1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Krijg ik hem weer helemaal in elkaar?
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 06 mei 2017 12:04 AM

Zo, ik heb al hulp gehad op dit forum, het wordt wel tijd om mij en mijn project voor te stellen.
Ruim veertig jaar geleden heb ik voor het eerst en het laatst in een DS gereden, als kind op een opklapbankje in de station. Tante Gerti en oom Theo waren de trotse eigenaren. De afgelopen 25 jaar liep ik regelmatig om een exemplaar heen bij de ouders van vrienden. Behoorlijk gedemonteerd en stond al die tijd ook goed in de weg. Ik kreeg meer tijd en de auto stond meer in de weg en de kinderen en kleinkinderen gingen er ook niets mee doen. Voor 14 kuub gekloofd hout ben ik de trotse eigenaar geworden.

2 Jaar geleden ben ik definitief uit mijn garage verbannen. Daar had ik al de nodige sleutelervaring opgedaan met een Volvo Amazone en een Renault 4. Mijn zoon werd steeds handiger en ik kon mijn eigen garage niet meer in. Vervolgens heb ik ik bijna 2 jaar gewerkt aan de nieuwe werkplaats. Bijna 100 vierkante meter met een brug en vloerverwarming. Wat een luxe…...dat heb ik in mijn huis niet.

Het doel is in elkaar zetten en rijden.  Ik heb geen planning en ben ook nog werknemer en vader van 4 kids. Wat ik probeer vol te houden is iedere dag ‘iets’ doen. Hoeft niet veel te zijn, maar dat is mijn manier om eraan te blijven.

Het is een 2300CC pallas, maar inmiddels zit er een 2100 blok in. Of eigenlijkis hij er net weer uit. Gaat uit elkaar om te kijken of alles nog in goede staat is. Natuurlijk nieuwe koppeling en keerring en dan er weer in. Een vriend van mij is beter met motoren, hij wil de motor onderhanden nemen.

Ik twijfel nog of ik er een motormanagement systeem in ga maken. Lijkt me wel interessant, maar ik wil ook niet dat het een eeuwig project wordt. Denk ik nog even over, ik heb nog wel even de tijd. Maar als de motor klaar is zal ik wel moeten beslissen, dan kan ik er nog een een krukas sensor op zetten.

Zo, morgen de kofferbak roestvrij maken en in de lijnolie zetten.

Profiel  
 
Desperation
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 21-04-2017

Gepost: 06 mei 2017 11:03 AM
  [ # 1 ]

Gaaf project!

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 06 mei 2017 11:36 AM
  [ # 2 ]

Jaloers!!!....op zo’n mooie sleutelruimte. Vloerverwarming..puhhh!!!

Vele, vele jaren geleden, “toen ik nog klein was”,  een DS letterlijk in bananendozen van een hooizolder getrokken en gekocht.

Doe er niet zo lang over als dat ik nodig had.

Scheelt wel enorm, een perfecte sleutelruimte en ook heel erg motiverend: een zoon (dochter mag ook) met ook interesse in het “oude spul”.

Gaat dan echt wel lukken.

Maar ook:  Dit forum en internet in het algemeen. Heel nuttig.
Hier is kennis tot op het niveau van elk onderdeeltje, en dat zal je kunnen gebruiken.


Motormanagement: 
Heb je die plannen, laat dan nog even het inlaatspruitstuk en het vliegwiel los van het motorblok.
Om eventueel aan te passen.

Inlaatspruitstuk: Nozzles voor benzine of LPG injectie plaatsen.
Vliegwiel: om deze als triggerwheel aan te passen. (bij gebrek aan krukas-poelie).


Succes!

 

 

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 06 mei 2017 08:44 PM
  [ # 3 ]

Mooie klus, ideale omstandigheden, forum onder handbereik: gaat zeker lukken.
V.w.b. aanpassingen: naast de genoemde injectienozzles en aanpassingen tbv krukassensor (je hoeft tenslotte het motormanagemensysteem nog miet te plaatsen, dat kan altijd later nog) adviseer ik een lasmoer M18x1.5 op de vlampijp t.b.v. een lambdasensor.

Maar wat je ook doet: veel plezier!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 07 mei 2017 12:01 AM
  [ # 4 ]

Productieve dag, voorraam en achterraam geplaatst en de kofferbak in de gekookte lijnolie gezet.

Alleen nog niet de hoekjes gevonden om de strip van de voorruit vast te zetten. Ik heb echter het idee dat een jampotje me voor de gek houdt. Klopt het dat deze hoekjes van het dak zijn? Ze lijken verdacht veel op de hoekjes waarmee ik het achterraam heb vastgezet?

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 07 mei 2017 12:51 PM
  [ # 5 ]

Links zou ik bij de achterruit gebruiken. Rechts zou wel eens bij de voorruit horen.

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 17 juni 2017 11:30 PM
  [ # 6 ]

Hij gaat lekker. Beetje pech met het blok, met het losdraaien van de kop knapte twee kopbouten. Ik heb hem maar naar de motor specialist gebracht. Maar eens kijken wat de staat is. Ik heb ook nog een 2300 blok erbij gekregen. Mocht de 2000 niets meer zijn.
Ontzettend gezocht in de bakken onderdelen en het is gelukt om de ramen te plaatsen en de stoelen en de deuren Smile.

Maar toch nog wel een probleem. De sluitingen op de auto snap ik niet of ze horen niet bij de deuren. Ben ik in de war of klopt de combinatie van de deuren en en de sluitingen niet?

Wie heeft verstand van deuren en sluitingen?

