Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ZX is al genoemd, inmiddels natuurlijk wel wat verouderd.
Als het een diesel moet zijn, waarom geen Xsara 1.9D?
https://link.marktplaats.nl/m1163510504
Xsara’s roesten amper. En de 1.9D is zo’n beetje in elk model Citroën en Peugeot van die tijd geleverd dus daar kan je in elk geval alles van krijgen en men is er aan gewent te werken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat wilde ik net opmerken. Mijn vriendin heeft tijden in een Xsara 1.9 td gereden. Hele fijne wagen en oerdegelijk…..als de achteras nog goed is.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Een 1.9TD is een vrij vroege. Acheras schijnt bij de latere Xsara´s een minder groot probleem te zijn, maar de Xsara valt een beetje buiten mijn kennisgebied.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Aanhakend op alles wat hiervoor vermeld is èn met meer dan 2 ton ervaring met een XM 2.1 TD12 zou ik een knappe Xantia met een 2.0 HDI 110 pk zoeken als het mijn daily driver zou worden met 25 tot 30 K op jaarbasis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Feije schreef:Jeumig wat gaat dit topic hard…ik zou in ieder geval eens kijken en proefrijden met die XM die je gevonden hebt.
ShockWave_Omega schreef:1200 euro voor een distributiewissel? Is die riem ingelegd met diamantjes of zo?
Dat komt dus doordat je nergens bij kunt bij zo’n 2.5TD. Het is een heerlijke motor, fijner dan menig moderne diesel die ik gereden heb…maar hij heeft zo zijn nadelen helaas.
Dit plaatje geeft aardig weer waarom die ditributiewissel zo duur is bij een 2.5TD…het is vol onder de kap.
Bij een 2.5TD kun je heel slecht bij de D-riem, daarnaast heeft hij ook een balans-as waar ook een riem op zit, de hele riemen en spanrollen set kost ongeveer 300 euro. De multieriem zit in de weg en die is eigenlijk alleen met speciaal (of zelf gemaakt) gereedschap te verwijderen, daarnaast moet er een motorsteun los.
Maar… het olie-, brandstof- en luchtfilter zijn heel makkelijk bereikbaar, olie verversen is een eitje, auto in de hoogste stand, bak eronder en gaan met die banaan.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Maar een heel andere vraag, wat wil en kun je zelf doen? En hoeveel denk je aan onderhoudskosten uit te geven per jaar?
Als je alles zelf doet en met sloop onderdelen kan werken moet je met een bedrag tussen de 500 en 1000 per jaar een heel eind komen (of je moet pech hebben met een koppeling of zo).
Als je alles laat doen mag je bovengenoemd bedrag verdrievoudigen denk ik. Of hebben andere forum leden er een andere mening over?
Stickers eraf en je hebt een mooie (slome) XM. Denk dat het rijden in een XM leuk is. Je hebt wel een Type 1.
Geen gedoe met de Epic-pomp. HA ook nog volgens de advertentiie. Leren interieur erin zetten, 13e ruit en gaan voor de tijd tot de nieuwe APK. Ondertussen zie je wel.
Wel even kijken of de XM niet rot is op de bekende plekken.
De vraag of het verstandig is om een XM (en dat geldt ook voor een BX, DS, GSA, SM, ...) te willen rijden is niet belangrijk. Vraag is of je het wilt en alle nukken kunt hebben om in het weekend onder de auto te liggen, omdat je maandag weer met dat ding naar het werk moet met de auto.
XM betrouwbaar: denk het niet.
XM mooi: jazeker.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Ok misschien dat ik dan beter kan gaan kijken voor een Xantia of Xsara.
Ik ben wel blij met alle input. Een lekker levendig forum Op zich ben ik redelijk handig. Maar veel verder dan lampjes en vloeistoffen gaat het meestal niet. Heb wel eens koplampunits, schijfremmen en natuurlijk reserve bandjes geplaatst. Laten we zeggen dat ik beter ben op computer gebied.
Totaal aantal Berichten: 1226
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik vind de XM best wel betrouwbaar, type 2 dan, type 1 weet ik niet. Zo ie je maar weer, er zijn veel verschillende meningen op een forum.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Xantia met HDI 90pk kan makkelijk 1:18 lopen en is al vlot genoeg (vond ik toen). 110 pk is in theorie volgens mij niet onzuiniger, alleen daagt die wat meer uit om je rechtervoet te gebruiken
Degelijke, fijne auto’s. Enige punten die mij zo te binnen schieten:
- Roest achteraan dorpels (vooral bij Break)
- En stoelen lijken bij meerdere lange/slanke types tot behoorlijke pijn onderin de rug te leiden - maar da’s zo persoonlijk…
XM-ervaringen:
- Een Type 1 TD12 handbak met 340.000km: wat klein gedoe aan gehad (ABS sensoren die soms protesteren, CD-wisselaar die overslaat) maar verder weinig gedonder.
- Type 2 V6 (ouwe PRV blok nog) met 200.000km: zoals Waterman al zei “zoveel leidingen die allemaal lek kunnen gaan”.
Beetje geluk hebben dus…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 26-10-2013
- BX 1.4
- C6 (2005-2012) 2.2 HDi Exlusive
ShockWave_Omega schreef:Ok misschien dat ik dan beter kan gaan kijken voor een Xantia of Xsara.
Ik ben wel blij met alle input. Een lekker levendig forum Op zich ben ik redelijk handig. Maar veel verder dan lampjes en vloeistoffen gaat het meestal niet. Heb wel eens koplampunits, schijfremmen en natuurlijk reserve bandjes geplaatst. Laten we zeggen dat ik beter ben op computer gebied.
Die Xantia of Xsara is dan ook weer een oude bak, die wellicht problemen zal hebben en/of krijgen. Je moet rekenen dat de jongste Xantia nu ook al 16 jaar oud is. Bij de Xsara is dat ook 11 of 12. Als je een oude auto koopt, moet je (in mijn ogen) vooral kijken naar de staat van onderhoud. Een goedkope oude auto zal wellicht duur uitvallen op termijn, dus kan je beter wat meer uitgeven aan een perfect onderhouden auto.
Ik heb tot volle tevredenheid iets meer dan een jaar met een 2.1TD Xm uit 1996 gereden, 35 000km erbij gereden en buiten een kapotte alternator nooit een probleem gehad, maar die auto is dan ook goed onderhouden.
En een Xm rijden is heel erg fijn. Je zit net in je salon. Als je het echt wil, zou ik rustig op zoek gaan naar een mooi en goed exemplaar, want die zijn nog genoeg te vinden.
Dat heb ik dus met mijn Alfa gehad. Maar goed die stond ook heel anders geadverteerd als dat het uiteindelijk bleek te zijn. Leermoment voor de volgende auto.. (helaas een wat duurdere). Volgende auto zal ook zeker voor de aankoop bij onze vaste garage langs gaan (was met de Alfa niet mogelijk ivm afstand).
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
MatthiasM schreef:Als je het echt wil, zou ik rustig op zoek gaan naar een mooi en goed exemplaar, want die zijn nog genoeg te vinden.
Ja, maar dus niet voor 900 euro. Een goeie is gewoon duur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik raad je toch aan om bij die XM te gaan kijken, zien wat je krijgt voor €900. Als dat je geen vertrouwen geeft kun je altijd nog terugvallen op een Xantia of Xsara (of evt ZX, of zelfs op iets van een “vreemd” merk ).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Als je echt een luxe grote auto wil rijden dan is een C5 ook zeker het overwegen waard, kosten geen drol en zitten goed in elkaar. Kies diesel of een benzine op G3 en je brandstofkosten zijn ook zeer te overzien, zeker met een beperkt budget zou ik eerder hier naar kijken dan een XM die natuurlijk veel mooier is maar niet geschikt als knaken bak.
zo iets, een break met lpg
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973