Goedemorgen, de distributieriem van mijn Xsara Picasso 1.8 16v uit 2000 moet vervangen worden. De blokkeerpennen van krukas en uitlaatnokkenas kan ik monteren maar de inlaatnokkenas staat niet in lijn met het blokkeergat. Ik heb de riem afgetekend en na verwijderen ervan de inlaatnokkenas een stukje teruggedraaid zodat ik de blokkeerpen hiervan ook kon plaatsen. Als ik de stand nu vergelijk met de afgetekende stand dan zit er 4 tanden verschil in. De motor liep goed en ik kan mij niet voorstellen dat dat mogelijk is met een inlaat die 4 tanden verkeerd staat.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het nokkenas tandwiel niet goed staat, weet iemand of en waar er merktekens op de nokkenas staan zodat ik dit kan controleren.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik heb toen op de nieuwe riem het afgetekende van de oude overgenomen en terug geplaatst op de tandwielen waar ik het ook had afgetekend dit werkt perfect, auto reed fantastisch. Ik heb dit op youtube gezien van een Franse automonteur, heb ook gelijk de waterpomp meegenomen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt nu in jouw situatie, want ik begrijp dat je hem al gedemonteerd hebt?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Ik heb de riem ook afgetekend, alleen kan ik de blokkeerpen van de inlaatnokkenas niet plaatsen. Krukas en uitlaatnokkenas wel. Ik denk dat het tandwiel van de inlaatnokkenas verkeerd gemonteerd zit, misschien het nokkenas afgebroken? Omdat de motor goed liep denk ik dat ik alles op de afgetekende punten ga monteren.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wel voor de zekerheid een heel aantal keer de motor met de hand ronddraaien en bij (mechanische) weerstand stoppen!
Zelf heb ik gisteren de distributieriem van mijn BX vernieuwd en ik zie het nut van blokkeren eigenlijk niet. Ik heb bovenaan met Tippex het nokkenasriemwiel én de riem op een tamelijk willekeurig punt gemarkeerd, hetzelfde onderaan bij de krukas gedaan, de riem losgehaald, vervolgens de markeringen op de oude riem gekopieerd naar de nieuwe riem en deze gemonteerd. Aangezien nokkenas en krukas niet zomaar uit zichzelf verdraaien, is er geen enkel probleem; als ze dat wel zouden doen, kun je ze toch gewoon terugdraaien tot het markeerpunt weer samenvalt met dat op de riem?
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet hoe het bij een Picasso is, maar bij de Xantia is het vervangen van de riem bij de zestienkleppers heel wat ingewikkelder dan Rougefurio het doet voorkomen. Ik raad de TS aan om daarover documentatie te raadplegen, zoals Haynes, waarin het uitgebreid beschreven is. De bout(en) waarmee de riemwielen op de nokkenassen bevestigd zitten moeten tijdens de procedure namelijk een aantal keren los, en weer vastgezet worden om bij de juiste timing toch overal dezelfde riemspanning te krijgen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik wil onmiddellijk aannemen dat er typen/modellen zijn waarbij het ingewikkelder is, Jan, maar bij een simpele BX is het niet moeilijker dan ik hierboven beschreef.
Om misverstanden te voorkomen: bij het losmaken van de bout van de krukaspoelie moet je inderdaad blokkeren (omdat die bout heel erg vast zit), maar Haynes waarschuwt uitdrukkelijk dat je de stelpgaten boven en onder daar niet voor mag gebruiken. Je schijnt het vliegwiel te kunnen blokkeren, maar zelf heb ik de krukaspoelie via een verbinding naar de grond geblokkeerd.
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt helemaal. Krukasmoer losdraaien nadat je het vliegwiel geblokkeerd hebt. Bij motoren met een enkele nokkenas is het inderdaad veel simpeler. Bij mijn saxo 1.1 deed ik het net als jij.
Toen ik de Haynes las voor mijn xantia 16v stond ik er van te kijke3n wat voor klus dat is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1348
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Een Bx 8-klepper is inderdaad een hele makkelijke motor om de distributie te vervangen, bij de CX Douvrin heb ik dit ook meermaals gedaan zoals Rougefurio dit beschrijft.
Maar een Xantia 16v (zelfde motor als de Picasso dacht ik) is helemaal niet te vergelijken, zoals Jantje al schreef zit je met verstelbare nokkenasriemwielen wat het een omslachtig werkje maakt.
MarkB76, heb je geen beschrijving uit een vraagbaak die je kan volgen?
Hoeveel scheelt het om de blokkeerpen er in te krijgen, kan je het nokkenasriemwiel niet verstellen?
4 tanden verschil lijkt mij veel te veel…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
@ MarkB76:
Ik weet niet wat voor motor er in je Picasso zit, maar als het dezelfde is als die in de Xantia, heb ik hier nog wel een handleiding waaruit ik de relevante pagina’s zou kunnen scannen. Afhankelijk van je woonplaats zou je het boek ook kunnen lenen; ik woon in het Land van Maas en Waal.
Gr. Rougefurio
Ik heb wel een Haines voor de Picasso
Heb je de juiste gaten gebruikt?
In de Haines wordt vermeld dat de blokkeerpen voor de inlaat op ongeveer 5 uur moet staan en de uitlaat op ongeveer 7 uur.
Dan zou de uitsparing van de eindplaat van de krukas tegenover het gat van de waterpomp moeten vallen…
Goedemorgen, sorry voor de late reactie maar gisteravond heb ik de boel eens even goed bekeken.
Omdat ik op internet had gelezen dat het krukastandwiel zwevend op de krukas zit heb ik de krukas via het vliegwiel geblokkeerd. De blokkeerpennen van de nokkenassen kan ik dan niet plaatsen. Na verwijderen van de voorste poelie ( ik heb een poelie met een centrale bout en 4 boutjes ) zag ik dat het tandwiel niet zwevend op de krukas is gemonteerd maar dat er wel een spie zit. Ik heb dus gisteravond de voorste poelie geblokkeerd met een 8mm stift en de nieuwe riem en rollen gemonteerd. De motor loopt weer als vanouds.
Het gebrek aan specifieke kennis over de verschillende mogelijkheden van een motortype ( EW7J4 ) veroorzaakte dus de onduidelijkheid.
Al met al blijf ik het wel vreemd vinden dat ik de krukas via het vliegwiel kan blokkeren op een punt dichtbij het blokkeerpunt aan de poelie ( 2 a 3 tanden later ). Ik weet niet hoeveel tanden deze motor verkeerd kan staan voor er schade aan de kleppen ontstaat maar als ik voor demontage van de oude riem de timing niet gecontroleerd had was ik waarschijnlijk van het afstelpunt op het vliegwiel uitgegaan en had de motor 2 a 3 tanden te laat gestaan met eventueel kromme kleppen als gevolg.
Ik ben nog wel benieuwd of iemand mij kan vertellen waar de blokkerpunten in het vliegwiel voor zijn, ik heb het vliegwiel met een spiegeltje nog eens bekeken en zag nog een blokkeerpunt verderop het vliegwiel ( BDP indicatie? ) en of het zo kan zijn dat de blokkeerpunten wel gelijk horen te staan maar dat mijn vliegwiel niet goed gemonteerd zit?
Bedankt voor het meedenken en ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vragen weet!
Op je vragen kan ik helaas geen antwoord geven, maar het belangrijkste is dat je een nieuwe riem hebt waarmee de motor goed loopt!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Super dat het gelukt is en de wagen weer netjes draait.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).