Hoeft niet veel te kosten en….......je hebt het lek snel gevonden. 1 bar volstaat meestal wel.
Bij mij wast het toen lekkage bij de aansluiting van de kachelradiateur…...
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meer dan 1 bar moet je er niet op zetten. Normaal loopt de druk niet zo hoog op, 0,5 bar is meestal wel genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Deze middag ook de kachelradiateur bekeken. Deze is stevig groen uitgeslagen en zou heel goed kunnen de oorzaak kunnen zijn.
Dus laat ik het radiateurtje afpersen bij lokaal revisiebedrijf van radiatoren.
Deze staan bekend om lekkages, te zien aan natte isolatie onder de vloermat. Vaak door kapotte rubbers of haarscheurtjes in de flens
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Inderdaad, zonder kachteltje (met koper buisje doorverbonden) blijft het droog.
Revisiebedrijf gaat er een nieuw blokje insolderen.
Voorts nog de voortrein doorgesmeerd. Als regel houd ik aan te blijven pompen tot je het ziet verschijnen, echter bij de kruiskoppeling van de cardan zie ik (met hoes omgeklapt) nergens vet verschijnen. Er zitten zeker al 15 slagen vet in. Waar hoort het vet eigenlijk uit te komen? Er lijkt geen verstopping te zijn, het vet pompt er mooi in.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
daarmee smeer je alleen het eerste kruis in de koppeling. Hoeft maar weinig vet in.
NB je meert dus niet de rollagers….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Vreemd… Onder de hoes t.h.v. de kruiskoppelingen is alles volledig droog. Lijkt me niet OK, ik zou verwachten dat dat daar een en al vet was?
Tevens vond ik ergens een foto met smeernippels op het kogelgewricht aan beide zijden van de stuurstang. Bij mij zijn die er niet. Betreft dit een oudere uitvoering en zijn mijn kogels ‘gesmeerd voor het leven’?
Het hoort onder die hoes droog te zijn. Ik weet zo even niet waar het vet dan blijft.
Spoorstang kogels hadden alleen bij oudere typen een smeernippel. Recentere zijn voor het leven gesmeerd.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het vet zit nu midden in de as bij je wiel en wordt er uiteindelijk uitgeslingerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Klopt het dat bij nr. 10 de retourleiding van de koppelingsregelaar naar het voorraadvat gaat?
Ik wil die namelijk vervangen, is beenhard t.h.v. de uitlaat.
En kan ik die slang vervangen zonder dat de hele inhoud van het vat naar buiten stroomt?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Vandaag voor de 2de maal de inlaatcollector afgenomen en teruggeplaatst n.a.v. het vervangen van de dichting van het kleppendeksel. Nu ook de bougieschachtrubbers ook vervangen zijn hoop ik dat alles daar dicht is. De eerste maal had ik dat niet gedaan en toen lekte er een beetje olie rond het 1e bougiegat.
Welnu, de gasklep sluit nu niet helemaal meer af, de auto draait wat te hoog op stationair.
Bij de vorige montage was dit eerst ook zo, toen hoorde ik iets dat spontaan op z’n plek schoot en was het opgelost.
Ik heb reeds volgende punten gecontroleerd:
-onder de auto loopt de kabel in het nylon geleidewiel en staat de gasklep in maximaal gesloten stand met de stelschroef tegen de aanslag.
-onder het bloc hydraulique, t.h.v. de motorsteun, zit de buitenmantel door de veerspanning op de gaskabel tegen de beugel gedrukt. Met wat ‘gefoefel’ schoot hij een stukje dieper en lijkt nu op zijn plek te zitten.
-de buitenmantel zit zo diep als mogelijk in de moer onderaan de inlaatcollector.
Desondanks is er tussen de aanslag van de gasklep en de ‘afstelnok’ nog een 3mm speling.
Nu kan ik wat aan die moer gaan draaien maar het lijkt me eerder dat de kabel ergens niet op z’n plek zit. Gaspedaal beweegt soepel en komt mooi terug omhoog.
Dank voor de tips.
Ten tweede: moet om de condensator te vervangen bij een IE de volledige delco eruit? Lijkt me niet het geval te zijn, maar zou toch moeten volgens iemand die ‘t kan weten…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die laatste zin, die snap ik niet….? Delco er uit..? De condensator zit op de stroomverdeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
ik bedoel inderdaad de verdeler. Lijkt me sterk dat die er helemaal uit zou moeten om de condensator te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Beste,
We zijn nu een aantal jaar verder, de DS heeft me al veel plezier gegeven. ik heb ook een goede garage met veel DS-kennis gevonden.
Nu even een vraag n.a.v. een elektrische storing die reeds verholpen is: klopt het dat de IE installatie niet gezekerd is?
Mijn benzinepomp (geen Bosch maar een vervangtype) was zowel aangesloten op het pomprelais als op de plus (over contact) van de ruitewissermotor. De man aan wie ik de wagen heb gekocht en die ook de vervangpomp had geplaatst, had me reeds verteld dat de bedrading zo was aangepast bij plaatsen van de nieuwe pomp. Hierdoor blijft de pomp draaien als de wagen op contact staat, en valt niet uit na + 1 seconde ingeschakeld contact zonder dat de motor loopt.
Behoud ik deze aanpassing? Of terug zoals origineel? Ik vind het zelf beter en stiller als de pomp niet blijft draaien als de auto op contact staat. Eventueel met een zekering plaatsen naar de pomp?
Een extra zekering kan geen kwaad, want “vroeger” zekerde men niet alles: Bijvoorbeeld de ontsteking. Maar een dunnen draad werkt zelf als zekering, die smelt gewoon door bij een te grote stroom.
Over die IE: In de ECU/computer/D-jetronic regelkast zit een systeem om je pomp af te zette als je motor stilvalt.
Daar is en goede reden voor, want bijvoorbeeld bij een ongeval blijft de pomp geen benzine sproeien als de motor stil valt.
Dat was toen een verplichte veiligheid maatregel, en die is het dus nu nog steeds. Die functie wordt nogal eens uitgeschakeld omdat men door onwetendheid denkt dat de pomp defect zou zijn als hij na 5 seconden stilvalt.
Ik zou dat dus maar origineel maken met een extra zekering.
PS, Als je start na lange tijd stilstaan helpt het als je het contact een keer of 5 aanzet zodat de pomp vast wat druk kan opbouwen voor je start.
To err is human, not to err is divine.