2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Olieverbruik na 135.000 km
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 november 2018 08:24 PM
  [ # 16 ]

Totdat hij olie ging lekken bij de krukaskeerring was er geen olieverbruik op de peilstok te zien. Inmiddels zou ik het niet meer weten. Ik heb wel eens een (vermoedelijk) valse melding van te weinig olie gehad en toen deed ik er wat bij, maar toen ik die melding later weer kreeg bleek er gewoon zat in te zitten toen ik ging peilen. Maar dat maakt het lastig te zien hoeveel hij nou echt verbruikt Confused. Het is zeker geen 1:1500, zo vaak peil ik niet eens denk ik Surprisedops:
Die van mij heeft trouwens niet heel veel gelopen (160.000km of zo toen die keerring ging lekken, inmiddels ongeveer 172.000) en de vorige eigenaar was ook bepaald geen wilde rijder. Eerder te rustig/te laagtoering (40 in 5 en zo).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 november 2018 09:34 PM
  [ # 17 ]
Feije schreef:

.. ik weet gewoon dat er auto’s zijn die het stukken beter doen. Auto’s die je niet bij hoeft te vullen tussen de beurten door.

Niet bijvullen zegt niet dat er geen olieverbruik is. Ik heb vandaag 20 auto’s onder handen gehad tijdens de veiligheidsdag. Allen relatief nieuwe Citroens die hun beurten op tijd krijgen. En wat denk je? Bij bijna allemaal hebben olie moeten bijvullen, varierend van 0,25L tot 2,0L. En geen klant die er over ging mauwen.

Nou weet ik natuurlijk niet in welke werkplaats jij rondloopt, maar bij Citroëns is een gering olieverbruik al sinds de jaren 80 vrij normaal. Uitzonderingen zijn er ook: de bx’motoren en XU’s in XM en Xantia kunnen vreselijke olieboten worden als de klepseals hard worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 november 2018 10:37 PM
  [ # 18 ]

Ik heb een Xantia 2.0 HDi.
Tot de 200.000 km hoefde ik nooit bij te vullen tussen de oliewissels van 20.000km
(Bij de oliewissel was niveau op bovenste streepje op de stok gebracht, 20.000 verder vlak voor de volgende wissel was het iets over de helft tussen max-min gezakt).

Bij ca 250.000 werd het nodig om 0,5 liter tussendoor bij te vullen per 20.000 km
Bij 300.000 werd het 1 liter bijvullen en lagen er soms druppels onder de intercooler.

Daarna heb ik de turbo (inwendige deel) vervangen en het verbruik ging weer terug naar vrijwel 0
Dat is nog steeds zo, op dit moment staat de teller op bijna 450.000 km.
(Het niveau zakt nu in 20.000 km van bovenste streepje tot net iets onder het midden).

Resumé, bij mijn HDi was het dus de turbo die ging verbruiken (= olie lekt mee met de inlaatlucht)
Heeft de C1 ook een turbo?
Dan zou ik het daar zoeken, voor zover je dit als een probleem ziet.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
CPS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017

- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
Gepost: 11 november 2018 10:14 AM
  [ # 19 ]

C1 heeft geen turbo.

mijn beide c1’tjes gebruiken ook geen olie.
maar ik moet erbij zeggen dat er nog niet zoveel km op staan
de grijze 40.000 km en de rode 72.000 km.
en er worden ook geen vele km mee gereden per jaar,
beide zo rond de 5000 km/jaar.

dus kom ik nooit aan mijn oliebeurt verversingen.
en doe ik dit elk jaar ongeacht het aantal km die er gereden zijn.
ik doe dan ook de autootjes gelijk Apk keuren.

Profiel  
 
C1 driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 08-05-2010

- C1 1.0l SEDUCTION
Gepost: 16 november 2018 02:32 PM
  [ # 20 ]

Vorige week een compressietestsetje op Aliexpress gekocht. Die is overbodig geworden en ook nog niet eens geleverd trouwens. Ik had de compressie willen meten om te bepalen of het nog de moeite waard is geld in de auto te steken.

Vanochtend hebben we onze nieuwe auto opgehaald, een Aygo uit 2012 met nog geen 44.000 km op de teller. Na bijna 176.000 probleemloze kilometers (de C1 heeft ons nooit laten staan) leek het ons een goede zet om de auto te vervangen om de komende jaren probleemloos te blijven rijden.

 

 

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 18 april 2019 09:34 PM
  [ # 21 ]

Olieverbruik bij deze blokjes is zeker niet ongebruikelijk. Mijn C1tje staat nu op 240.000 en verbruikt ongeveer 1 op 4000. Nou rij ik 450 km in de week en is ie veel warm. Ik vermoed dat ie bij meer kleine stukjes meer verbruikt. Mijn 1.6 Berlingo (200.000km) verbruikt nagenoeg niks…

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook