals die in de geciteerde woorden voorkomt, wat breder zien dan alleen het exterieur van de DS 7. Dus ook interieur, verhoudingen, gebruikte materialen, comfort. Oh wacht, dat stond ook wel in de tekst.
Als je drempelmoe bent zijn er denk ik weinig auto’s die aan een DS 7 kunnen tippen. De vernieuwde Cactus wellicht.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
waterman schreef:Jan, je zeikt het hele stuk af. Dat is gewoon niet erg aardig. Dat is negatief en dat voegt weinig toe. Stop daar gewoon eens mee. Is beter, voor iedereen. Ook voor de collega die moeite steekt in zo’n stuk.
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. De folderpraat van PSA en redactionele tekst van TS.
Ik richt mij nadrukkelijk slechts tot de folderpraat. Ik zeg niets over de waardering van TS voor die auto. Ik zou niet durven, want smaken verschillen.
Kritiek op de keuzes van Citroen/PSA kan kennelijk niet iedereen verdragen.
Ik lees in Wikipedia:
De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de autosalon van Parijs en sloeg in als een bom (“La Bombe Citroën”). De auto had verschillende eigenschappen en toegepaste technieken die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit zelfs opgelopen tot 80.000.
Waar ik op wijs is de ongehoorde euvele moed om een hedendaagse auto, welke dan ook, te vergelijken met wat daar toen werd gepresteerd.
Ik daag je uit Yuri, om weer te geven op welke punten de DS 7 gezien kan worden als ultieme game-change in de autowereld van nu, vergelijkbaar met de DS, leidend tot groot tumult en 80.000 orders in de eerste week.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
:smt038
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.