Met groeten,

Eelco

Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2017 11:35 PM
  [ # 7 ]

Ambitieus en gaaf project! Veel succes very good

Veni vidi zweefti

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 juni 2017 12:05 AM
  [ # 8 ]

De halve maantjes op de onderste foto zijn vulplaatjes die onder de scharnieren komen bij het stellen van het plaatwerk. Daaronder vier slotvangers met bijbehorende vulplaatjes, maar deze zijn volgens mij voor een auto met opliggende deurgrepen in plaats van inliggende deurgrepen zoals die jij hebt.

De aluminium plaatjes met rechthoekige gaten komen op de drempels pal achter de B-stijlen; de deurvangers van de achterportieren komen daar door. Het vilten strookje hoort tussen de dorpel en de dorpelbeplating; er zijn uitsparingen voor in de dorpel geperst dus je kunt goed zien waar ze horen.

Let op: het netjes afhangen van DS-plaatwerk is een geduldklus! Reserveer er maar vast veel tijd voor…

Edit: als deze auto origineel een 2300 is en je hebt er een bruikbaar 2300 blok bij, waarom zou je dan de tweeliter er weer in willen leggen? ‘t Is niet alsof die veel minder zuipt namelijk Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 juni 2017 12:38 AM
  [ # 9 ]

Inderdaad horen er andere slotvangers op de de b en c-stijlen: zie foto

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 08 april 2018 09:58 AM
  [ # 10 ]

Wie schreef er ook alweer dat je iedere dag iets aan je auto moet doen. Niet veel, maar iets….Dan komt het goed. Ai, dat was ikzelf en ik had gelijk. In afwachting van het moment dat een vriend tijd had om de motor te reviseren, had ik hem even in de hoek gezet. En voor je het weet is de auto uit je dagelijkse systeem en gebeurt er niets.

Maar nu weer door. Het 2 liter blok had een gereviseerde krukas, maar zuigers en cylinders en nokkenas waren vooral geschikt voor de oud ijzerbak.

Nu wordt het 2300 blok gedemonteerd, maar ik heb al het advies gekregen om nieuwe zuigers en bussen te zoeken. Wel gevonden, maar kosten wel tussen de 400 en 500 euro. Van de brommers herinner ik me nog honen en een overmaat zuiger….weet iemand of dit kan en of je hier onderdelen voor kunt kopen?
Ik heb dit gevonden:
https://www.ebay.ie/itm/PISTON-FOR-CITROEN-DS19-DS20-ID19-ID20-PALLAS-2-1966-0-5mm-OVERSIZE/152089489807?hash=item23693d718f:g:0qsAAOSwr81UPEk-

Maar niet iets dichterbij….Maar volgens mijn moeder kan ik niet zoeken….Heeft iemand raad?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 08 april 2018 01:45 PM
  [ # 11 ]

Kan wel, maar met een overmaat als deze zuigers moet je de bussen op maat laten boren en dan honen.  Dat uitboren en honen gaat je ook al snel een paar honderd kosten. Zo’n setje bussen en zuiger is echt de beste oplossing, en je motor is op dat gebied weer als nieuw. Sommige mensen kopen dan een ander tweedehands blok en komen er achter dat dat van binnen ook niet 100% is.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
eelcovanheerde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 18-03-2017

Gepost: 24 juni 2018 10:06 AM
  [ # 12 ]

Inmiddels weet ik aardig hoe een DS blok er vanbinnen uit ziet. Ik krijg de indruk dat het wel een nokkenas vreter is. Ik had twee 2 liter blokken en 1 2300 blok. Maar nu drie nokkenassen waar minimaal 1 nok van verdwenen is. In ieder geval een 2l blok met een krukas als nieuw, daar maar bussen en nokkenas en nokkenasbusjes (even term kwijt).

Heb dus heeel veel onderdelen over van de blokken, als iemand nog iets zoekt van een blok. Ook een volledig injectiesysteem met computer en een Borg Warner automaat die het jaren geleden goed deed.

Binnenkort maar eens kijken of het magazijn alles heeft aan mooie nieuwe onderdelen. Kan ik nog iets doen in de preventie sfeer om te voorkomen dat de nieuwe nokkenas ook overmatig gaat slijten? Weet iemand de oorzaak? Geen olie bij lang stil staan of zo?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3697
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 juni 2018 11:04 AM
  [ # 13 ]

Olie is belangrijk: Je hebt vlakke stoters, en die hebben “klevende” olie nodig.
Daarnaast vervuild een DS blok ( net als alle andere motoren uit die tijd…) de olie vrij snel, vandaar de verversingsinterval van 5.000 km. ( heel in het bgein nog 3.000 km !) Moderne motoren “vervuilen” de olie veel minder, dus kunnen de intervallen vaak langer. 
Als je alleen bij mooi weer rijdt zou ik er 20w50 in doen, als je ook met koud weer rijdt 10w40. Maar geen “moderne”, want die berschermt te weinig tegen “shearing”, het over elkaar glijden van vlakken,  dus geen olie met SN, SM of zo, het liefst lekker ouderwetse SF , SG of SH. 
Je kunt beter goedkope olie gebruiken en die iedere 2 jaar of 5.000 km vervangen dan dure olie gebruiken en die er 20.000 km of 5 jaar in laten zitten.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
arnolejeune
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007

- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Gepost: 25 juni 2018 07:13 PM
  [ # 14 ]

stoterbussen zijn niet vlak origineel

citroen DS , what else..

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juni 2018 07:16 PM
  [ # 15 ]

ehhhh….? Leg eens uit…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 10
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook