1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemde eend in mijn bijt!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2102
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 mei 2017 03:46 PM

Er staat een vreemde eend onder mijn carport. Lang verhaal kort: hij is via via van een kennis en die moet er van af. Zo kwam hij voorlopig bij mij terecht, ik wilde wel eens kijken waarover we het hebben. Met het idee om er zelf een tijd in te gaan rijden of weer door te schuiven. Gisteravond een inspectie gedaan en een blokje om. Het is een 2CV6 uit ‘84. Hij heeft een uitgebreide koetswerkrestauratie gehad, is geheel opnieuw gespoten en ziet er strak uit. Techniek is niet aangepakt, heeft m.i. in elk geval groot onderhoud nodig. Heeft nog een tijd apk.
Kortom: er staat bij mij een tweede eend bij huis, maar er is nog een reden dat ik het een vreemde eend in de bijt vind: Er is veel tijd en moeite gestoken in de restauratie van de koets, maar helemaal niets aan het chassis gedaan. En dat is erg jammer, want die is katsverrot. Daardoor ook al iets geknikt (‘studenteneend’) waardoor het nieuwe plaatwerk (het driehoekje) oa niet meer netjes past. Jammer!
Ook de voetenbak is wel gelast maar op een afgeraffelde manier. Terwijl dorpels en achterzijde echt heel netjes zijn gedaan! Kofferruimte, puntstukken, wielkasten allemaal keurig, het is echt dat voorste stuk dat niet deugt.
Div details zijn ook niet afgemaakt, zowel onder de kap (bepaalde luchtslangen) als qua afwerking. kortom: een vreemde eend in de bijt en ik zou hem zelf nooit kopen tenzij ik om een project verlegen zat. Hij rijdt verder wel goed, geen rare geluiden, remt goed, alleen stuur zit vast (stuurt heelzwaar, zioekt gene middnstand)
Nu is het wel zo dat met een nieuw chassis en groot onderhoud hier al een heel knappe eend voor je neus kan staan. Maar gezien mijn andere project (ID break) en m’n -eerlijke!- 2cv4 die ook nog een keer een nieuw chassis krijgt (hoewel die veel beter is!) heb ik daar geen tijd voor. Ik denk dat ik hem dus ga doorschuiven. Wat mag zo’n project opbrengen in jullie ogen?

Foto’s volgen vanavond en zijn om van te kwijlen…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 mei 2017 04:36 PM
  [ # 1 ]

Met een beurtje erop: 5000 eu. mischien wel meer

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 mei 2017 05:24 PM
  [ # 2 ]
IDealist schreef:

alleen stuur zit vast (stuurt heelzwaar, zioekt gene middnstand)

Dit komt door het geknikte chassis. €5000,- is wel erg optimistisch voor een eend met geknikt chassis, onbekende staat van onderhoud en deels slecht laswerk. Ik ben eens benieuwd naar de foto’s, waarschijnlijk dat ik dan een idee van een prijs heb.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 mei 2017 06:31 PM
  [ # 3 ]

5k ga je niet redden, met 3-4 mag je echt blij zijn..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 12 mei 2017 07:07 PM
  [ # 4 ]

Dat zwaar sturen betekend dat kinnenkort de stuurstang doorgesleten is. Dit is levensgevaarlijk!!!
Met een nieuw chassis is hij weer geld waard. Zo als hij nu is zou je er zeker niet mee moeten rijden en je zou hem zo ook niet moeten willen verkopen anders dan als wrak.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2102
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 12 mei 2017 10:01 PM
  [ # 5 ]

Komt ie:

Nu droog onder de carport naast mn sleuteldomein…

Even voor de helderheid: ik rijd geen meter meer met dat ding, ik heb er zelf 1 km mee gereden, dat beviel goed op het sturen na. Daarna ben ik de auto gaan inspecteren en kwam ik tot bovenstaande bevindingen. Vandaag hebben de kinderen er lekker in gespeeld…

Maar lat onverlet dat ie eigenlijk te mooi is als donor. Maar voor mn andere eend wil ik hem niet als toekomstige donor. Ik heb wel geleerd: als ik ergens tijd in steek dan moet het met originele onderdelen en van meet af aan goed. Anders begin ik er niet aan. Ik vind de kleur van deze eend wel waanzinnig mooi trouwens. Is geen AC kleur, maar een Fiat kleur. Staat hem goed! Maar goed, ik ga hem doorschuiven, met het echte verhaal erbij. Ik vind het overigens onbestaanbaar dat je zo veel in een eend steekt en dan op een rot chassis gaat bouwen…
En verder: vanaf de A-stijl t/m de achterbumper is het echt netjes gebeurd, de voorzijde is een rommeltje door het slechte chassis. Staat op nette wielen, voorzijde Michelin. Ik weet dat ik voor 1.000 euro plus nog wat onderhoud een leuke eend kan neerzetten maar die tijd ontbreekt me/ wil ik in mn andere auto’s steken.

3-4 mille? Ik ben niet razendenthousiast over het spuitwerk, maar hij hoeft niet meer naar de spuiter. Oja, wat is de minimum dikte voor de remschijven? Hebben een rand, zal de dikte morgen even meten.

Oja, Gert-Jan, waar is de stuurstang binnenkort doorgesleten? Ga ik effe checken. Ik ga morgen de eigenaar mijn bevindingen doorbriefen en ben benieuwd naar welk APK-keuringsstation hij gaat…:roll: Die adviseer ik een bezoekje aan de opticien.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 mei 2017 07:24 AM
  [ # 6 ]

denk niet dat de stuurstang is door gesleten. Nog nooit gezien.
Dat zwaar sturen komt inderdaad wel door het knikken.
Hij is dus geknikt achter het stuur huis. het stuurhuis kantelt maar het contact slot zit op zelfde plek.
Dus staat de boel onder spanning.
Niet rijden inderdaad.

