Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
woutersmits schreef:..De vredesteins vind ik matig…
Zijn ze ook! Ik heb eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen met die banden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
René Jongejan schreef:Zie alleen net dat dit een band is voor een lichte bedrijfswagen, waarschijnlijk iets te stug voor de CX.
In het verleden hadden ze het type 350, dat was wel een personenwagenband.
Inderdaad had ik al van Toyo gehoord. Volgens mij van of via Leontien. Maar ook dat de bedoelde band niet meer leverbaar is..
Denk dat de Hankook, die zo te zien wel voor personenwagens is, een goede optie is. Vooral omdat er nog geld zat in die wagen moet;)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Zo langzamerhand wordt het tijd om eens aan de vakantie te gaan denken. Het liefste neem ik de CX mee om ons caravannetje te trekken.
Nu zijn er 2 zaken die aandacht vragen;
-Het licht gierende druklager (en een kapotte synchro 1-2)
-koeling
Het eerste punt wil ik in juni aan te pakken. Een andere bak met nieuwe koppeling. Ik hoop dat het planningstechnisch lukt.
Daarnaast is koeling een aandachtspunt. Gisteren in de spits van Nijmegen naar Utrecht en terug was geen probleem. Met name de terugweg was bijna volledig filerijden.
Echter, met caravan en volle bepakking is het natuurlijk anders. Nu las ik iets over een dubbele fan en een grotere radiateur. Is er gewoon een fan bij te plaatsen of komt er meer bij kijken? Ik kan me voorstellen dat er bv een dubbel werkend thermocontact bij zou horen.
Daarnaast vind ik dat er een grote radiateur in zit maar is dat ook zo. Deze is breed maar staat op ‘pootjes’zoals op de foto te zien is. Zijn er ook die hoger zijn?
Untitled by wouter smits, on Flickr
Untitled by wouter smits, on Flickr
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Je zou eventueel ook 1 of 2 SPAL ventilatoren kunnen plaatsen. Die zijn in allerhande maten en soorten te krijgen en voor koelingsventilatoren vind ik persoonlijk nieuw spul wat geruststellender dan iets van tientallen jaren oud.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
En zeker met een caravan in de zomer. Ik ga googelen.
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dit is al een grote radiator.
Ja zou em kunnen laten spoelen om zeker te weten dat ie helemaal schoon is.
Je kan ook vrij simpel de dubbele set van een injectie of een tuirbo D plaatsen.
Je hebt geen dubbel werkend contact nodig maar het is wel beter. Die schakelt je twee fans in serie (langzaam draaien) en in tweede instantie parallel ( snel draaien). Die contacten passen gewoon in het oude gat. Je moet wel wat aan de bedrading rommelen en een tweede relais plaatsen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wouter, je kan mijn topic eens doorspitten. Ik had dezelfde radiator gemonteerd, maar nu een grotere (dus volledige hoogte). Die is wel voor het nieuwere koelcircuit, dus je moet wat beunen met een banjobout. Met m’n vorige koeling had ik overigens geen problemen, maar goed.
Verder heb ik inderdaad hoog/laag regeling met twee fans en automatisch nadraaien. Dat bevalt oprecht heel goed.
Ik heb nog wel wat onderdelen fan onderdelen liggen, dus kan voor je kijken als je wil. Misschien ook nog wel zo’n dubbel contact.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Thanks, ik ben benieuwd wat jij nog hebt. Ik denk dat ik gewoon een standaard dubbele fan plaats. Dat is makkelijker en sneller met monteren.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Het zijn de Hankook optimo’s geworden. Vandaag er op gelegd. Ze rijden lekkerder en zijn stiller dan de vredesteins die er eerst onder lagen. Me happy!
Op naar de volgende klussen; achterdraagarmlagers, vandaag bij de club lagertjes gekocht, en koppeling/ bakwissel.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Koppeling, dat is dus geen makkelijke lijkt het. De reguliere onderdelenboeren komen aan met een plaat van 228mm maar de mijne zou een 225mm koppeling moeten hebben.
Die sets zijn gelukkig wel te koop maar dat kost meer dan het dubbele van een 228mm set. Nu lijkt het dat met een vliegwielwissel een 228mm koppelingsplaat/drukgroep ook moet passen. Als dit verder geen bezwaren heeft is dat een goede optie lijkt me.
Een andere, goede, bak ligt al klaar.
Het gaat overigens in de eerste instantie om een licht gierend druklager. De synchro 1-2 is ook niet goed maar daar is prima mee te rijden.
Ik heb gehoord dat het druklager bij deze 4 bak ook te vervangen zou moeten zijn zonder het hele blok er uit te lepelen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Qua koeling komt er van Nielsje een extra fan dus dat is ook geregeld. Thanks!
heb ik ook wel eens gehoord dat dat zou kunnen.
maar haal alstjeblieft dat blok eruit.
je kunt dan zoveel meer dingen ineens goed aanpakken.
plus dat ik denk dat het gekloot om te bewijzen dat het kan niet opweegt tegen het gemak om het op de conventionele wijze te doen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Ja, dat is zeker ook de bedoeling. Er liggen al wat onderdelen klaar. Maar zo vlak voor de vakantie vindt ik het ook wel wat spannend… vandaar het idee van een tussenoplossing.
Totaal aantal Berichten: 43295
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van een koppeling, drukgroep en druklager dient in één keer te gebeuren. Enkel een druklager vervangen is kans- en zinloos: het druklager slijt namelijk in op de diafragmaveer van de drukgroep. Een ouwe drukgroep waarop een druklager is ingesleten voorzien van een nieuw druklager is vragen om problemen, dat wil je niet.
Vervangen zonder de motor uit te bouwen: in de praktijk is dit, met een boel geknoei en gevloek, mogelijk. Echter het is een draak van een klus. Pak alsjeblief de motor er uit. Die staat er in max 2 uurtjes naast als je een beetje handig bent. Pak meteen de krukaskeering mee, en de pakking van het carter als daar olie lekkage zichtbaar is.
Vliegwiel: een ander vliegwiel kan maar check wel of dat vliegwiel past met jouw startmotor en of de drukgroep gebruikt kan worden in combinatie met de versnellingsbak die je wil gaan gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Thanks voor de feedback. We gaan het gewoon doen. Laatst al geholpen met een 2400 uitbouwen en heel lastig is het idd niet. Lijstje met wat allemaal mee te vervangen heb ik van Leontien dus dat komt goed.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Wat betreft vliegwiel, ik heb de 4 bak van genoemde 2400 uit 77. Daar zat dus een 228 mm koppeling bij. Kan dat problemen opleveren als ik bij mijn wagen de rest origineel laat? Dus een 225 mm koppeling terugplaats?