Als citrofiel sloeg mijn hart een tel over toen mijn zus vroeg of een C6 een leuke auto voor hun zou zijn.
Ik heb dramatische verhalen gehoord over ‘de’ C6, en uiteraard ook verhalen over wat voor geweldige auto het is.
Maar net zoals bij alle andere types is er een hoop drama dat gedeeltelijk waar is maar gedeeltelijk ook niet klopt voor bepaalde types.
Nu is mijn vraag: wat denken jullie van deze C6?
klik hier https://www.facebook.com/groups/citroenmarktplaats/permalink/1858114554461930/?sale_post_id=1858114554461930
(sorry lukt me niet om een plaatje bij te voegen)
Hij heeft een emissie storing. Is dat een bekend iets? Of een deathtrap?
Staan jullie er van te kijken dat de motor vervangen is?
Kopen of weglopen?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Kopen of weglopen hangt af van twee andere zaken: hebben zij tijd en geld om de C6 te onderhouden? C6-onderdelen zijn duur en sommige slecht verkrijgbaar.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Beetje vreemd, emissiestoring komt door de gloeibougies, deze even vervangen en het probleem is opgelost…. Is dat zo, waarom zijn ze dan nog niet vervangen en is het probleem dan ook wel opgelost? Ik persoonlijk heb er mijn twijfels bij, mocht je gaan kijken zou ik hem uitlezen en kijken of daar meer info uitkomt.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Een motor gewisseld bij een 2.7 HDI kwam vaker voor. Deze C6 heeft er al bijna 300.000 km op zitten, dus reken maar op wat extra onderhoud in de komende jaren. De C6 is een complexe auto met uitmuntende eigenschappen maar niet goedkoop om te rijden. De C6 markt is een echte kopersmarkt, er zijn er genoeg te koop.
Mijn opinie voor deze: Als die emissiestoring zo eenvoudig op te lossen is dat was het al gebeurt. Als je afhankelijk bent van een specialist of Citroen dealer om dat te maken kun je er beter afblijven, en een C6 met garantie en voorgeschiedenis kopen.
To err is human, not to err is divine.
Slecht verkrijgbare onderdelen? Dat is toch wel apart zeg!
Goede tip van dat uitlezen. Ik heb toevallig net een lexia 3 gekocht voor mijn xm, zou je daarmee een C6 kunnen uitlezen?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De verkrijgbaarheid van sommige onderdelen is inderdaad gerust dramatisch te noemen. Heb je pech dan ben je 3 weken tot meer kwijt voor een onderdeeltje en staat je auto al die tijd dus echt stil. Daarbij zijn andere onderdelen dan weer snel te leveren maar verschrikkelijk duur. Al met al kun je mazzel of pech hebben met een C6, maar vaststaat dat onderhoud echt kostbaar is.
Wat de 2.7 Hdi betreft: ja, deze motorren willen wel eens in elkaar draaien. En dan is een andere motor vaak de snelste en “goedkoopste” oplossing
Wat gloeistiften betreft: die vervang je niet “even”... je komt er niet zo makkelijk bij namelijk, maar erger is dat ze de onhebbelijkheid hebben af te breken bij demontage.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik kan mijn C6 prima uitlezen met de Lexia waar ik voorheen mijn Xms mee deed….verder sluit ik me aan bij bovenstaande berichten. Een geweldige wagen, maar een C6 rijden als goedkope grote wagen is een illusie…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens, als je écht een C6 wil dan kun je die, naar mijn idee, wellicht nog het beste bij een specialist kopen. Of via een specialist. Ik weet dat Oldenhage in Nieuw-Vennep een hele nette 2006 C6 2.7Hdi heeft staan voor niet al te veel..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Bij mijn dealer in Geel Belgie ook een perfecte van BWJ 2007, 145000km met garantie als nieuw.
Sorry, juist gekeken staat niet meer op de aanbod lijst sorry.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
Wat volgens mij bij de aankoop van een C6 ook van belang is, is waarvoor je hem gaat gebruiken. Enkel voor plezierritten of als dagelijkse auto met 25-30 000km/jaar. Mijn C6 2.2 HDi uit 2007 kocht ik met 164 000km (met een jaar garantie en voorgeschiedenis), nu een half jaar later staat hij op 184 000km. De wagen wordt dus veel gebruikt maar voorlopig is er nog niets aan het licht gekomen van problemen (enkel in garantie een nieuwe koppeling).
Deze C6 heeft er bijna 300 000km opzitten, de motor misschien niet, maar alles er rond wel. En bij veel gebruik zal er wellicht redelijk wat gaan slijten binnenkort. Bij sporadisch gebruik zou ik het aandurven.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
net als bovenstaande berichten; c6 rijden is een hele dure hobby. Indien je een auto met achterstallig onderhoud koop is het nog duurder. Aan de andere kant; een hobby mag geld kosten, je leef maar 1 keer en als het financieel kan:DOEN!!!!
Hij is uniek, er zijn er weinig, het rijdt super en comfort is bizar.
Regelmatig denk ik, in een flits/ waas, waarom doe ik dit eigenlijk (facturen van de garage helpen niet mee)?
Dan zie ik hem weer en rijd ik met de auto en dan wordt alles weer duidelijk en helder.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik heb vorig jaar na 18 jaar ‘veilig’ in lease Citroëns te hebben gereden ook mijn hart laten spreken en een C6 aangeschaft. En ik sluit mij helemaal aan bij Giel. Goedkoop is het niet (ik zie het dan ook deels als hobby) maar tot op heden geeft het mij elke dag een bijzonder gevoel om in deze auto te mogen rijden.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Bedankt voor jullie input!
Ik geloof dat ze toch maar voor een C4 gaan of een ander niet nader bekend te maken merk.
Ze zijn net niet liefhebber genoeg om een C6 op de juiste manier te gaan rijden.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik heb tot nu toe 2 C6’en gehad een van 2006 en een van 2009 en tot nu toe geen noemenswaardige onderhoudskosten gehad op een dynamo poelie, deurvangers en ophangingsrubbers na.
Een en al tevredenheid.
ik ben nieuw in dit forum aangezien ik op het punt sta een C6 te kopen: ofwel een 3 liter diesel van 2012 ( met zelfs night view assist) ofwel een benzine van 2007 met heel weinig km. en van eerste eigenaar. Beide in Exclusive uitvoering.
Heb vroeger een Traction, 2CV, Ami, BX, GS, Xantia Break, 2 CX sen, diverse DSsen waaronder 2 cabrio´s, SM USA uitvoering, DS3 , DS 5 Hybrid en momenteel ( de derde ) C5 Break/Tourer met super fijne diesel en een C4 Cactus. Met geen enkele C5 ook maar een probleem gehad buiten het electrisch bediende raampje in de achterklep. Ik kan nog jaren verder met mijn C5 met net 60000 km op de teller, maar een C6 lijkt me het summum, één keer een weekend mee gestuurd.
Je kunt me dus wel een Citroen rijder noemen.
Is er iemand in het forum die me zijn voors en tegens van de ene en de andere C6, benzine van 2007 of diesel van 2012 kan noemen? Helpt wellicht bij mijn besluitvorming.
Bedankt voor jullie reacties.
Edward
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik zou vooral met beide gaan rijden. De V6 benzine kan afhankelijk van je rijstijl misschien wat tegenvallen qua prestaties. Ik vond het wel meevallen, maar vind mijn 2.7 diesel wel fijner. Verder is er een verschil in wegens belasting…