Slecht laswerk aan voorzijde? daar zie ik geen foto van? Slecht laswerk van een ander wel altijd lastig.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 13 mei 2017 07:30 AM
  [ # 7 ]

Niet meer mee rijden! En wat betreft de waarde: als het chassis geen origineel nummer meer heeft is het wat de gek er voor geeft…
Succes!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2102
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2017 10:38 AM
  [ # 8 ]

Ad slecht laswerk voorzijde: valt wel mee, voetenbak gewoon wat rommelig aan elkaar gelapt ipv vervangend plaatwerk. Ik zou het anders hebben gedaan.

Waar staat het chassisnummer bij deze bouwjaren? Bij de 2CV van mij onder de vloermat voorin op het chassis. De papieren liggen nog bij de eigenaar.

Koets is dus wel roestvrij. Een nieuwe zonder lak kost 4 mille…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 mei 2017 12:37 PM
  [ # 9 ]

chassis nummer staat op rechterbalk chassis, ong onder klepdeksel.
<<VF&AZKAetc;>>
cheverond staan rechtop in een rondje.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 mei 2017 02:02 PM
  [ # 10 ]

Ow geknakt chassis… geen 5 maar 3 k waard.

ik heb wel chassis recht gemaakt door alles voor eraf te halen, pootjes eronder en dan op de voorbalk dansen. vervolgens las je twee dikke stukken schetsplaat tegen de zijkanten van het chassis.

gaat prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2102
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2017 02:08 PM
  [ # 11 ]

Chassinummer ontdekt, zat wat vuiligheid over, schoongemaakt: luid en duidelijk zichtbaar. Het is verder een oer-eerlijke auto, 21 jaar van dezelfde eigenaresse geweest. Alleen afgekapte restauratie ivm haar overlijden.
Chassis is denk ik zeker op de ‘methode Bogaard’ te herstellen, de rest van het chassis is echt wel netjes. Met het voorstel van Bogaard beginnen mn handen toch weer te jeuken… Inmiddels ook 2 eendenspecialisten gesproken, animo is er wel voor.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 13 mei 2017 05:43 PM
  [ # 12 ]

chassis kan je wel lassen, maar niet zoals net geschreven. Dan moet je de boven plaat eraf halen en het het kruis herstellen.
Ja is wel te verkopen. Chassis wissel zo gedaan. Alleen dan kom je op die voetenbak. Dat kan heel veel werk zijn.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Gepost: 13 mei 2017 07:27 PM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

Ow geknakt chassis… geen 5 maar 3 k waard.

ik heb wel chassis recht gemaakt door alles voor eraf te halen, pootjes eronder en dan op de voorbalk dansen. vervolgens las je twee dikke stukken schetsplaat tegen de zijkanten van het chassis.

gaat prima.

Tuurlijk gaat dat prima, vooral erg makkelijk ook, maar dat is wel erg beunen hoor…
Echt niet veilig, zo deden ze dat voor de invoer APK misschien?

Voor 800 knikkers heb je en nieuw prima chassis, dan ga je toch niet zitten tobben.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2102
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 mei 2017 08:43 PM
  [ # 14 ]

Mee eens. Hier met de lokale specialist gesproken. Die keek toch wel bedenkelijk in die zin dat het wisselen van een chassis gewoon veel uren werk is. De materiaalkosten zijn 1, maar as hij het als betaalde kracht moet gaan doen loopt dat al heel gauw uit de hand i.r.t. de verwachte opbrengst van deze jaren 80 eend.
Als ik naar mijn Mehari kijk: alleen al een grondige beurt, druklager, remleidingen en remklauwrevisie, benzinesysteem etc, dus zeg maar technisch uitgerbreide beurt kom je al op ruim 1.000 euro. Ik weet dat als je een koets van een oud chassis afhaalt dat daar nog van alles achter weg komt aan onderdelen en klein materiaal. Dan moeten de schokbrekers en talloze rubbers nog. Ik schat in dat je incl chassis zo op de 2500-3000 euro zit als je het goed doet. Tja, en dan mag die kale eend dus niet te veel kosten, plus mag er geen arbeidsloon in, want anders overstijgen de investeringen al snel de uiteindelijke waarde. En oja, de olievulpijp moet ook nog, luchtfilter zwart en vol olie. Koude start wel goed en loopt mooi. Dat wel…

Lastig project dus.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 mei 2017 09:35 PM
  [ # 15 ]

Als een chassis knikt gaat de stuurstang aanlopen tegen de voetenbak en zaag je hem met sturen langzaam door. Ik heb dit in de loop der jaren helaas een aantal keren gezien. Dit is echt levensgevaarlijk. Ik heb 5 jaar lang 1-2 sloopeenden per week gekregen/gekocht voor het Eendeei.

Geknikt chassis lassen is goed te doen. Ik heb het weleens op een zaterdagmiddag gedaan. Maar : auto op bokken, vering losmaken. Bodemplaat verwijderen. Dan geknikte binnenwerk vervangen. Zijkanten verstevigen met 2mm dik U profiel. Zijn PO setjes voor te koop. Origineel gemaakt door Citroen voor de PO markt ( Pais D’Outre Mer oftewel overzeese gebiedsdelen)
Je laat de voorspatborden en 3 hoekjes zitten zodat je na verwijderen van de geknikte delen de boel in proportie weer in elkaar kan lassen. De naden i dat plaatwerk is je referentie.
Goed te doen maar je ligt wel een paar uur ondersteboven te lassen. Voor kleinere reparaties leg ik een eend liever op zn kant maar met zon klus gaat dat niet.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook