Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zo, de boel ligt open.
Oorzaak was duidelijk één van de drie rubber aansluitslangetjes bovenaan de tank (injectie). Die van de retour was gescheurd, en het bochtstuk van de tankontluchting was zodanig verduurd dat die ook is bezweken.
Dat bochtstuk kun je kopen, bvb bij Citrotech, en de aansluitstukjes op de leiding van en naar de pomp ook? Deze zijn namelijk aan de ene kant 10mm (tank) en de rilsan slang is maar 8mm. Of lossen we dat op met een stukje benzineslang 10mm?
Tevens preventief te vervangen: rubberen mof tussen vulpijp en tank, en het rubber elementje waar de 2 rilsan retourleidingen van de lekzak op zitten zal ook preventief worden vervangen. Het verkruimelt bijna door er naar te kijken.
Zie foto van doorgezaagde benzinetank (bron: salvadsie.fr)
Het lijkt me dat de rilsan aanzuig-en retourleiding van de pomp ‘geleid’ worden in de metalen pijpen, en dat je die dus kunt uittrekken en weer insteken zonder dat je de benzine moet aflaten. Bij een carburateur zit de rilsanslang in het zeefje onderaan, en moet je die daar op z’n plek stoppen. Bij mijn IE zal ik dus de benzine mogen laten zitten. Klopt mijn redenering?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan die rilsan eruittrekken als ze nog soepel is. meestal is het door de benzine hard geworden en komt de bocht niet meer om. goedkope oplossing: Knip de rilsan door in de dorpel en zet later aan elkaar met benzineslang.
Duur: nieuwe rilsan leidingen monteren.
ik dacht dat de ie ook een zeef heeft maar weet dat niet zeker…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Volgens deze foto’s wel.
Ik ben eens in het Frans op zoek gegaan en vond deze op een Frans forum.
Dus gezien de koperen buis komt de rilsan wel op de goede plek terecht, niet? Ik ga aftekenen tot hoever hij er in zat. Kwestie van niet met een halfvolle tank in panne te staan. En inderdaad, nieuwe voorzien, zijn niet zo duur.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een ds met injectiemotor hoort er geen zeef in de tank zoals op de foto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Rilsan vervangen, slangetjes vervangen ter hoogte van de tank.
Het deel met het Y-stuk voor de retour van de pomp is er tussenuit, er zit namelijk een vervangpomp op die geen retourleiding heeft.
Dus vervangen tot aan het stuk dat in in de A-stijl verdwijnt.
Oude benzineslang kan er nog goed uitzien tot je ze doorsnijdt.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Het lek is niet verholpen. Het gescheurde slangetje was niet de oorzaak. Het is de tank zelf die lekt, ter hoogte van het roodkoperen aansluitpijpje van de retourslang. Ik heb de achterbank en de afdekplaat verwijderd, en zo wat rondgereden. Na wat bochtige/glooiende kilometers ligt er een plasje benzine op de naad van de tank. Noch de garage noch de carrosserie willen eraan solderen/braseren (met de autogene vlam) vanwege het enorme ontploffingsgevaar van dit klusje. Om geen risico’s te lopen is een nieuwe IE tank besteld, volgende week mag ik er om.
Aan de oude tank was trouwens al eens autogeen gelast geweest, er waren 2 ‘venstertjes’ in geslepen, laswerk was duidelijk met de chalumeau gebeurd.
Dan de lekkage t.h.v. de A-stijl, die duikt ook weer op, was een tijdje droog maar vandaag, toen ik de auto in de hoogste stand zette, verscheen weer een plasje (enkele druppels) vrij gelige LHM.
Onder de afdekplaat onder de voorvleugel is alles droog (wel erg smerig)) dus gaan we morgen de dorpelplaten er eens af nemen. ik verwacht daar een kapotte retourleiding te vinden, hopelijk is het niet erger dan dat.
Gezien de kleur van de LHM moet die al oud zijn, en het feit dat in die leiding maar kleine beetjes LHM stromen, lijkt mij dat de grote kanshebber.
Deze DS is toch wel meer een sleutelproject dan de bedoeling was…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jemig man wat een beunoplossing…. als ik dit zie maak ik me bijna zorgen over hoe ze verder aan die auto gewerkt hebben…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Dit kwam uit de tank:
Volgens WPHB mogen bij een IE enkel de linker twee elementen gemonteerd zijn. Dus teruggeplaatst zonder het ‘korfje’ en zonder het korte cylindertje.
Klopt dit?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja dat heb je goed gedaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Veel dank voor de snelle reactie Waterman, ik kan nu verder.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het klopt wel dat er volgens het WPH geen korfje nodig is bij een IE, maar het schaadt ook niet. Het korfje kan wel helpen te zorgen dat je leiding mooi recht tot onder in de tank zit. Zolang het pakket koperen (messing? brons? Weet ik veel) filterschijven er maar niet omheen zit, want dat pakket kan de flow van de elektrische pomp niet aan.
Tip: einde van de aanzuigleiding schuin afsnijden voorkomt dat deze zich tegen de tankbodem vast slurpt.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zo, getankt en proefrit gemaakt, geen spoor meer van benzinegeur. Veel dank voor het meedenken. Nieuwe Rilsan idd schuin afgesneden.
De tank kon wellicht nog gemaakt worden, het soldeernaadje aan één van de pijpjes was lekkig, maar gezien er al aan de tank was “gebeund”, toch blij met een nieuwe.
En op naar de volgende klus!
Volgend weekend motorkapontgrendeling nazien/afstellen, en de dorpelplaat links afnemen om het LHM-lek op te sporen want het wordt erger.
De ontgrendeling werkt soms goed en soms helemaal niet, het haakje voelt aan alsof het niet aan het slot vastzit, hoewel dat wel het geval is.
Hoe stel je de sloten en pennen eigenlijk af? Uit het handboek, handeling D. 852-0 word ik niet veel wijzer, er zou een gereedschapje nodig zijn om de pennen met het slot uit te lijnen.
Sowieso staat mijn motorkap veel te laag, maar hoeveel mm speling er moet zijn lijkt het handboek ook niet te vermeld
Op de stelbout aan één zijde zijn er maar een paar windingen meer over boven de moer, de kap lijkt al op het hoogste te zijn afgesteld. Kan de hoogte van de voorschermen vooraan worden afgesteld? Als ik het goed voor heb zaten bij mijn vorige DS daar vulplaten, kan dit kloppen? Op deze DS nog geen vulplaten gezien.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Update:
-benzinetankwissel naar volle tevredenheid uitgevoerd, geen spoor meer van benzinelucht
-motorkap bijgesteld, ontgrendeling werkt weer goed.
-benzineslang van de koudstartinjecteur vervangen, je kan er goed bij, deze doorgesneden en zag er nog als nieuw uit, mooi soepel ook.
-een lekke lekzak voor. En wellicht 1 ontbrekend en 1 platgedrukt puntrubber op de halve voortrein. Lekzak vervangen zie ik wel te doen, maar hoe zitten die puntrubbers gemonteerd en hoe vervang je ze? Onderdelenboek toont de situatie van een break maar deze wijkt af van de berline.
Puntrubber zit gewoon in het metalen schoteltje met rand gedrukt. Beetje pielen met schroevendraaier en wat zeepsop er op.
https://www.youtube.com/watch?v=ZkThIYV1qLw&feature=youtu.be
Voor en achter puntrubbers zijn verschillend
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Dank Egbert.
Heb je ook ervaring met die blauwe polyurethaan rubbers?