Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Stef Sep schreef:
Als je de radiateurdop opent en je kijkt bij draaiende motor in de radiateur zie je het koelwater ook naar de bovenste aansluiting toe stromen (in rijrichting gezien van links naar rechts)
Het water komt dan terug naar het blok/pomp via de bovenste rubber slang.
Draairiching is tegen de klok in
Dit wil zeggen als er weinig water is in je radiator je geen doorstroming meer hebt omdat het waterniveau nooit tot de bovenste aansluiting raakt van de radiator.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk toch dat er ergens iets niet klopt in je redenering Stef. Ook op dit schematische plaatje wordt de tuit op de pomp als de aanvoer aangemerkt. Het slakkenhuis wordt volgepompt en de vloeistof verdwijnt via het ‘oog’ in het slakkenhuis in het blok.
Totaal aantal Berichten: 10268
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een centrifugaalpomp is de uitgang altijd bij het wijdste deel van het slakkenhuis. Veel mensen gaan daar in de fout!
Waarom? vermindering van snelheid betekent hogere druk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Precies.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Overigens is de tractionpomp op mijn werkbank exact hetzelfde gevormd als de ID-pomp die er naast ligt. Zelfde werking dus.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik zal de bovenste slang straks loshalen en de motor starten. Dan weten we het zeker. Ik zal filmpje maken en posten.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Jullie hadden helemaal gelijk, en ik zat verkeerd; zie filmpje hieronder.
Hij stroomt inderdaad van boven naar beneden.
Ik heb gisteravond het koelsysteem gespoeld met radiator flush; er is veel van het vlokkerige spul losgekomen. Water stroomt veel makkelijker door de radiateur. Ik hou het de komende dagen in de gaten tijdens stevig doorrijden. Als hij nog steeds aan de warme kant raakt haal ik de radiateur eruit en breng hem langs de radiateurboer.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Oef, dat is ook weer uit de wereld. Misschien is het verstandig om je temoeratuuropnemer nu ook naar de bovenste slang te verhuizen?
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Die is nu eindelijk dicht! die hou ik dus maar even op de huidige plek, puur ter indicatie van staat van koeling. Ik moet nogal klimmen op dag 1 van de trip. Na 440 km komt Van Reenen’s pass door de drakensbergen. Dat wordt de grootste uitdaging; 1700 meter hoog en behoorlijk stijl en bochtig. Massas kruipende vrachtwagens, de geur van hete remmen en smeulende koppelingen…
https://www.dangerousroads.org/africa/south-africa/5216-van-reenen-s-pass.html
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Klinkt heerlijk, wordt vast een mooi avontuur!!!
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vanmiddag de Traction genadeloos op zn sodemieter gegeven; 20 minuten echt hard doorgereden; 110-115 op de GPS, hard opgetrokken, hard geremd. Het was redelijk warm; 28 graden (winter hier) en de temperatuur kwam tot 90 graden, maar de boel ging niet koken. Hij rijdt echt vlot met de nu ingereden 11D motor met 123 ontsteking.
Ik durf de rit wel aan zo. Op de terugweg even getankt; 1 op 7,5 gereden de afgelopen 155 mijl (250 km) Ik denk dat dat op langere afstanden wel een stuk beter wordt Hij staat overigens te koop vanaf eind September (wanneer ik terug ben van de trip); mochten jullie een geinteresseerde weten; laat het mij weten. Ik heb al meerdere Citroens naar europa verscheept; dat is vrij eenvoudig. Ik heb plek nodig voor de DS Pallas! Wat een prachtbak wordt dat!
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
graddus schreef:Oef, dat is ook weer uit de wereld. Misschien is het verstandig om je temoeratuuropnemer nu ook naar de bovenste slang te verhuizen?
Stef je zegt dat deze nu eindelijk dicht is. Koop gewoon een nieuw bevestingshuis voor in de slang (boven) en laat de oude (onder)zitten? Je versteekt je tempmeter gewoon?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Bevestiginghuizen zijn erg dun gezaaid hier in Zuid Afrika
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gewoon online te bestellen?
(louter als voorbeeld)
https://www.citroen-traction-avant.com/nl/shop/article/000.284-A/Aansluitstuk_voor_montage_waterslang
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helaas is de post in deze uithoek buitengewoon onbetrouwbaar. Na vele frustraties heb ik besloten alleen nog maar zelf spullen in nederland te kopen en zelf in de koffer mee terug te nemen. (vorig jaar nog met een volledige traction uitlaat het vliegtuig ingestapt) Ik kom ongeveer 2 x per jaar in NL. De Citroexpert komt gemiddeld 2 maanden later hier aan en 2 x per jaar komt hij helemaal niet.